Laden...

PIM als stokpaardje

Guideline0317

 

Wie voorbereid wil zijn op toekomstige uitdagingen in zowel beheer als publishing van productinfo kan niet meer om een PIM systeem heen, meent Frank Ypma van Guideline Belgium. Volgens Frank is het belangrijk om elk systeem zo dicht mogelijk bij de standaard te houden. “Een ERP systeem is de aorta van het bedrijf en niet gebouwd om er teveel bypasses aan te knopen, want dan gaat het op termijn fout.” Frank legt uit hoe een PIM systeem voor de opslag van productinfo kan bijdragen aan het succes van de retailer.

Vóór het e-commerce tijdperk werd het ERP aangepast of werd productinfo in Excel sheets bewaard, schetst Frank. “Helaas gebeurt dat bij veel bedrijven vandaag nog steeds. Het is echter niet meer van deze tijd en maakt je hopeloos ouderwets. Een retailer heeft vandaag vele kanalen waarover hij met zijn klanten communiceert, via de website, webshop, marktplaatsen, sociale media, enz. Kortom, voor deze data-uitwisseling is er nood aan een systeem die alle productinfo op een hoger niveau kan onderhouden. Een PIM is in feite een diamant bovenop het ERP.”

Best of breed aanpak
Volgens Frank is het belangrijk dat een retailer kiest voor een zogenaamde best of breed aanpak. “Dat wil zeggen, dat ze voor iedere uitdaging het beste systeem gebruiken. Dat maakt je ook niet te afhankelijk van de leveranciers van systemen. Als je aan een ERP systeem teveel bypasses knoopt, ben je veel minder flexibel. Het systeem is er bovendien ook niet op toegerust. Wij adviseren daarom elk systeem zo dicht mogelijk bij de standaard te houden en te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Een PIM systeem is bedoeld om alle marketingachtige informatie en detailspecificaties over producten te gaan beheren. Het maakt dat bezoekers aan je webshop bijvoorbeeld heel eenvoudig producten kunnen gaan vergelijken, omdat alle eigenschappen zijn gestandaardiseerd volgens een classificatie zoals ETIM in het PIM. Een dergelijke exercitie is onbegonnen werk in een ERP, laat staan in een Excel bestand.”

Data uitwisselen
Als eenmaal alle productinfo in het PIM systeem is ingevoerd, kan je vanuit het PIM heel eenvoudig koppelen en data uitwisselen met eender welk kanaal. Frank: “Als groothandel deel je op die manier bijvoorbeeld altijd de juiste informatie met je leveranciers en afnemers, zodat iedereen dezelfde taal spreekt. Maar ook retailers zijn ervan verzekerd dat ze over alle kanalen dezelfde informatie delen over hun producten, en ook nog eens op een heel efficiënte manier. Ook marktplaatsen, die een steeds groter aandeel van de markt innemen, vragen een gestandaardiseerde manier van aanleveren van data op een deftige manier. Dat rechtvaardigt wederom de inzet van een PIM. Retailers of groothandels kunnen vandaag dus niet meer om een PIM heen.”

Offertes opmaken en verrijken
Guideline Belgium biedt nog andere interessante functionaliteiten met het PIM systeem. “Zo kan het PIM systeem gebruikt worden om offertes te verrijken,” legt Frank uit. “Offertes opmaken vanuit een ERP systeem resulteert vaak alleen in het publiceren van de productnaam met de cryptische omschrijving en het artikelnummer in een standaard lay-out. Vanuit het PIM kan hier een meer uitgebreide omschrijving aan toegevoegd worden, kunnen infobladen bijgestoken worden, enz en bovendien mooier worden vormgegeven. Daarin schiet een ERP tekort.”

Time to Market
Een PIM draagt ook bij aan een kortere time to market met nieuwe producten. “Omdat alle productinfo wordt gecentraliseerd ben je flexibeler naar de toekomst om systemen zoals een ERP of e-commerce platform bijvoorbeeld iedere vijf jaar eens tegen het licht te houden en bekijken of het nog voldoet in functie van de business.”

Een PIM systeem is dus van groot belang om te zorgen voor een hogere kwaliteit van de productinfo, zowel voor intern als extern gebruik, concludeert Frank. “Uiteindelijk zorgt het ook voor een lagere total cost of ownership aangaande productbeheer, omdat deze processen veel efficiënter verlopen. Maar een PIM is ook belangrijk om alle andere systemen, waaronder een ERP, zo dicht mogelijk bij de standaard te houden. Hoe meer maatwerk, hoe moeilijker de upgradeability.”

  • DELEN