Betaalbare, ERP geconnecteerde B2B webshop

De KMO/groothandel voelt vandaag meer dan ooit de nood om zijn klanten online te laten bestellen en om online nieuwe klanten te werven. E-commerce is eindelijk op de agenda gekomen bij de KMO. Er zijn heel wat e-commerce platformen op de markt, maar die zijn veelal B2C georiënteerd en hebben maar beperkte ondersteuning voor B2B. Of ze zijn veel te kostbaar. Met Marcando biedt Encima een betaalbare en volledig met het ERP geconnecteerde webshop oplossing.

Gesterkt door de actualiteit ziet de KMO/groothandel vandaag wel degelijk de meerwaarde in van een degelijke ERP gekoppelde webshop. “Aangezien er op de markt niet meteen een goede oplossing was, hebben we beslist om zelf een e-commerceplatform te bouwen dat out-of-the-box met ERP gekoppeld is en ook voor B2B inzetbaar is,” zegt Dirk Versavel van Encima. “In 2016 zijn we gestart met de ontwikkeling van deze op SaaS gebaseerde standaard webshop oplossing, die in 2017 op de markt is gebracht onder de naam Marcando.” Vandaag draaien een 30-tal webshops op Marcando. Maar Encima heeft grote ambities: 500 nieuwe installaties in de komende 5 jaar. “Daarvoor werken we samen met onze ERP partners en integreren we bijkomende ERP pakketten.”

Voorkeuren 

De KMO/groothandel heeft meestal geen onbeperkt budget en wil eigenlijk op voorhand al weten wat de kosten zullen zijn, weet Versavel. “Ze staan weigerachtig tegen meerkosten, regiewerken, grote maatprojecten,… Deze bedrijven hebben typisch ook geen dedicated e-commerceteam en meestal weinig tijd om zich met e-commerce bezig te houden. Daarom zoeken ze een webshop oplossing met zo weinig mogelijk onderhoud en poespas. Te meer omdat ze zelf vaak ook weinig e-commerce expertise in huis hebben. Alles moet snel gaan en bij voorkeur zoveel mogelijk geautomatiseerd. Zo moeten prijs- en stockwijzigingen automatisch doorgestuurd worden naar de webshop. Is het prettig als nieuwe artikelen (met hun beschrijving, foto en eigenschappen) automatisch op de webshop komen, in de juiste categorie en met juiste filters. En is het ook noodzakelijk dat online bestellingen en nieuwe klanten automatisch naar het ERP gestuurd worden, waar ze dan verder afgehandeld worden. Kortom, de bestaande klantrelatie in B2B moet in de webshop weerspiegeld worden.”

ERP gekoppeld

De B2B klant moet online zijn bestelling kunnen maken aan dezelfde tarieven en met dezelfde kortingen zoals die offline zouden gebeuren, zegt Versavel. “Dus alle tarieven, prijsafspraken, prijslijsten, volume korting, merk kortingen, … die de B2B klant heeft bedongen (en in het ERP pakket gedefinieerd zijn), moeten ook op de webshop toegepast worden. Dit is meestal iets dat niet of moeilijk te realiseren is in de doorsnee webshop platformen. Met Marcando bieden we wél zo’n oplossing. Marcando is B2B geoptimaliseerd en ERP gekoppeld met onder meer DAVE (Optimize groep), Venice (Unit 4), Adsolut (Wolters Kluwer), Microsoft Dynamics en Foodmaster (WeSolveIT). Andere ERP pakketten staan op onze roadmap, zoals Exact Online Handel en SAGE. De ERP koppeling is gebaseerd op een automatisch synchronisatie tussen het ERP en de database die onder de webshop zit. Op die manier wordt het ERP niet extra belast als er meer bezoekers op de webshop zitten en blijft de webshop draaien als het ERP of de connectie ernaar toe tijdelijk niet beschikbaar is.” 

Instapklaar

Marcando is instapklaar en beschikbaar aan een vaste maandelijkse kost. Hosting, support en updates inbegrepen in de maandelijkse fee. “Naast een vlot werkende webshop is het ‘self-service’ aspect ervan ook van groot belang voor de KMO,” meent Versavel. “Via de klantenzone kan de klant zelf: opvolgen status bestelling, downloaden van facturen, bestellijsten, offerte opmaken, prijslijst genereren, … We beschikken over een dedicated team voor de verder uitbouw van Marcando en voor het ondersteunen van onze klanten. Voor het toevoegen van nieuwe functionaliteiten voor het platform luisteren we naar de noden van onze klanten. Recent werd zo een module voor vertegenwoordigers toegevoegd. Op dit moment zijn we bezig met een loyalty systeem (bonuspunten en kortingcode gebaseerd), een APP waarmee een bestelling geplaatst kan worden door de barcodes in te scannen van producten in het magazijn/winkel, en een uitgebreid dashboard waarmee de KMO uitbater van de webshop de belangrijkste parameter en KPI’s van zijn webshop kan monitoren.”

Encima blijft Marcando voortdurend doorontwikkelen en zijn diensten richting de KMO/groothandel steeds verder uitbreiden. “We denken aan het toevoegen van bijkomende intelligentie aan het platform waarmee we het aanbod kunnen personaliseren op basis van koopgeschiedenis, voorkeuren, marge, …  Hiermee kunnen we de volgorde van artikelen sturen, producten pushen en upselling realiseren. Allemaal zonder dat de KMO hiervoor enige expertise nodig heeft of extra werk heeft. Daarnaast bieden we ook online marketing diensten aan, waaronder SEO en SEA. Want een goed werkende en mooie webshop, moet op de juiste manier gepromoot worden om ook de gewenste resultaten neer te zetten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*