Belgen kochten voor 7,9 miljard euro online in de eerste helft van 2023

De nieuwste resultaten van de BeCommerce Market Monitor* tonen aan dat Belgen in de eerste helft van 2023 voor 7,9 miljard euro online geshopt hebben, een stijging van 9,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het eerst werd – met 4 miljard euro – terug meer geld uitgegeven aan diensten, 20% meer dan vorig jaar. Dit vertaalt zich eveneens in de verhouding offline versus online aankopen. 59% van alle ‘diensten’ aankopen gebeurden online.

Het bedrag van 7,9 miljard euro vertegenwoordigt 83 miljoen aankopen op Belgische webshops. Deze kunnen opgesplitst worden in 65% producten en 35% diensten. De top 3 van product categorieën die de sterkste stijging aangeven ten opzichte van vorig jaar (in waarde), wordt aangevoerd door sport & recreatie (17,7%), gevolgd door telecom (16,9%) en huishoudtoestellen (8,8%). Ook in aantal aankopen is sport & recreatie de favoriete categorie (20,35%), gevolgd door huis & tuin producten (15,4%) en media en entertainment (9,9%).

De resultaten geven eveneens inzicht in waar consumenten online shoppen. Voor 98% van de online shoppers is thuis nog steeds hun favoriete plek, 14% shopt ook op het werk en 7% op het openbaar vervoer. Deze laatste cijfers worden ook bevestigd door het stijgend gebruik van de smartphone bij online shoppen. Voor het eerst scoort de smartphone, met 88%, hoger dan de computer die naar 81% zakt. Een interessant gegeven is ook dat 85% online shopt tijdens de werkweek, 59% ook in het weekend. Favoriete moment van shoppen, is ’s avonds (68%) en ’s namiddags (49%). 17% van jongeren tussen 18 -24 jaar én volwassenen tussen 35-44 jaar blijken ook ’s nachts te shoppen.

In 2022 telde ons land 56.642 webshops. Voor het eerst werden deze ook geografisch in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat 71% zich in Vlaanderen situeert, 9% in Brussel en 20% in Wallonië.  35 van de 50 meest bezochte Belgische webshops bevinden zich in Vlaanderen, 10 in Brussel en 5 in Wallonië. Een verdere opsplitsing per provincie geeft aan dat Antwerpen met 19% koploper is wat betreft het grootste aantal webshops.  Daarna volgen Oost-Vlaanderen (15%), West-Vlaanderen (13%), Vlaams Brabant 9%, Brussel en Limburg (8%), Henegouwen en Luik (5%), Waals Brabant en Namen (3%) en Luxemburg (1%).

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*