Opleidingen met hart voor e-commerce

WA0618

 

E-commerce wordt in België al jaren stiefmoederlijk behandeld. Dat moet stoppen, vindt Philippe Oorts van Webshopacademie. “We lopen  sterk achter. Retailers wordt vaak aangepraat dat ze zwaar moeten investeren in tools en technieken, maar niet zelden loopt dat fout. Goede educatie kan dat keren. We willen met Webshopacademie een kruisvaarder zijn om onze lokale e-commerce te ondersteunen en te verbeteren door het delen van kennis uit het veld.”

Waarom zijn er zoveel ontgoochelingen? En waarom slagen andere projecten wel? Het zijn volgens Philippe zaken die Webshopacademie heel concreet meegeeft in zijn opleidingen. “De grootste oorzaak is misschien toch wel dat e-commerce teveel wordt benaderd vanuit software en functionaliteiten, zeker door grote partijen. Ik ben een wielrenner en fiets graag. Als ik een berg oprijd, heb ik een goede fiets nodig. Dat is maar één element in het verhaal, maar niet de succesfactor. Dat wordt vaak over het hoofd gezien. Iedereen focust zich op tools en technieken, maar de basis wordt vergeten. De centrale vraag moet zijn: is mijn product wel online verkoopbaar? Is dat haalbaar, wie zijn mijn concurrenten, wat wil ik bereiken met mijn webshop, ook financieel, etc. Door met deze oefening te beginnen, is het succes veel groter. We zien dat bij heel wat van onze praktijkcases.”

Officieel partner
Philippe is al sinds midden jaren 2000 bezig met e-commerce. Hij exploiteerde zelfs één van de eerste webshops in de mode in Vlaanderen met een eigen duurzame kledingcollectie. “E-commerce bestond toen eigenlijk nog niet, buiten een paar uitzonderingen. Het was ook veel te vroeg. Ik heb er weinig aan verdiend, maar wel veel van geleerd. Vele jaren later, op moment dat e-commerce wel aan het doorbreken was, heb ik in 2011 marketingpartner opgericht. In een korte periode heb ik heel wat ervaring opgebouwd in het ondersteunen van (beginnende) e-commerce spelers. We zijn ook officieel partner van diverse e-commerce systemen. E-commerce zit echt in onze vingers. We werken heel veel voor KMO’s en zijn ook erkend dienstverlener voor de KMO portefeuille. We merken dat ondernemers doorgaans weinig tijd hebben. Alles is online te vinden om een webshop te bouwen, maar mensen zien door het bos de bomen niet meer. Webshopacademie biedt gericht tips en tricks, via een stap voor stap in een zeer concrete aanpak. We geloven sterk in ons proces van co-creatie.”

Kleine groepen
Philippe voelde de nood aan kennis bij bedrijven en is vanuit zijn e-commerce expertise in-company programma’s gaan uitschrijven om kennis te delen aan vijf tot maximaal tien deelnemers. “We werken heel gericht en nemen voldoende ruimte om concreet op cases van cursisten in te gaan. Het mooie is dat cursisten ook leren van elkaars uitdagingen. Kleine ‘groepen’ is meteen de grote onderscheidende factor van Webshopacademie. Bij klassieke trainingen zijn de groepen vaak veel te groot met als gevolg dat het veel te algemeen wordt. Wij bieden leertrajecten voor startende e-commerce ondernemers die ontgoochelingen willen vermijden met hun webshop, zich goed willen voorbereiden en laten begeleiden. Vaak mensen die ook een fysieke winkel hebben. De tweede groep waarop we ons richten zijn bestaande webshopeigenaars, die vaak al een eerste ontgoocheling hebben opgelopen met hun shop. Veel starters haken in België al na het eerste jaar af door die ontgoochelingen. Daarvoor bieden we optimalisatieprojecten.”

Geen boekjeskennis
Centraal in alle opleidingen staan volgens Philippe best practices en praktijkkennis van ervaren e-commerce experten, dus geen ‘boekjeskennis’. “Onze docenten zijn mensen die dagdagelijks aan webshops in de praktijk werken, gaande van houten tuinpoorten, feestkledij tot designmeubilair en nog veel meer. We hebben ervaring met tientallen verschillende soorten producten en we delen onze ervaringen vanuit het veld. Daar zit echt ons onderscheidend vermogen. De hele markt van opleidingen vist in dezelfde vijver. Het zijn generieke opleidingen over bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords, etc. Ze zijn te weinig specifiek gericht op het vooruit helpen van de webshopeigenaar in e-commerce.”

Webshopacademie is ontstaan vanuit het duidelijk aanvoelen van de noodzaak aan praktijkkennis en ervaring. Philippe: “Dat werd ook bevestigd tijdens de officiële kick-off aan het grote publiek tijdens E-Commerce Xpo in Kortrijk. De reacties waren laaiend enthousiast. Tientallen webshopeigenaars, starters en grote webshops hebben zich al aangemeld voor deze cursussen die we al een heel aantal jaren individueel (één op één) of in-company verzorgen en geleid hebben tot heel wat successtory’s. We bekijken momenteel ook de samenwerking met hogescholen/universiteiten om gezamenlijke programma’s uit te werken.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*