Laden...

Waarom PIM on top of ERP?

YG0618

 

Tegenwoordig verwachten consumenten een naadloze ervaring op alle kanalen die ze tegenkomen. Veel consumenten zoeken in één kanaal en kopen in een ander. Het zogenaamde ROPO effect (Research Online Purchase Offline) vertegenwoordigt een groot deel van het omnichannel winkelen. De juiste informatie voorzien die consistent is overheen alle kanalen is dus een must.

Ondernemingen (retailers, groothandels en producenten) beschikken over heel veel productdata. “Vaak is deze data verspreid over verschillende afdelingen en in verschillende formaten,” zegt Joeri Moors van YellowGround. “Omdat het ontbreekt aan een ‘centrale database’ is het vaak een lastige en tijdrovende klus om telkens de meest recente data boven water te halen. Inconsistente productinformatie leidt tot inefficiëntie in de operationele processen, een langere time to market en uiteindelijk een slechte klantervaring. Ondernmingen hebben nood aan een single source of truth van waaruit ze de meest complete en actuele productdata kunnen distribueren naar de verschillende kanalen. Een PIM (Product Information Management) systeem biedt die oplossing.”

ERP versus PIM
Wat Joeri merkt is dat veel ondernemingen nog steeds hun ERP systeem ‘misbruiken’ om productdata te beheren. “Een ERP is daar niet voor bedoeld. Een ERP is een systeem waarmee je operationele processen kan beheren door het integreren van verschillende managementfuncties zoals orderbeheer, voorraadbeheer, prijsbeheer, etc. Een ERP is niet bedoeld om productdata in te verrijken en te beheren. Productspecificaties, afbeeldingen, handleidingen, video’s, cross-sell & up-sell informatie en productvergelijkingen zijn wél belangrijke factoren voor de consument in de eigenlijke aankoopbeslissing. Een PIM systeem helpt bij het makkelijk verstrekken van al deze informatie die je niet in een ERP systeem kunt bijhouden. Een ander heel groot voordeel van een PIM is dat met goede productinformatie de retailer, producent of groothandel zijn productreturns drastisch kunnen verlagen en dus ook de kost die hiermee gepaard gaat. Door goede en uitgebreide productinformatie verlaag je de kans op een miskoop.”

Meerdere kanalen bedienen
Behalve de voordelen van het makkelijk kunnen creëren, beheren en publiceren van rijke productdata en het verminderen van de productreturns zijn er volgens Joeri nog twee belangrijke verbeteringen die met een PIM gerealiseerd kunnen worden. “Het verhogen van de productdata kwaliteit en het optimaliseren van gerelateerde bedrijfsprocessen. Het gebruik van een PIM resulteert in consistente en kwaliteitsvolle productdata. Een PIM systeem draagt ertoe bij dat consumenten over uitgebreide productinformatie kunnen beschikken, wat hun besluitvormingsproces gunstig kan beïnvloeden. De consistente productdata kan via een PIM systeem gemakkelijk gepubliceerd worden naar de verschillende verkoopkanalen, gaande van e-commerce platforms en marktplaatsen tot sociale media en zelfs print (catalogi, brochures,…). Medewerkers hoeven niet meer handmatig informatie in te geven of over te typen, wat de kans op fouten vermindert. Een PIM verbetert dus de interne bedrijfsprocessen en zorgt voor een korte time to market.”

YellowGround is gespecialiseerd in datacentralisatie en -management. Met meer dan 10 jaar ervaring in PIM/MDM bij zowel enterprise als lokale bedrijven kunnen we een breed spectrum aan data problemen oplossen in verschillende sectoren.  “Wij helpen klanten bij het definiëren van hun Master Data strategie en implementeren op maat gemaakte PIM/MDM oplossingen die voldoen aan de noden van de klant. Dit doen we zowel voor nationale en internationale klanten. Om er zeker van te zijn dat we met de best mogelijke software werken, hebben we strategische partnerships met de marktleiders op het gebied van PIM en MDM,” zegt Joeri tot besluit.

Om retailers verder te informeren over waarom ze nood hebben aan een PIM on top of ERP, heeft YellowGround een interessante whitepaper opgesteld. Deze whitepaper kan je downloaden via de website van YellowGround.

  • DELEN