Laden...

Service verhogen door slim e-commerce platform

Natch0218

 

Een nieuwe webshop, een automatisch palettensysteem en een verkoopkantoor in Frankrijk. Tastbare nieuwe ontwikkelingen bij pgb-Europe maar de verrijking van de bedrijfsvoering reikt verder. Klanten en medewerkers gaan de voordelen ervaren van het onlangs door Natch geïmplementeerde e-commerce platform dat geïntegreerd is met de nagelnieuwe SAP ERP-software. Johannes Heye van pgb-Europe en Sven Bries en Cedric Collet van Natch kijken terug op het automatiseringsproces maar vooral vooruit.

Groei en de wil om voorop te blijven lopen op het gebied van productie en levering van bevestigingsmaterialen zetten pgb-Europe aan tot een grondige automatiseringsslag. Het bedrijf met hoofdzetel in Melle (B) omarmde daarvoor, na een heldere uiteenzetting, Natch. “De digitaliseringsvisie van Natch, die Collet ons voorlegde, sprak in al haar facetten aan”, zegt Heye. “Natch heeft veel expertise als het gaat over e-business en digitale strategie voor b2b-bedrijven.”

Complexiteit
Collet: “Wij voelen ons aangesproken door complexe B2B-processen met technische producten. Bovendien werken we graag voor bedrijven, die op digitaal vlak ambitieus zijn.” Bij pgb-Europe was het team van Natch aan het juiste adres. “Ze stonden open voor vernieuwing en die is met het nieuwe e-commerce platform gerealiseerd.” De complexiteit komt gaandeweg het gesprek aan de orde. Wat te denken van 10.000 orderlijnen per dag en 35 procent van de bestellingen online. Aantallen en percentage met groeipotentie. “Er is veel veranderd de voorbije jaren. Belangrijk is het om alle onderdelen op strategisch gebied ruimer te zien.” Heye ziet e-commerce als een belangrijke schakel in de bedrijfsvoering. “We wisselen met verschillende partijen data uit. Online, offline, het uitgangspunt was om alle communicatiesystemen mooi op elkaar af te stemmen.”

Voortraject
Natch gaat in dit soort trajecten niet over een nacht ijs. “Het is fundamenteel om in het voortraject veel tijd te investeren. Dat mondde uit in ‘Crystal Clear’-dossier. Daarin kwamen strategie en technische links samen.” Volgens Collet vormde het voor het 5-koppige multidisciplinaire Natch-team een extra uitdaging. ‘Futureproof’, is een andere kwalificatie die valt tijdens het gesprek. “pgb-Europe kan de verwachtingen en de wensen van de klanten met deze implementatie ook op langere termijn opvangen.”

Scanners
De complexiteit schuilt ook in de pgb-referenties, die grotere retailers in de winkel hebben staan. Soms wel vijf- of zesduizend. “Die denken wel twee keer na als ze alle bestellingen op de website moeten invoeren.” Dat verloopt met scanners, een service die pgb-Europe ter beschikking stelt. Bries noemt het een ‘praktisch webplatform’. “Oplossingen die voortkomen uit onze digitale strategie. Daarin hebben we duidelijk geformuleerd wat de klant van pgb-Europe wil en wat de doelgroep vereist. Antwoorden daarop zijn gegeven met digitale oplossingen.”

Functionaliteit
Die antwoorden etaleren zich, volgens Heye, in een meer functionele webshop, een die visueel en tekstueel veel overzichtelijker is en aan snelheid heeft gewonnen. Maar daar blijft het volgens hem niet bij. “In de toekomst willen we meer feedback van de klanten, willen van hen weten waar er nog verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.” “Op een gefundeerde manier verbeteringen doorvoeren op basis van Google Analytics waardoor de site aan gebruiksvriendelijkheid wint”, onderstreept Collet de nazorg en het meedenken. “Verbeteren is een continu proces.”

Resultaten
Heye voorziet na alle verbeteringen meer omzet, het kunnen leveren van betere service en hij verwacht lagere administratiekosten. pgb-Europe, dat sterk vertegenwoordigd is in België en Europa-wijd werkt, is marktleider in bevestigingsmaterialen. Het produceert in Polen en Vietnam. Het assortiment omvat zo’n 30.000 stockartikelen en het dubbele in de database. Er wordt geleverd aan onder meer doe-het-zelf-zaken, ijzerwarenwinkels, bouwbedrijven en industrie. Denk aan houtschroeven, verankeringen, boren en handgereedschap. De herkenbaarheid en het presentatiegemak schuilen in uniforme verpakkingen. De basis voor de leveringssnelheid vindt zijn oorsprong in het 5.000 vierkante meter grote automatische palettenmagazijn. Dat automatisch pickmagazijn (miniload), dat nu gestalte krijgt, wordt voorzien van inductiegeleide smallegangtrucks voor overdoospickings. Ook de interne logistiek wordt momenteel herbekeken en zorgt met de activatie van de nieuwbouw voor een betere interne flow.

  • DELEN