E-commerce platform voor de lokale buurtwinkel

storesquare0516

E-commerce groeit hard in België, maar de meeste aankopen gebeuren op buitenlandse webshops. Storesquare helpt lokale, Belgische KMO’s om op een eenvoudige manier met online verkoop te starten door ze op een online marktplaats te verenigen. De ambities liegen er niet om, Storesquare wil de Amazon worden voor de Belgische buurtwinkel.

Storesquare wordt ondersteund door Unizo, KBC en Roularta en heeft als doel de handelaars te ontzorgen als het gaat om online verkoop, vertelt Segnia Comyn van Storesquare. “Inmiddels maken meer dan 500 lokale handelaars van over heel Vlaanderen gebruik van ons e-commerce platform. We zorgen niet alleen voor het webplatform, maar nemen ook de marketing en financiële afhandeling voor rekening. Onze doelgroep is eigenlijk tweeledig. Enerzijds de KMO’s, iedere lokale handelaar die onder de Europese definitie van KMO valt. Anderzijds de online shoppende consument die via Storesquare toegang heeft tot een heel breed aanbod aan producten.”

Geolocaties
Storesquare is nog geen jaar oud en is momenteel druk bezig met het bouwen aan de naamsbekendheid. Segnia: “Op Ecommerce Xpo in Kortrijk presenteren we ons zowel aan de doelgroep als aan de sector. Ook al hebben we nu al meer dan 500 lokale handelaars aangesloten, ons platform is zeker nog niet volgroeid. We willen uiteindelijk tot een platform komen dat voldoende aanbod geeft en voldoende doelgroepen kan aanspreken om zo de offline Belgische KMO te versterken. Het lokale karakter blijft behouden, omdat we met geolocaties werken. Zo stimuleren we de aankoop in de buurt en kan ook een online shoppende consument gewoon kopen bij zijn vertrouwde winkel.”

Het platform wordt beheerd door Storesquare zelf. “De handelaar heeft eigenlijk geen omkijken naar zijn online vertegenwoordiging,” zegt Segnia. “Wij voeren ook campagne vanuit Storesquare om de bekendheid te vergroten, zowel in print, online als via commercials op de radio.”

Dichtstbijzijnde handelaar
Storesquare verenigt dus het aanbod van alle lokale handelaars. Segnia: “De online shoppende consument zoekt in eerste instantie op productniveau. Aan de hand van de geolocatie worden eerst het product van de dichtstbijzijnde handelaar getoond, maar de consument kan natuurlijk ook gemakkelijk doorscrollen naar vergelijkbare producten van andere handelaars.” Een lokale handelaar kan via Storesquare ook op een eenvoudige manier een webshop integreren in zijn bestaande website. Dit via een Iframe, waarbij de handelaar enkel zijn eigen producten toont op zijn eigen website. In het eerste jaar, Storesquare is in februari 2016 gelanceerd, heeft het platform volgens Segnia een sterke groei laten zien, zowel richting traffic als conversie. “Het team is dit jaar al met veertien medewerkers versterkt. De ‘machine’ groeit en blijft groeien. Partner KBC is sinds 1 september laatsleden ook actief gestart met communicatie en sales.”

Toekomst
Op korte termijn zullen we fors inzetten op vertrouwen, zegt Segnia. “Een van de elementen daarbij is in eerste instantie het verkrijgen van de Unizo en Safe Shops labels. Verder zal ook de optie voor verzending naar Nederland bekeken worden. Alleen verzending, we laten geen Nederlands KMO’s toe op het platform. Tot slot gaan we sterk inzetten op integraties met derde partijen, wat het voor de handelaar makkelijker maakt om te integreren met Storesquare.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*