Veel B2B bedrijven spelen met de gedachte om een e-commerce kanaal op te zetten, maar durven de stap vaak niet te nemen omwille van de vermeende complexiteit. Sana Commerce bewijst het tegendeel en laat bedrijven de voordelen van een e-commerce omgeving snel ‘proeven’ door vanuit het ERP systeem rechtstreeks het e-commerce platform te voeden. Een wezenlijk ander uitgangspunt dan de klassieke e-commerce platformen.
Meer omzet
B2B bedrijven, zoals producenten, groothandels en distributeurs, werken in de basis al met een ERP systeem, begint Armand van den Bos, Sales Manager bij Sana Commerce. “Het ERP systeem vormt het hart van de organisatie en bevat alle informatie. Hier maken wij dankbaar gebruik van door deze informatie via ons platform één op één over te nemen en in een online portal te tonen. Het zorgt ervoor dat B2B bedrijven heel snel een online aanwezigheid kunnen realiseren en tegelijk veel efficiënter kunnen gaan werken, dus ook meer omzet kunnen genereren. De implementatie van Sana Commerce gebeurt door resellers. In België werken we onder andere samen met TCOG als implementatiepartner.”
Snelle go life
B2B e-commerce vraagt volgens Van den Bos om een andere benadering dan B2C. “In B2B gaat het vaak om langdurige relaties, terwijl het contact in B2C wat meer vluchtig is. Doordat Sana Commerce gebruik maakt van alle beschikbare info uit het ERP systeem, kunnen we het ‘contact’ online ook heel persoonlijk maken. Een wezenlijk andere benadering dan de klassieke platformen die vooral op B2C zijn gericht, denk maar aan Magento of Prestashop. Deze werken perfect zonder een link met een ERP systeem. Ze kunnen wel integreren door middel van koppelingen, maar dat maakt het hopeloos complex. Wij starten juist vanuit het ERP en dat resulteert in minder risico’s, makkelijk onderhoud en een snelle go live.”
Belangrijke partner
TCOG is voor ons een belangrijke partner omdat ze rechtstreeks in contact staan met onze doelgroep, vervolgt Van den Bos. “De firma bedient heel veel B2B bedrijven met de implementatie van en het onderhoud aan ERP systemen. Ze weten dus wat er speelt in de markt en waar de behoefte ligt. Voor bedrijven die de volgende stap willen nemen in hun e-business volwassenheid en een e-commerce omgeving willen implementeren, kan TCOG met onze oplossing snel schakelen. Zelfs het rechtstreeks benaderen van consumenten vanuit het B2B e-commerce platform is technisch prima mogelijk, maar in de praktijk met alle belangen en mogelijke kanaalconflicten juist vaak veel uitdagender.”
Intussen heeft TCOG al vele projecten met Sana Commerce succesvol opgeleverd. “Het is een logische stap dat ook B2B bedrijven een e-commerce portal opzetten. Medewerkers zijn buiten kantooruren immers ook consument en verlangen ook op kantoor steeds meer dezelfde gebruikerservaring als thuis. In die zin lijkt B2B en B2C dus steeds meer op elkaar,” besluit Van den Bos.
Geef als eerste een reactie