Belangrijke wijzigingen in Belgische uitgaven

De digitale bank N26 merkt sinds het begin van de coronacrisis enkele veranderingen op in het consumptiegedrag van haar klanten. Er is een sterke toename van online transacties, vooral onder de bevolking van 45-54 jaar (+ 83%), tussen 54-65 jaar (+ 52%) en 65-plussers (+ 79%).

Online retailers zoals Amazon, maaltijdbezorgdiensten zoals Uber Eats en Takeaway.com maar ook streaming- en entertainment diensten zoals Netflix, Spotify en Apple zijn het meest succesvol in deze periode. Uitgaven in de sectoren toerisme, openbaar vervoer en mobiliteit zijn erg sterk gedaald

Het is weinig verrassend dat een daling van 57% wordt opgemerkt in het aantal opnames aan geldautomaten. Een verklaring hiervoor is dat de consument liever niet in contact komt met geld omdat het van hand tot hand gaat en zo drager kan zijn van het virus. De aanbevelingen van de WHO moedigen kaartbetalingen overigens aan, wat de Belgen nauwlettend lijken op te volgen. 

Parallel met de daling van het aantal opnames bij geldautomaten, is het aandeel van e-commerce in de gemiddelde consumentenbestedingen met 8% gestegen ten opzichte van het aandeel vóór de lockdown. Deze transacties vertegenwoordigen nu 31% van de totale consumentenbestedingen. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*