Tips voor handelsbedrijven in uitdagende tijden

De coronacrisis heeft grote impact op ons allemaal. E-commerce viert hoogtij. Er wordt enorm veel online besteld. Handelsbedrijven met een online vertegenwoordiging zien een flinke stijging in de online verkopen. Maar de ‘crisis’ brengt ook andere uitdagingen met zich mee, zoals het tijdig geleverd krijgen van producten en anticiperen op de veranderende vraag. Bram Streefkerk van Exact, marktleider in bedrijfssoftware, geeft een aantal tips om ook in tijdens van crises de business te laten draaien en de leverbetrouwbaarheid te maximaliseren.

Nood aan slim voorraadbeheer

Een crisis door een virus, zoals we die nu doormaken, laat zich op geen enkele manier sturen, begint Streefkerk. “Laat staan de impact ervan. Toch kun je je als bedrijf zodanig organiseren dat je beter gewapend bent tegen dit soort onverwachte situaties. Slim voorraadbeheer maakt het verschil in onzekere tijden. Forecasts zijn minder betrouwbaar, daarom is het essentieel om een goed zicht te hebben of beter gezegd een volledige controle te hebben op de voorraad. Een WMS is de motor om slimmer met voorraden om te gaan. Dit systeem houdt constant de voortgang van goederen in het magazijn in de gaten en verwerkt automatisch de bijbehorende transacties. Als bedrijf krijg je zo een sterke grip op de ontvangst, opslag en stroom van de goederen, ook in een scenario met meerdere niveaus van goederenopslag. En bovenal: met een goede leverbetrouwbaarheid bouw je duurzame klantrelaties op.”

Slimme retourverwerking

Veel efficiëntie valt er volgens Streefkerk vaak nog te behalen in een slimme retourverwerking. “Maak de het klant zo gemakkelijk mogelijk om een retour aan te melden. Dat wil niet zeggen dat je retour ook automatisch aanvaardt. Nadat een retourzending is aangemeld, kan je eerst de achterliggende reden beoordelen en dan besluiten of je de retour/ melding al dan niet in behandeling neemt. Het voordeel hiervan is dat de administratieve afdeling en het magazijn automatisch op de hoogte zijn van de retourstroom en hier beter op kunnen anticiperen en reageren. Oftewel: minder chaos. Omdat een terugzending van tevoren is aangemeld, kost het medewerkers minder tijd om ze te verwerken. Daardoor neemt de marge op producten toe.”

Dropshipping

Toch je assortiment via retailers verkopen terwijl ze tijdelijk hun zaak niet open mogen hebben? “Bekijk dan de mogelijkheden om het voor hen te dropshippen naar de eindklant,” adviseert Streefkerk. “Het is een minder voorkomend scenario, maar wel relevant in deze tijd. Exact ondersteunt in feite zowel de logistiek als de administratie, want de omzet gaat wel door je boeken, maar de goederen niet door je magazijn. Afhankelijk van de afspraken komen retourzendingen ook terug bij de leverancier. Laat de beslissing of je al dan niet (gedeeltelijk) overgaat op dropshipping afhangen van de vraag naar het product. Is de vraag groot, dan is het wellicht veel aantrekkelijker om het wel op voorraad te houden. Want dropshipment kost marge en je draait op voor eventuele problemen met de levering.”

Last mile

Koeriers en pakketdiensten ervaren Kerstdrukte in tijden van corona, zegt Streefkerk. “Ze draaien overuren. De botteleneck zit vaak in de last mile. Om ook hier een maximale efficiëntie te bereiken, is het belangrijk om data goed in te zetten. Transparantie en open communicatie naar je klant – en al zeker over vertragingen – is cruciaal. Uit onze cijfers blijkt dat aandacht besteden aan positieve bezorgervaringen de kans op klantenbehoud verhoogt. Maar ook bij de last mile gelden de klassieke voorwaarde: een efficiënt ingericht magazijn, automatisering van de leveringsopties en optimale ‘connectivity’. Het feit dat je transparant kunt zijn omdat je de systemen van je logistieke dienstverleners hebt gekoppeld aan Exact.”

Start een webshop

Tot slot, online verkopen schieten door het dak. “Voor een handelaar zonder webshop is het tijd om snel te schakelen,” zegt Streefkerk. “Kijk goed naar de opties die er zijn, misschien kun je samen met een andere ondernemer gaan leveren of kun je je aansluiten bij een bestaande webshop of marketplace. Als je als groothandel uitsluitend in B2B werkt, kun je via een webshop of marketplace een breder doelpubliek aanspreken en mogelijk extra omzet genereren. Bijvoorbeeld ook door in te spelen op de trend van Direct 2 Consumer. Voorwaarde is dan wel dat je je magazijn en uitleverproces goed gedigitaliseerd hebt, zodanig dat je in staat bent kleinere bestellingen en eindklantorders uit te leveren, naast de ‘gewone’ goederenstroom naar zakelijk klanten. Direct 2 Consumer is in deze uitdagende tijden zeker een thema.”

Nog meer tips over trends als verduurzaming, automatisering en logistieke uitdagingen? Vraag de gratis whitepaper aan via de website van Exact: https://www.exact.com/benl/downloads/handel/whitepaper-tips

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*