Eerste bedrijven onder Digital Services Act

De eerste negentien grote bedrijven dienen zich vanaf 25 augustus te houden aan de Europese Digital Services Act (DSA). Zo komen onder meer Google, Apple, Microsoft en Zalando onder verscherpt toezicht te staan. 

Via de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Aan minderjarigen mogen helemaal geen gepersonaliseerde advertenties worden getoond. Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie, nepnieuws en schendingen van grond- en mensenrechten. Verder moet deze wet zorgen voor meer transparantie. Door rapportageverplichtingen en de toegang tot data voor onderzoekers beter te regelen, komt er meer inzicht hoe grote platformen werken.

De wetgeving geldt voor platforms die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers hebben. Op de lijst staan grote techbedrijven als Alibaba AliExpress, Booking.com, Facebook, Google, Instagram en LinkedIn. Voor het volledige overzicht klik hier.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*