Black Friday leidt tot 20,91% meer transacties

CCV, expert in betaaloplossingen, ziet een stevige stijging van het aantal online transacties in de week voor en in het bijzonder op Black Friday. “We vermoeden dat de toename te verklaren is doordat consumenten bewuster op hun uitgaven letten nu de kosten van levensmiddelen en energie enorm gestegen zijn. Met het oog op de feestdagen – Sinterklaas en Kerstmis – lijken veel mensen het duidelijk de moeite waard te vinden om aankopen te doen met een mooie korting”, stelt Fons Schootstra, CEO van CCV in Nederland en België.

Als expert in betaaloplossingen neemt CCV haar online transactiecijfers in de aanloop naar Black Friday en Cyber Monday onder de loep. De conclusie: het lijkt erop dat Nederlanders hun aankoop uitstellen tot de Black Friday-actieweek, die werd ingezet vanaf het weekend van 19 november.

Het toenemende aantal online aankopen in de Black Friday-actieweek kan dit jaar verklaard worden door verschillende factoren. Het lijkt erop dat consumenten het zekere voor het onzekere nemen in moeilijke tijden. De druk op de winkels neemt toe door hoge energielasten, steeds hogere huurkosten en stijgende loonkosten. Dit blijkt uit een onderzoek door Panteia, dat in opdracht van verschillende brancheorganisaties in de detailhandel is uitgevoerd. Deze toenemende druk op mkb’ers is wellicht een reden voor ondernemers om de Black Friday week nog meer te gebruiken om hun omzet te verhogen en klantenbinding te starten. 

Er is dit jaar ook een sterk tegengeluid van bedrijven die zich verzetten tegen Black Friday of Cyber Monday. Verschillende bedrijven keren zich af van overconsumptie en het aanmoedigen van impulsaankopen. Sommige van deze organisaties gaan voor een alternatief en houden een zogenaamde “Green Friday’’ waarbij zij bijvoorbeeld bomen planten om zo iets terug te geven aan de aarde en het klimaat.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*