Met deze 8 tips gaat uw webshop fluitend de sinterklaas/decemberdrukte tegemoet

Combineer het koude weer met feestdagen vol cadeaus en u krijgt consumenten die massaal online hun inkopen doen. In deze maanden is het dan ook van fundamenteel belang om gebruik te maken van deze topdrukte. Maar hoe genereert u meer e-commerce omzet zonder de bijkomende problemen zoals onvoldoende voorraad of falende techniek? In deze blog vertellen wij u middels acht tips hoe uw b2c webshop deze sinterklaas en kerst vol goede moed tegemoet gaat… En we geven u ook nog eens twee gratis cadeaus om mee aan de slag te gaan!

Grootste piekmomenten

De drukste verkoopdagen van het jaar liggen voor de meeste sectoren in de maanden november en december:

Singles Day: 11 november 2019

Black Friday: 29 november 2019

Start Winter Uitverkoop: 1 december 2019

Cyber Monday: 2 december 2019

Sinterklaas: 6 december 2019

Kerstavond: 24 december 2019

Het is dus van groot belang om uw webshop goed voor te bereiden op deze komende ‘decemberdrukte’. Om dit plan te realiseren, helpen wij u graag. In onze gratis Peak Sales Kalender vindt u daarom een overzicht van de belangrijkste nationale en internationale piekverkoopdagen, van eind 2019 tot begin 2020. Hiermee kunt u uw klein en middelgroot bedrijf makkelijk voorbereiden op én staande houden tijdens de grote drukte. In de kalender leest u tevens alles over hoe u uw grotere concurrenten tijdens piekverkoopmomenten op hun eigen terrein kunt verslaan.

Download de Peak Sales kalender: https://www.ingenico.be/nl/peaksales

Webshop voorbereiden op topdrukte

De feestdagen zijn het moment in het jaar waarop uw webshop de topdrukte niet alleen moet aantrekken, maar ook moet aankunnen. U wilt natuurlijk gebruik maken van de kansen die deze tijd biedt, maar tegelijkertijd ook geen verkopen mislopen. Met deze acht tips bereidt u zich optimaal voor op deze piekmomenten.

Tip 1: Analyseer voorgaande pieken

Om u voor te bereiden op de topdrukte, is het handig om te kijken wanneer u deze voor uw webshop kunt verwachten. Analyseer daarvoor uw voorgaande jaren. Op welke momenten had u de meeste b2c-conversies? En welke producten werden er gekocht? Kijk in uw analytics waar de decemberpieken zaten en ga tevens na wat toen de problemen waren. Is dit uw eerste jaar? Probeer dan zo veel mogelijk informatie te verzamelen uit uw sector en bij uw concurrenten.

Tip 2: Budget vaststellen

Om consumenten tijdens deze periode naar uw webshop toe te trekken, is het belangrijk om een speciaal marketingbudget te bepalen voor de piekperiode. Denk hierbij ook aan wat u aan speciale kortingen kunt geven. Om de hoogte van uw budget te bepalen, raden wij u aan om naar voorgaande jaren te kijken en daarmee de voorspellingen voor dit jaar te maken. Zo weet u welk budget waardevol zal zijn.

Tip 3: Voldoende voorraad

Om alle conversies aan te kunnen, heeft u allereerst genoeg voorraad nodig. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar als u denkt aan de consequenties van een te late levering van cadeaus voor sinterklaas en kerst, begrijpt u dat consumenten een te kleine voorraad absoluut niet zullen waarderen. Zorg naast voldoende voorraad ook voor genoeg verpakkingsmateriaal. 

De voorraad moet ook op eventuele marktplaatsen up-to-date gehouden worden en bij dropshipping kunt u uw leverancier uw voorspellingen doorgeven en een aanvraag doen voor een flinke piek in de orders. 

