Groeiende webshop? Let op deze 6 valkuilen

De enorme golf aan online bestellingen sinds het begin van de coronacrisis is goed voor de financiële gezondheid van de grote delen van de retailmarkt. Maar het gaat zo hard dat het ook knelpunten blootlegt: van overbelaste pakketbezorgers tot roodgloeiende telefoons bij de klantenservice. 

Wie een webshop opzet, heeft vaak goed nagedacht over product, naam, niche, positionering en marketing. Maar wat als zaken ineens beginnen te lopen of wanneer de markt vraagt om uitbreiding? Hoe zorgt u er dan als onlinewinkelmanager voor dat alles soepel verloopt wanneer u bijvoorbeeld uw webshop moet opschalen?  

Sigrid Jansegers, Sales Director bij softwarebedrijf Exact, noemt zes valkuilen waarvoor u moet oppassen als u een succesvolle, groeiende webshop wilt beheren.   

  1. Website niet up to date 
    Het internet verandert zienderogen, e-commerce ontwikkelt zich sneller dan het licht en klanten groeien met die ontwikkelingen mee. Dient zich ’s avonds voor 21.00 uur een nieuwe handige tool aan, dan moet die bij wijze van spreken de volgende dag geüpdatet zijn. Geheel conform de webshopmarkt. Zorg dus dat u minstens eenmaal per jaar groot onderhoud en updates doet, om bij te blijven. 

  2. Klanten niet kennen 
    Zorg dat u goed weet wat er speelt bij (nieuwe) klanten door te investeren in contact. Doe een steekproef, stuur een korte was-alles-naar-wens-mail na elke bestelling en faciliteer een vragenlijn. Weet wat uw klant fijn vindt en waarmee hij of zij absoluut niet gediend is. Mist hij of zij producten, verloopt het bestelproces naar behoren? Door een vinger aan de pols te houden zorgt u dat klanten blijven terugkomen.

  3. Geen zicht op conversie  
    Zonder degelijke informatie over uw producten of diensten verliest u potentiële klanten nog voordat ze überhaupt aan het winkelmandje rechtsboven gedacht hebben. Ook een ingewikkeld bestelproces met te veel schermen is nefast voor uw conversie. Bovendien wil de klant ook weten wie u bent en of u te vertrouwen bent. Zorg er dus voor dat u een keurmerk zichtbaar op uw website heeft, net als een variatie aan betaal- en bezorgopties en reviews van (tevreden) klanten. Check bijvoorbeeld ook of u website nog goed functioneert op een tablet of smartphone. Dit alles om mensen niet halverwege een aankoop te verliezen.

  4. Slordig voorraadbeheer  
    Een grote voorraad is duur, een te kleine voorraad ook als u daardoor leveringsproblemen krijgt. Met een accurate voorraad zet u een stap in de juiste richting. U wil graag die voorraadkosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren op prijs. Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem is daarvoor ideaal, omdat er dan altijd een overzicht van in- en uitstroom van goederen beschikbaar is. Stijgt de verkoop van slippers door het nakende lenteweer, kunt u daar als webshop meteen op inspelen.

  5. Te lage marges 
    Zorg dat u zicht heeft op uw prijsmarges en ga na hoe u deze creatief kunt verhogen. Zeker als uw webshop pas net online is, kan het interessant zijn om bijvoorbeeld zelf uw verkochte producten in te pakken en op te sturen. Wie weet stuit u op slimmere manieren en bovendien kunt u nog leuke goodies meesturen om merkloyaliteit op te bouwen. Het mooiste van alles: zo houdt u een hogere marge over dan wanneer u het inpakken uitbesteedt.

  6. Te snel, te veel personeel
    Groter groeien is iets om trots op te zijn, maar houdt daarbij wel goed de ontwikkeling binnen uw team in de gaten. Hoeveel mensen moet u aannemen, aan welke mensen kunt u uw bedrijf overlaten, hoe kunt u nog verder groeien? Overhaast het proces van mensen aannemen niet, want u wilt wel de geschikte kapitein op uw schip. Laat u bijvoorbeeld goed adviseren over waar te bezuinigen en waar te investeren. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*