Hosting: steeds meer een uitdaging

Xenius

Hosting is de dag van vandaag een veel complexer gegeven geworden dan dat het een aantal jaar geleden was. Dat weet ook Michel Aerts van VSOA Politie, de grootste politievakbond in België. Zij zijn na diverse problemen bij een bepaalde hostingpartij overgestapt naar Xenius. 



Xenius is een jong en dynamisch bedrijf dat ondertussen meer dan drie jaar actief is op de hostingmarkt. Steve Vos van Xenius: “We leveren een brede waaier aan datacenterdiensten, gaande van webhosting en domeinnaamregistratie tot op maat gemaakte cloud servers. Ons uitgangspunt zijn onze klanten, die staan bij ons steeds centraal. We doen er dan ook alles aan om onze klanten tevreden te stellen en wij zijn pas tevreden als zij dat ook zijn. Dat dragen we ook uit in onze slogan: Our passion, Our Products, Your Success.” Volgens Steve is hosting vandaag de dag een behoorlijk complex gegeven geworden. “De uitdagingen op het gebied van malware, defacing, … zijn een echt kat en muisspel tussen ons en de makers van die ransomware.”

Ying en Yang
Steve gaat verder: “We zetten hier op in door in onze shared webhostingpakketten standaard bijvoorbeeld Cloudlinux te voorzien zodat elke website onafhankelijk van elkaar gaat draaien. En recent zijn alle shared webhosting servers ook voorzien van Patchman. Patchman is een oplossing die dagelijks onze servers gaat scannen en de meest installaties van de meest gangbare CMS systemen (WordPress, Joomla, Drupal,..) gaat onderzoeken of er iets van malware of mogelijke vulnerabilities aanwezig zijn op het pakket. Indien er infecties in bepaalde bestanden zijn gevonden  of mogelijke vulnerabilities zal Patchman (na melding hiervan aan de klant uiteraard) deze files bijwerken zodat het lek gedicht wordt en of de malware verwijderd wordt. Wij hebben begin dit jaar ons shared webhosting aanbod sterk ingekrimpt. Voorheen hadden we een 5-tal verschillende pakketten waar klanten vaak door de bomen het bos niet meer zagen, nu zijn er nog maar twee overgebleven: YING en YANG. Door het aantal beschikbare pakketten te verkleinen, hebben we ook meteen een vereenvoudiging doorgevoerd wat het kiezen van het juiste pakket zeer eenvoudig maakt. Een echte win-win, zowel aan onze kant op administratief vlak als aan de kant van de klant.”

Klant centraal

We bekijken steeds met de klant wat zijn de eisen of de verwachtingen van de klant en op basis daarvan gaan we de klant een product of dienst voorstellen. We kijken hier naar de klant: het zijn niet altijd de duurste oplossingen die voor een bepaald probleem de beste oplossingen zijn en hier scoren we vaak: klanten zijn vaak zeer tevreden dat ze minder betalen en dat het product of dienst meer dan ook aan hun verwachtingen voldoet. Kortom: de klant staat centraal, alles kan.” Dat kan ook Michel Aerts van de politievakbond beamen. “We zijn, na diverse problemen bij een andere hoster, door een collega naar Xenius doorverwezen met de melding dat Xenius wel een jonge, maar zeer performante/gedreven klantgerichte hoster was. Na twee zeer positieve telefonische contacten (you never get a second chance to make a first impression) is beslist om in zee te gaan met één server. Dit zijn er uiteindelijk meerdere geworden, plus consultancy op locatie in kantoor – support, enzovoort.”

Eenvoudig beheer

Xenius streeft volgens Steve Vos naar een grote vorm van automatisatie. “Enkel op die manier is het beheer van zo’n aantal servers en diensten haalbaar. Zo hebben we recent een nieuwe deployment omgeving geïnstalleerd zodat we op slechts een 10-tal minuten nieuwe virtuele servers (VPS) en dedicated servers kunnen deployen en klaarmaken voor productie. Voor klanten die een managed SLA afnemen, worden de software installaties op hun servers gemanaged door een Puppet omgeving. Deze omgeving heeft ons heel wat werk uit handen genomen. Puppet zorgt ervoor dat de configuratie op al onze servers quasi identiek is en dat het beheer ervan een heel pak eenvoudiger en minder complex is geworden. Bovendien is al onze hardware, waar het kan, redundant uitgevoerd om outages tot een minimum te beperken. Zo draaien al onze VPS systemen op een HA VMware cluster met een redundante storage omgeving als robuuste onderlaag. Momenteel leggen we de laatste hand aan de installatie van ons eigen netwerk om zo ons netwerkverkeer nog beter in de hand te houden. Met de komst van dit netwerk zullen we ook actief worden in twee Belgische datacentra en zullen we ons verder toeleggen op het uitbreiden van twin-datacenter en DR-diensten want hier vragen sommige klanten toch wel naar.”

Meedenken
Het uitgangspunt van Xenius is altijd geweest dat de klant waar moet krijgen voor zijn geld, meent Vos. “We moeten er ook geen doekjes om winden; ook wij moeten aan het einde van de rit een boterham kunnen verdienen aan de diensten die we verkopen. Wij vinden het belangrijk dat we onze klanten nog support kunnen geven op een menselijke manier. Heeft een klant een vraag dan stelt hij deze via de beschikbare supportkanalen en wij beantwoorden deze met veel plezier.” Michel Aerts vult aan: “Xenius denkt echt mee en durft ook sommige, door ons aangebrachte verzoeken, af te wijzen met de motivatie dat dit op lange termijn nefast zou kunnen aflopen. Hierdoor hebben we onze organisatie op IT-gebied niet alleen zien groeien, maar ook zien stabiliseren (minder outage, minder supportproblemen, …). Het logo Xenius – our passion, our products, your success is dan ook zeker en vast geen commerciële holle slogan, maar pure realiteit.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*