In zes stappen naar online succes

Het jaar 2022 nadert met rasse schreden: de toekomst is dichterbij dan je denkt. Als ondernemer heb je te kampen met uitdagingen die pak ’m beet tien jaar geleden nog ondenkbaar waren. Handelsbedrijven genereren nu al 27 procent van hun omzet online en dat gaat alleen maar meer worden. Dat blijkt uit de KMO Business Barometer 2021, een tweejaarlijks internationaal onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Exact. Wat betekent dat voor jouw bedrijf en hoe kun je alvast anticiperen? Met zes tips helpt Exact je op weg naar online succes.

1. Houd je webshop up to date

Een webshop vormt je online etalage. Maak waar, wat je belooft. Je voorraad, de levertijd maar ook iets simpels als de prijs, omschrijving of een afbeelding bij je product: alles moet kloppen. En ja, dat kost tijd. Het bijhouden van de juiste informatie in je webshop is tijdrovend en foutgevoelig. Automatiseer daarom waar mogelijk en dat kan in veel gevallen al heel laagdrempelig door bijvoorbeeld productdata uit je ERP-software te halen. Op die manier win je zoveel mogelijk klanten en raak je er zo weinig mogelijk kwijt.

2. Denk aan (goede) reviews

Reviews zijn ontzettend belangrijk. Consumenten maken vaak keuzen op basis van reviews. Formuleer als bedrijf een strategie om goede reviews te scoren en daarmee klanten te winnen. En schroom niet om eventueel minder goede ervaringen te delen, maar reageer met een passend antwoord. 

3. Verhoog je marges

Uit cijfers van de meest recente KMO Barometer blijkt dat 38 procent van de ondernemers met leveranciers onderhandelt over inkoopsprijzen, om voor zichzelf de marges te verhogen. Bedenk echter dat vandaag de dag al meer dan 30 procent van de leveranciers direct aan de eindgebruiker levert en dat bijna de helft er op zijn minst over nadenkt. Dat kan je duur komen te staan. Probeer de banden met je leveranciers goed te houden en ga op zoek naar andere manieren om marges te verhogen. Bijvoorbeeld door vooruit te plannen voor elk seizoen, je bedrijfskosten te verlagen of je interne orderprocessen te optimaliseren. Durf anderzijds ook hogere prijzen te rekenen als je uitblinkt in services.

4. Expansie naar het buitenland

De Nederlandse consument koopt massaal online, vooral bij Nederlandse webshops. Zo’n 85% van de online aankopen gebeurt in eigen land. Daarmee is Nederland absoluut koploper. Vraag je daarom af of je die klanten óók kunt bedienen, bijvoorbeeld via een shop op een ‘.nl-domein’. Ook kan het verstandig zijn gebruik te maken van de afwachtende houding van de Duitse consument als het op e-commerce aankomt met een ‘.de-domein’.

5. Maak gebruik van platformen

Zeker in de beginjaren werden platformen zoals bol.com of Amazon als een bedreiging gezien. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het is – naast de eigen webshop – een ideale manier om een grotere afzetmarkt kennis te laten maken met jouw producten. Door te dropshoppen voor bol, Amazon of een andere partij maak je relatief goedkoop gebruik van de expertise van deze giganten. Platformen zijn ook een goed instrument om de populariteit van jouw producten in het buitenland te verkennen. SEO-optimalisatie wordt minder belangrijk en je publiek groeit enorm. Je merknaam wordt bekender en je wordt automatisch beter vindbaar.

6. Omnichannel is het nieuwe normaal

De combinatie van een online en een fysieke winkel werkt doorgaans perfect voor handelaars. Wees niet bang je fysieke winkel in te krimpen en het een plek te maken waar mensen je handelswaar kunnen zien, voelen en proeven. Benut die extra ruimte vervolgens voor het onzichtbare deel van je organisatie. Door je voorraden en logistieke processen meer plaats te geven, maar ook door het orderpicken grotendeels te automatiseren. Bereid jezelf voor op de exponentiële groei die je online zomaar mee kan maken.

Met de KMO Business Barometer houdt Exact de vinger aan de pols bij de KMO’s. Een uitgebreid verslag van het tweejaarlijkse onderzoek is te downloaden via deze link: exact.com/benl/KMO-barometer-2021

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*