Tip 4: Techniek dubbelcheck

Loop na of uw website en webshop de topdrukte tijdens de feestdagen aankunnen. Zorg ervoor dat alles loopt, up-to-date is en snel werkt. Draag er tevens zorg voor dat u genoeg serverruimte heeft om grote bezoekersaantallen op te vangen. Verklein hiervoor bijvoorbeeld uw afbeeldingsformaten of installeer een caching plugin. 

Tip 5: Extra mankracht

Om orders snel te kunnen verwerken, zijn voldoende helpende handen een noodzaak. Bekijk uw data van voorgaande jaren en bepaal aan de hand hiervan hoeveel personeel u dit jaar nodig zal hebben. Zo kunt u tijdelijke krachten inhuren voor de periode rondom de feestdagen.

Ook op de klantenservice wilt u ervoor zorgen dat klanten tijdens de grote drukte snel geholpen worden. Naast dat u uw e-commerce reputatie hoog wilt houden en positieve ervaringen en reviews wilt garanderen, wilt u ook uw mogelijke conversies niet vertragen. Zorg ervoor dat ook de klantenservice op de hoogte is van aangepaste regels tijdens de topdrukte, zoals eventuele gewijzigde levertijden. 

Tip 6: Probeer de drukte voor te zijn

Om de pieken binnen uw webshop te verdelen, kunt u een alternatieve strategie inzetten en uw inspiratiemomenten naar voren halen. Promoot bijvoorbeeld een bepaalde collectie met een langere levertijd eerder, zoals gepersonaliseerde items, en promoot collecties met een kortere levertijd dichter op de feestdagen. 

Tip 7: Maak fans van nieuwe klanten

Tijdens de decemberdrukte zullen potentiële klanten zich veelvuldig online oriënteren. Om bezoekers terug te laten keren, is een goede remarketing strategie, via bijvoorbeeld ads, essentieel. 

Ook biedt deze periode een mooie kans om van de nieuwe klanten terugkerende klanten te maken. Stel bijvoorbeeld alvast automatische follow-up e-mails op met een welkomstbericht, interessante informatie of een eventuele aanbieding voor een herhaalaankoop. 

Tip 8: Zet social media slimmer in

Ook met social media kunt u uw verkopen tijdens de feestdagen natuurlijk een flinke boost geven. Creëer daarom een aparte e-commerce-strategie voor uw social media; hoe maximaliseert u bijvoorbeeld de omzet tijdens deze peak sales periode? Hoe neemt u het op tegen de grote spelers? En het belangrijkste; hoe zorgt u voor meer weergaven, betrokkenheid van uw klanten én een hogere conversie? Het antwoord op al deze vragen vindt u in onze gratis Social Media Toolkit.

Download Toolkit Social Media

E-commerce strategie optimaliseren

Uiteraard zijn algemene optimalisaties ook de rest van het jaar belangrijk, want het zou risicovol zijn om uw omzet te laten afhangen van enkel de piekmomenten tijdens de feestdagen. Ons gratis e-book is een toolkit voor groeiende online bedrijven vol advies om zowel te profiteren van de b2c piekmomenten als om te concurreren met wereldwijde e-commerce reuzen zoals Amazon.

Ook bevat het e-book handige feiten over piekverkoopdagen op basis van zowel onafhankelijk onderzoek als de Europese betalingsgegevens van Ingenico.

Download het e-book

Klaar voor de storm?

Goede ideeën gebeuren met een gedachte… Succesvolle ideeën gebeuren met een plan. Met deze tips hopen wij dan ook dat uw webshop deze feestdagen een fantastische periode tegemoet gaat. Wij wensen u een overzichtelijke topdrukte toe met tevreden klanten, veel conversies en vooral hele fijne feestdagen.

Wilt u er zeker van zijn dat u zich tijdens de feestdagen en op andere piekverkoopmomenten onderscheidt van de rest? Download dan ons e-book en ontdek alles wat u moet weten: van het voorbereiden van uw website op meer verkeer tot ervoor zorgen dat verkeer tot conversie leidt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*