Laden...

Van online fenomeen tot fashion ondernemer

Lightspeed0217

Laurentine Van Landeghem startte enkele jaren geleden een fashionblog. Haar passie voor mode mondde al snel uit in een pop-up winkel. Kort daarna gaf ze haar studies communicatiewetenschappen op en werd in de Antwerpse Nationalestraat de eerste Clouds of Fashion vestiging geopend. Inmiddels is er ook een vestiging in Gent, een bijzondere pop-up winkel in Knokke en een goed lopende webshop. We gaan in gesprek met de ambitieuze blondine.

Clouds of Fashion is een uniek concept van betaalbare vrouwenmode (en meer) die inspeelt op de allerlaatste trends, begint Laurentine. “Alles wat ik leuk vind, verkopen we zowel online als offline. De collectie wisselt heel snel. Elke twee weken introduceren we een nieuwe collectie.” Het concept loopt als een trein, want sinds kort heeft Laurentine naast de vestiging in Antwerpen ook een winkel in Gent geopend. Daarnaast zal deze zomer een pop-up winkel in Knokke gerund worden waar behalve voor kleding en accessoires ook de inwendige mens wordt bediend. De menukaart wordt volledig samengesteld door Laurentine zelf en vermeldt haar favoriete hapjes en drankjes.

Professioneel platform
Omdat Clouds of Fashion zeer serieuze vormen begint aan te nemen, was het volgens Laurentine de hoogste tijd om de business verder te professionaliseren. “We hebben een nieuwe webshop laten ontwikkelen op het platform van Lightspeed,” zegt ze. “De keuze was snel gemaakt, omdat Lightspeed een oplossing biedt voor zowel onze online als offline activiteiten. Voorheen was onze webshop niet gekoppeld met het kassasysteem in de fysieke winkel. Dat is nu wel het geval en is een verademing. Ten eerste omdat we nu werken met scanners bij de kassa, maar ook omdat de voorraden zijn gekoppeld. Met één druk op de knop kunnen we alle mogelijke cijfers uit het systeem halen. Op productniveau kunnen we heel makkelijk zien welke artikelen goed verkopen en welke minder goed. Iedere winkel heeft een aparte stock, maar die is wel inzichtelijk in het systeem. In Gent kunnen we bijvoorbeeld zien wat de stock is in Antwerpen of Knokke. Voor de webshop gebruiken we in principe de stock van Antwerpen.”

Management inzichten
Behalve inzichten in de stock, kan Laurentine via het Lightspeed platform ook management inzichten verkrijgen. Denk dan aan zaken als hoeveel producten zijn verkocht, hoeveel omzet de verschillende vestigingen hebben gedraaid, wat de omzet is van de webshop en voor welke bezorgopties zijn gekozen. “Als klanten iets in onze webshop bestellen, kunnen ze kiezen om het product thuis te laten bezorgen, maar ook voor afhalen in een van onze vestigingen. Door een koppeling van Lightspeed aan de applicatie van Sendcloud besparen we ook veel tijd aan het opmaken van de adresstickers. Ze rollen gewoon direct uit het systeem. We moeten ze niet meer overtypen of kopiëren. En bij retouren is de terugbetaling met één druk op de knop gebeurd. Door de keuze voor het platform van Lightspeed is onze backend veel handiger, efficiënter, beter en interessanter, maar ook de frontend er op vooruit is gegaan.”

Clouds of Fashion heeft grootse plannen voor de toekomst. “Van mei tot oktober is onze pop-up winkel in Knokke geopend. Hiervoor maken we gebruik van nóg een extra module van Lightspeed, de Restaurant module. We voorzien hier namelijk ook in een horeca gedeelte onder de naam Clouds of Fashion. Dankzij deze module is alles geïntegreerd in één en hetzelfde platform. Daarnaast gaan we in oktober wederom een modeshow organiseren. De vorige editie trok 2.000 betalende bezoekers. Ook zal ik tijdens deze show mijn eerste boek presenteren, genaamd Belano, waarin ik het ondernemersverhaal van Clouds of Fashion beschrijf en hoop mensen te inspireren. Kortom, we hebben nog volop plannen,” besluit een enthousiaste Laurentine.

 

Waarom Lightspeed?
Lightspeed is een krachtig e-commerce platform met volledig geïntegreerd kassasysteem. Hét ERP systeem voor retailers met zowel een online als offline aanwezigheid. De voorraden worden volledig gecentraliseerd en gesynchroniseerd, en klantgegevens zijn zowel online als offline beschikbaar. Vanuit de POS kant is het platform tevens sterk in inventory management. Voor diverse type winkels kan zelfs automatisch de inkoop worden geregeld, dankzij links met leveranciers.

  • DELEN