‘Wat je op je scherm ziet, is slechts het topje van de ijsberg’

Mink

Het bouwen van een écht renderende webshop is complex. U neemt het bouwen van uw website dan ook best héél serieus en laat dat uiteraard niet meer over aan het neefje dat goed overweg kan met computers… Om sterke webcommunicatie duidelijk te definiëren, te structureren en ook aanschouwelijk te maken, ontwikkelde Mink het ijsbergmodel. Het zichtbare gedeelte is grosso modo hetgeen u op uw scherm ziet. De acht factoren die dat zichtbare resultaat de moeite waard maken voor de potentiële klant en uw kassa doen rinkelen, bevinden zich onder de waterlijn. Dat zegt Steven Neirynck van Mink.

Het ijsbergmodel wordt doorgetrokken in ieder webcommunicatie-project dat we aanpakken en uitwerken, zegt Steven. “Het garandeert dat de marsrichting voor de 5 à 6 deelnemers aan het proces duidelijk is. Zo bespaart het onnodig tijd- en geldverlies en stelt het ons in staat om webprojecten binnen een strikte deadline en voor een faire prijs op te leveren. Iedere bepalende factor wordt ook uitgebreid getest en waar nodig bijgestuurd. Zo kunnen we ook sluitende garanties geven dat uw webcommunicatie niet alleen efficiënt maar ook effectief is.”

Holistische visie
Steven: “De start van een webproject is cruciaal voor het welslagen ervan. Het vergt een holistische visie die met alle bepalende factoren rekening houdt. Product, design, imago, boodschap, doelgroep,… Dat is de taak van ervaren marketing-, communicatie- en reclamespecialisten en niet zozeer van webdesigners. Een gedegen onderzoek van de concurrentiële (web)omgeving is daarbij een absolute must. Ook een objectieve meting van de prestaties van de bestaande webshop hoort daarbij, waarvoor we onze eigen tool, het WICC-rapport, inzetten. Daarnaast is er uiteraard de Google-ranking die zo belangrijk is om bezoekers naar uw site te krijgen. In samenspraak met de klant en met zijn wensen, formuleren we dan kristalheldere doelstellingen. Want wie geen doel heeft, kan ook niet bepalen wat de juiste weg ernaartoe is.”

Als basis van bijna al onze websites opteren we sinds 2008 voor het DRUPAL-platform, vervolgt Steven. “Het is een open source CMS-systeem dat sinds 2001 bestaat, aan zijn 8ste editie toe is en waar intussen miljoenen websites op draaien. Het is wereldwijd het meest succesvolle CMS-platform, zeker bij sites die veel content moeten kunnen dragen. Drupal wordt alsmaar verder ontwikkeld door een zeer grote community.”

Goede usability
Mink hanteert altijd dezelfde vuistregel om de usability (gebruiksvriendelijkheid) van een website te beoordelen. ‘Kan de gebruiker in maximaal 3 klikken een antwoord vinden op zijn vraag ?’ Indien ja, dan is de usability van de website ok, indien niet, dan is hij voor verbetering vatbaar. “In een ideale wereld is volgens Steven een goede usability een natuurlijk gevolg van een goede analyse, heldere doelstellingen, sprekende copywriting en een trefzeker grafisch design. Externe factoren die de usability kunnen bedreigen zijn de laadsnelheid van de website en het device waarop gesurfd wordt. Het automatische responsive design dient in sommige gevallen aangepast te worden om aan de maximum 3 klikken-regel te voldoen.” De usability van een website bij de gebruiker wordt door Mink standaard getest door een panel van proefpersonen. Indien gewenst kan ook eye-tracking worden ingezet.

Voor een goede usability is ook de content essentieel. “Surfers willen nóg sneller door uw informatie lopen dan offline lezers. Gebalde, trefzekere taal is hier nog meer een must dan elders. Daarnaast heeft de web copywriter geen enkele controle over de leesvolgorde of leesrichting. Daarom moet elke webpagina tekstueel op zichzelf kunnen staan. Maar teksten op het web worden door nog een ander paar “ogen” gelezen: de ogen van de zoekrobot. Een groot deel van copywriting for the web speelt zich daarom af in de broncode van uw webpagina’s.”

Eenmaal de webshop live, laat Mink u niet in de steek, zegt Steven. “Uw website wordt desgewenst permanent gemonitord op zijn technische prestaties; laadt hij wel snel genoeg, geeft hij niet teveel 401-fouten, laat de webserver niet teveel steken vallen,…. Daarnaast wordt hij ook permanent gevolgd op zijn communicatieve prestaties; vervult hij zijn doelen wel die vooraf gepreciseerd werden, trekt hij wel het beoogde doelpubliek aan. zorgt hij voor concrete vragen, conversies en verkoop,… ? Naast Google Analytics gebruiken we hiervoor diverse andere software om uw website op de voet te volgen. En – dat spreekt vanzelf – indien nodig brengen we de nodige verbeteringen aan, die op hun beurt getest worden op hun effectiviteit.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*