Ontwrichting van de supply chain veroorzaakt kosten en complexiteit

Twee derde (66%) van de grote enterprises wereldwijd zegt nu meer voorraad aan te houden dan in de periode vóór de pandemie, waarvan een op de vijf (18%) ‘aanzienlijk meer’ voorraad aanhoudt. Deze toenemende aandacht voor het nemen van maatregelen om verstoringen binnen de supply chain aan te pakken, wordt benadrukt in nieuw onderzoek dat in opdracht van IFS is uitgevoerd. Meer dan 1.450 besluitvormers van grote ondernemingen in Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten zijn ondervraagd. 

Zeven van de tien respondenten (70%) geven aan dat zij als gevolg van recente problemen met de toeleveringsketen het aantal leveranciers van materialen en producten waar zij mee werken hebben verhoogd. Bovendien beweert bijna driekwart (72%) van de ondervraagden dat zij als gevolg van deze problemen meer materialen en producten van binnenlandse leveranciers afnemen.

Deze maatregelen zorgen samen voor meer complexiteit binnen de toeleveringsketen. Dit in een tijd waarin de administratieve last rondom regelgeving toeneemt (door 15 procent genoemd als een belangrijke oorzaak van de huidige verstoring in de bedrijfsvoering) en de noodzaak om de voordelen van de circulaire economie te benutten. Het is daarom positief te noemendat 93 procent van de respondenten zegt dat hun organisatie de circulaire economie omarmt of dat in de toekomst van plan is.

Velen worden echter geconfronteerd met uitdagingen als het gaat om het realiseren van deze doelstellingen. Ongeveer 60 procent van de respondenten zegt dat ze in het proces zitten; nog bezig zijn met het ontwikkelen van circulaire doelstellingen; nog programma’s moeten plannen; of hun doelstellingen in de wacht hebben staan. Zelfs onder de respondenten die de circulaire economie al omarmen, was 23 procent van mening dat de verwachtingen van hun klanten rondom circulariteit geen invloed hadden op de klantervaring of deze juist schaadden. Echter, dat de voordelen van de circulaire economie zich doorvertalen naar een betere klantervaring zal in de loop der tijd waarschijnlijk steeds duidelijker worden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*