Op zoek naar het ‘oneerlijk voordeel’

Een hotel met een uniek uitzicht, een bakkersvrouw met een ongeëvenaard enthousiasme of een winkel met een tot de verbeelding sprekend interieur. Iedere onderneming heeft wel een ‘oneerlijk voordeel’, een troef die de concurrent niet kan claimen en hem stikjaloers maakt. Als adviesorgaan voor de Vlaamse KMO gaat Mex United op zoek naar dat oneerlijk voordeel en maakt de vertaalslag van een warrige visie naar een uniek marketingverhaal waar de ondernemer mee aan de slag kan.

Onafhankelijkheid als troef

Mex United is zelf ook anders dan andere agentschappen. “We zijn volledig neutraal en hebben geen voorkeur voor een bepaald technologie, in tegenstelling tot andere agentschappen die bijvoorbeeld partner zijn van Magento, Drupal of andere software”, zegt Cis Scherpereel, medeoprichter van het strategisch marketingbureau. 

“We zijn ook een klein team, dat we aanvullen met expertise van specialisten binnen ons netwerk. Dat zijn onze ‘mexperten’. We zijn dus een heel flexibele organisatie. Een enorm pluspunt. Ook op dat vlak zijn we dus niet gebonden aan interne kennis, maar verruimen we die afhankelijk van de uitdagingen van de opdracht.”

Kurt Ostyn, marketingstrateeg en mede-zaakvoerder, vult aan: “Onze eigen methodiek is gebaseerd op onze praktijkervaring van vele jaren met Vlaamse KMO’s. We kénnen die lokale handelaar of KMO dus door en door. We schuwen dure Engelse woorden en begrijpen wat er leeft in de KMO. Veel van onze klanten zijn familiale KMO’s. Onze ervaring hierin is een van onze troeven. In elk geval starten wij altijd van een wit blad en het eindresultaat ligt vooraf heel open.”

Ambitie, goesting en… spijkers

Door het oneerlijk voordeel te definiëren en concreet te maken, kan ook de lokale handelaar erin slagen om het op bepaalde domeinen van de grote jongens te winnen, benadrukt Scherpereel. De stappenplan van Mex United is zowel geschikt voor lokale handelszaken als voor stevige KMO’s. Een oneerlijk voordeel is immers niet voorbehouden voor de big guys.

“We beginnen altijd met een klankbordsessie”, zegt Scherpereel. “Daarin gaan we op zoek naar de uitdagingen voor het bedrijf, de business, het merk of de ondernemer. Daarna volgt een parcours met oefeningen, onderzoeken en workshops die de blik van binnenuit met een blik van buitenaf gaan verbinden.  We zoeken naar de waarden die verschillende klantenprofielen bekoren en checken die inzichten grondig via focusgroepen en interviews. Zo blijven we niet bij veronderstellingen hangen, maar toetsen we die met mensen van vlees en bloed. Gaandeweg borrelt het oneerlijk voordeel naar boven. Het is altijd een bijzonder moment als we die onweerstaanbare troeven voor onze klant kernachtig weten te duiden en te benoemen. Dan zien we die smile bij de ondernemer weer verschijnen. Ons werk zorgt vaak voor een nieuwe drive bij de klant. De goesting om te ondernemen wordt aangewakkerd omdat we komaf maken met een losse-flodder-marketing die er vaak heerst.” 

Kurt Ostyn vergelijkt het met een handvol spijkers. Dat zijn de troeven die een onderneming heeft. “In eerste plaats bepalen wij welke spijkers we in de hand hebben. Maar die troeven zijn vaak niet uniek. Het zijn nog geen niet-te-kopiëren troeven of oneerlijke voordelen. Wij halen er heel bewust de sterkste spijkers uit en we gaan die als het ware opblinken, verrijken, omringen met een verhaal, met een beeldvorming om hun kracht te versterken. Dan worden het troeven die niemand anders kan claimen.”

Bedrijven blijken vaak sterke troeven te hebben, maar ondernemers zien dat zelf niet meer. Die blindheid is een normaal fenomeen en het gevolg van een te enge blik van binnenuit. De strategen van Mex United bieden die blik van buitenaf.

Make-it-happen 

Een strategie is niet bedoeld om in de kast te belanden. Zoveel is duidelijk. Het is pas bij de implementatie dat een strategie waardevol wordt.

“Als het oneerlijk voordeel (dé spijker) bepaald is, vertaalt ons make-it-happen team dit tot een concreet plan van aanpak,” zegt Ostyn. “Alles wat digitaal is, doen we intern met onze mexperten. Voor andere zaken coördineren we vooral. Als blijkt dat er een webshop moet ontwikkeld worden, doen wij de voorbereidende studieronde om daarna de beste partij voor de opdracht te selecteren. Die onafhankelijke rol wordt heel erg gewaardeerd door onze klanten. Vaak kunnen ze zelf die keuze niet maken. We bieden hen rust en richting. Men vraagt ons meer en meer om – na het strategisch traject – ook te blijven begeleiden in de implementatie ervan. Vandaar onze make-it-happen aanpak.”

De mexperten delen ook hun kennis, bijvoorbeeld door het geven van opleidingen (social media, SEO, SEA, …) aan de medewerkers bij de klant zodat hun mensen beter de omzetting van de strategie kunnen uitvoeren. Het doel van Mex United is om op termijn onbelangrijk te worden voor de klanten. Dat betekent dat die zelfsturend zijn geworden, zonder in losse flodders verzeild te geraken.

Een crisis is een momentum

“Het is een boeiende tijd, met ruimte voor het vernieuwen van de spijkers,” besluit Scherpereel. “Samen met ambitieuze ondernemers denken we nu na over troeven en waarden in een post-corona tijdperk. Zal de consument ànders winkelen? En wat zijn de nieuwe waarden die mensen daarin zoeken? Wij zijn in de huidige crisissituatie voor veel ondernemers een dankbaar klankbord.”

Zolang de Corona maatregelen gelden kan je met Kurt en Cis, oprichters van Mex United, via video conference jouw strategische uitdagingen voorschotelen. Ze geven je direct hun inzichten en feedback. Zolang social distancing geldt, bieden ze een klankbordsessie van 1u gratis aan. Boek een sessie via www.mexunited.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*