
9 op 10 Belgen tussen 18 en 70 kocht het afgelopen jaar minstens 1 maal iets online. Dat toont een bevraging bij 2000 Belgen naar hun e-commerce gedrag van Ipsos, in opdracht van handelsfederatie Comeos. De Belg is hierbij honkvast. Wanneer hij een bepaald product online wil aankopen geeft 33% aan 1 vaste webshop te hebben, 40% shopt meestal bij een drietal verschillende webshops.
Platformen, zoals bol.com en Amazon, blijken bijzonder populair. 50 % geeft aan meestal via een platform online te shoppen. Niet verwonderlijk aangezien consumenten vooral op zoek zijn naar scherpe prijzen, gratis verzending, een breed aanbod en vlot prijzen willen kunnen vergelijken.
Wanneer consumenten op zoek gaan naar een product dat ze niet regelmatig aankopen begint 23% zijn zoektocht via een zoekpagina als Google of Bing. 15 % start zijn zoektocht via een platform en 11% via een webshop van een retailer. Maar 25%, gaat echter (nog altijd) naar een fysieke winkel om zijn zoektocht te starten.
Ondanks de uitgebreide mogelijkheden lijken consumenten online snel in gewoontes te vervallen. 33 % van de consumenten geeft aan slechts 1 vaste webshop te hebben per type product, nog eens 40 % geeft aan te kiezen uit een drietal verschillende webshops. Gevraagd naar hun laatste aankoop geeft 50% zelfs aan geen andere website overwogen te hebben dan diegene waar ze hebben gekocht. Bovendien geeft 79% aan al eerder op die webshop te hebben gekocht. Eens tevreden met een bepaalde webshop wordt er nog maar weinig vergeleken met andere.
Wat betreft de leveringsopties tot slot weinig nieuws. De Belg wordt graag thuis beleverd: 61% koos ervoor om thuis beleverd te worden voor hun laatste online aankoop, slechts 12% opteerde voor een afhaalpunt. Bancontact blijft de meest gebruikte (58%) betaalmethode. Opvallend is dat evenveel consumenten ondertussen PayPal gebruiken als kredietkaarten (39%). (via Comeos)
Geef als eerste een reactie