Veel ondernemers staan te weinig stil bij de inhoud en hetgeen klanten overhaalt om hun producten te kopen. Begrijpen waarom iemand je online platform gebruikt, is essentieel om op zijn ambities te kunnen inspelen. De juiste productinformatie presenteren is cruciaal. Meestal gebeurt dat in een ERP of in losse Excel bestanden, maar dat is volgens Matthieu Voet van Newance niet meer voldoende om vandaag commercieel mee aan de slag te gaan. “Een PIM systeem is de missing link tussen je backoffice en je e-commerce ambities.”
Je wil een e-commerce strategie uitwerken maar de informatie over je producten zit verspreid over verschillende dragers en afdelingen? “Alvorens je e-commerce ambities na te jagen die uitblinken in schaalbaarheid en klantgerichtheid haal je best een Product Information Management (PIM) tool in huis,” zegt Voet. “Een PIM is nog niet zo gekend in Vlaanderen, omdat vaak de focus ligt op het eindproduct, een mooie webshop. Jammer, want klanten overtuig je niet alleen met een goed design. Ook de kwaliteit van de productinformatie (goede omschrijvingen, foto’s, video) is essentieel, zo niet nog belangrijker. En die informatie kun je beter niet in je e-commerce software beheren. Sterker nog, daar is de software ook niet voor bedoeld.”
Ideale matchmaker
Tussen e-commerce dromen en daden staat vaak een wirwar van softwaresystemen, Excels en databanken in de weg, meent Voet. “Ondernemers hebben nood aan een schaalbaar en centraal productbeheer. De variatie aan (vaak omslachtige) processen om productgegevens bij te houden en het daarmee gepaarde tijdverlies staan hun ambities in de weg. De oplossing? Een PIM. Een PIM is een tool waarmee je op een heldere manier je productinformatie kunt importeren (uit onder andere ERP pakketten, Excels, Google-Drive mappen), managen, verrijken en exporteren (naar onder andere webshop, app, digitale productcatalogus). Op die manier vormt PIM de missing link tussen verspreide informatiebronnen en e-commerce tools. Een noodzakelijk vereiste bij commerciële interactie met klanten (B2B of B2C) is dat deze communicatietools gevoed en aangestuurd worden door een passende koppeling met je backoffice processen. PIM is hier de ideale matchmaker. Maar PIM is veel meer dan een doorsluiskanaal. Het is de tool die het mogelijk maakt je producten op een aantrekkelijke en informatieve manier aan je klanten te presenteren. Het is een noodzakelijke voorwaarde voor een resultaatgerichte e-commerce strategie.”
Waarom een PIM
Foto’s, meta-data, omschrijvingen, gerelateerde producten, marketingteksten, verschillende taalversies, tags,… je kunt het allemaal beheren in een PIM, legt Voet uit. “Nog heel weinig mensen begrijpen wat een PIM systeem is en blijven maar prutsen in een ERP pakket of Excels. Waarom is een PIM interessant? Je beschikt over een efficiënt productbeheer als fundament voor je verkoopproces. Ten tweede, je wint tijd. Geen twee-, drie-, vier- of x-voudig beheer meer van productinformatie, maar één gebruiksvriendelijke tool. En tot slot, de eenduidigheid en volledigheid van de data opent een waaier aan mogelijkheden voor meer en betere productcommunicatie. Wil je naast een webshop ook een online folder of een app? PIM vormt de perfecte basis om data te exporteren en software te voeden voor de perfecte brochure. Terwijl e-commerce software vergankelijk is, blijft je data altijd actueel in je PIM. Ben je vandaag tevreden over Magento 2, maar wil je op een bepaald moment kunnen omschakelen naar een ander webshop pakket, dan is dat met een PIM eenvoudiger te realiseren.”
Benieuwd hoe PIM jouw e-commerce verhaal vorm kan geven? We gaan graag met je in gesprek, besluit Matthieu Voet.
Geef als eerste een reactie