Black Friday bekeken door de ogen van Ray Bak

Miljoenen merchants overal ter wereld zijn zich op Black Friday aan het voorbereiden. Terecht, want vorig jaar was Black Friday alleen al in België goed voor een stijging van 48,4% in eCommerce. Volgens de gegevens van een online betaalplatform van Ingenico dat groeibedrijven bedient, verwerkten de Europese merchants tijdens de jaarlijkse shoppingpiek van 2018 90% meer transacties dan op een gemiddelde vrijdag, en gaven de consumenten 175% meer uit. 

De grensoverschrijdende aankopen op Black Friday stegen met 73% van 2017 tot 2018 en men verwacht dit jaar nog meer groei, omdat de consumenten unieke cadeaus voor de feestdagen buiten hun thuismarkt zoeken.

De mogelijkheden zijn dus enorm en het komt erop aan ze optimaal te benutten. Om lokale inzichten te krijgen in de manier waarop kmo’s het meeste voordeel uit deze jaarlijkse piekverkoop kunnen halen, zijn we met regionale expert van Ingenico gaan praten: Ray Bak (Sales Director, VK, België en Nederland).

Welke trends moeten merchants in de regio op Black Friday 2019 in de gaten houden?

In Nederland wordt Black Friday elk jaar populairder. Vorig jaar zagen we een stijging van de online verkoop met 27%. Toch zijn er nog altijd opportuniteiten om aan te grijpen, want 43% van de mensen heeft nog nooit van Black Friday gehoord – en de helft van de rest weet niet op welke datum Black Friday valt! De Belgische consumenten zijn eveneens minder goed met Black Friday vertrouwd, maar toch zijn Nederland en België interessante markten voor groeiende merchants. Zo kocht vorig jaar ongeveer een kwart van de consumenten (respectievelijk 26% en 23%) uitsluitend bij kmo’s. Er moet dus ongetwijfeld aan de marketing en het bewustzijn worden gewerkt om het succes nog groter te maken, maar de mogelijkheden zijn evident.

In deze landen is Black Friday vooral een hoogtepunt voor de verkoop van elektronica, op de voet gevolgd door kleding en accessoires. De consumenten kopen voornamelijk voor Sinterklaas en Kerstmis.

Wat is uw raad voor kleinere merchants die op Black Friday met de reuzen van de ecommerce willen concurreren?

Maak je website SEO-vriendelijk, dat is de enige manier om met een klein budget met de grote spelers te concurreren. Gebruik de sociale media als een goedkope marketingtool. Als je actief bent op de sociale media, stijgt je Google-rangschikking en versterk je de relatie met je klant.

Ook de dienstverlening is essentieel om het verschil te maken met de grote webshops – geef de klant met een vriendelijke service, goede leveringstijden, lage verzendingskosten en een persoonlijke toets het gevoel dat je hem waardeert.

Denkt u dat Black Friday lonend is voor kleinere merchants? Of zijn er betere manieren om de omzet te verhogen en meer klanten te vinden?

Je moet natuurlijk niet bang zijn om het tegen de grote shops op te nemen. Je kunt van het marketingoffensief van die grote merchants op Black Friday profiteren door op een slimme SEO te focussen en de juiste sociale media te gebruiken. Je zult zien dat het kan werken. Natuurlijk heb je positieve beoordelingen van je werk in de rest van het jaar nodig om jezelf tijdens de piekverkoop te kunnen promoten. Dat mag je zeker niet vergeten!

Winkelt u op Black Friday? Zo ja, wat waren voor u beste koopjes?

Ik koop heel veel, met mijn PlayStation, Sonos-luidsprekers, nieuwe fiets en tv als toppers.

Bezoek www.ingenico.com/epayments voor advies om het betaalplatform van uw bedrijf nog op tijd voor Black Friday te optimaliseren.

Ray Bak, Director of Sales voor het UK, Nederland en België (Ingenico Retail SMB)

Ray Bak is Director of Sales voor het VK, Nederland en België (Ingenico Retail SMB). Ray heeft behalve expertise op het gebied van betaalmethoden ook ervaring met e-commerce en werkt niet alleen samen met grote, maar ook met kleine en middelgrote bedrijven.

Sinds 2009 werkt hij voor Ingenico en heeft hij verschillende functies vervuld: eerst als Sales Manager, waarna hij opklom tot Country Manager Nederland, en daarna als Manager Key Account in België en Nederland. Ray kwam in 2017 als Country Manager weer bij het Nederlandse team en is onlangs benoemd tot Regional Director Sales Northern Europe.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*