Last van Blue Monday-blues?

Na een feestmaand als december is januari voor velen een saaie maand: Sinterklaas en Kerstmis zijn weer voorbij, vaak is het koud, nat en donker buiten en de volgende vakantie is nog ver weg. Blue Monday, dit jaar 17 januari, staat niet voor niets bekend als de meest deprimerende dag van het jaar. 30 procent verwacht van de Vlamingen verwacht last te hebben van Blue Monday-blues, blijkt uit onderzoeksresultaten van de Happy Index van Manhattan Associates.

Toch denken sommigen een januaridip te voorkomen door te shoppen. Om saaie of rustigere dagen te overbruggen, is een derde van de Vlamingen (32%) van plan om meer online of in de winkelstraat te shoppen. Een iets hoger aantal (38%) geeft zelfs aan opgevrolijkt te kunnen worden door winkeliers wanneer zij speciale Blue Monday-kortingen aanbieden.

Italiaanse consumenten zijn de gelukkigste shoppers van Europa. Zij beoordelen het gevoel dat zij hebben tijdens het winkelen met een 7,6. Het ultieme geluksmoment wordt ervaren bij het ontvangen van een bestelling, dit moment wordt op een geluksschaal van 1 tot 10 beoordeeld met een 8,5. Op een tweede plaats staan Nederlandse shoppers: zij beoordelen hun shopervaring gemiddeld met een 7,5. De derde plaats wordt gedeeld door Duitsland, Zweden en Spanje (7,2) en op plaats vier staan de Vlaamse shoppers die hun winkelervaring met een gelukscijfer van 7,1 beoordelen.

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: “Ook al staat Blue Monday bekend als een sombere dag, dit hoeft niet zo te zijn voor winkeliers en hun klanten. Consumenten kunnen op deze dag wel een geluksmomentje gebruiken en je kunt hier als winkelier slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persoonlijke Blue Monday-oppepper aan nieuwsbriefontvangers en benadruk de bestel- en shopopties die je hen biedt: inzicht in de bezorgtijd, leveringssnelheid of duurzame bezorgopties.

Het is daarbij altijd belangrijk dat retailers kunnen waarmaken wat ze hun klanten beloven. Mocht je van plan zijn op Blue Monday – of tijdens de resterende dagen van januari – extra diensten aan te bieden in de vorm van kortingen of versnelde levertijden, zorg dan voor een goede voorbereiding. Als een order niet op tijd of verkeerd wordt geleverd, dan loop je de kans dat je klanten alsnog niet blij worden van hun bestelling bij jouw webshop. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Zeker op de meest depressieve dag van het jaar.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*