Safeshops komt met Belgische Online Shopper Rapport

Voor het vijfde jaar op rij stelt Safeshops.be het “Belgische Online Shopper Rapport” voor.  In deze studie peilt Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, naar het online koopgedrag van de Belgische consument.

Aanhoudende ‘online’ groei, ook na corona
De impact van de corona-crisis is duidelijk terug te vinden in de resultaten.  Bijna de helft (48%) van de deelnemers kocht meer online dan in 2019. 30% van de online shoppers (in 2020: 20%) plaatste wekelijks of dagelijks – sommigen zelfs meerdere keren per dag – een bestelling. De verwachting is dat – zelfs na covid –  deze stijgende trend aanhoudt. Bijna 7 op 10 verwachten dat ze volgend jaar evenveel zullen kopen. 25% zegt dat ze in de toekomst nog meer online zullen kopen.

Het B.O.S. Rapport peilt ook naar de elementen waar online shoppers zich zorgen over maken tijdens het online shoppen. Opvallend hierbij is dat consumenten voor het eerst de bescherming van hun data als belangrijkste element opgeven. Meer dan de helft van de respondenten (54%) geeft aan dat privacy hun grootste bezorgdheid is. Zij ervaren dit als belangrijker dan het ontvangen van een niet beschadigd pakket of een kwalitatief product.

Duurzaamheid, maar niet ten koste van alles
“Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de e-commerce omgeving.  Voor 45% van de online shoppers moet een ‘goede’ webshop oog hebben voor duurzaamheid.  Onze studie geeft aan dat consumenten duurzaamheid vooral associëren met verpakking.” vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be. “Om duurzaam te zijn, moet een webshop zich – volgens de deelnemers – focussen op: het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen (41%), een efficiënte manier van verpakken (40%) en het recycleren van oude producten (38%).”

Een vierde van de respondenten is bereid meer te betalen voor duurzame producten. 33% van hen wil dat niet en 42% geeft aan dat ze daar geen mening over hebben. Opvallend is dat de 50+ generatie eerder weigerachtig staat tegen het meer betalen voor duurzame producten. Slechts 9% van hen toont daar een bereidheid toe. Dit in tegenstelling tot 32% bij de jongere generaties (18- 30jarigen & 31 – 50 jarige)  die wel bereid zijn om extra te betalen voor duurzame producten.

Met betrekking tot de levering of het transport blijkt de kost doorslaggevend te zijn. 57% kiest voor een goedkopere levering, zonder aandacht voor duurzaamheid.  Consumenten zijn wel bereid langer te wachten op de levering van hun pakket. 72% wil langer wachten als de levering op een duurzame manier gebeurt.

“Als sectorvereniging kunnen we alleen maar toejuichen dat duurzaamheid ook binnen e-commerce aan belang wint. Tal van Belgische online shops leveren al een heleboel inspanningen op het vlak van sustainability, maar die worden vaak nog niet opgepikt door de consument. Een mooie opportuniteit dus voor webshops om hun duurzaamheidsinspanningen meer in de kijker te zetten.” zegt Greet Dekocker.

Greet Dekocker besluit: “Duurzame e-commerce is het resultaat van de keuzes die we met z’n allen maken – als consument, als webshop, als logistieke partner.  Elke schakel in de keten kan en moet zijn bijdrage leveren.  Alleen zo kunnen we een duurzaam online traject ontwikkelen.”     

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*