AH Online wint Award Logistieke Webshop van het Jaar 2015

ah online

De jury had lof voor de klantgerichtheid en de regie op de logistieke keten van AH online. Selma Postma, General Manager van AH Online, ziet de award als een beloning voor de meer dan 2.000 medewerkers in de logistiek van Ahold die elke dag in de weer zijn om de klant zo goed mogelijk te bedienen.

“AH Online scoort sterk op de criteria regie over de logistieke keten en klantgerichtheid. Ten aanzien van duurzaamheid is er nog ruimte voor verbetering, met name in de processen ’upstream’ in de keten. Verder implementeert AH Online innovatieve concepten en weet zij zich goed te presenteren,” aldus juryvoorzitter Egbert Guis namens de organisatie van de Logistieke Webshop van het Jaar verkiezing.

Inspiratieve shopping ervaring

AH Online is volgens Selma Postma een logisch gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling. “De klant winkelt steeds meer online en wil op die manier ook zijn dagelijkse boodschappen kunnen bestellen,” zegt ze. “De voorspellingen lopen uiteen, maar gemiddeld genomen is de verwachting dat het aandeel food online stijgt van 1% nu naar zo’n 3 tot 5% in 2020. Als Albert Heijn hebben we veel middelen om in te kunnen springen op die groei. We bezorgen al in 86% van heel Nederland op werkdagen van 7.00 uur ’s ochtends tot 21.00 uur ’s avonds in tijdvakblokken van één, twee of zes uur. Daarnaast hebben we online een breed assortiment van houdbaar, vers en diepvries producten en bieden we klanten online een makkelijke, inspiratieve shopping ervaring die makkelijk en persoonlijk is. Consumenten kunnen een persoonlijk boodschappenlijstje aanmaken, waarbij ook de historie wordt bewaard. Tevens kunnen ze inspiratie opdoen en producten rechtstreeks vanuit de digitale versie van ons magazine Allerhande bestellen.”

Logistiek netwerk

Achter AH Online schuilt een enorm flexibel logistiek netwerk. Postma: “We bezorgen de boodschappen thuis tot in de keuken of bij een afhaalpunt. Het boodschappenmandje kan zowel houdbaar, vers- of diepvriesproducten bevatten. Dat verlangt nogal wat van je logistiek netwerk,” weet Postma. “Versproducten worden bijvoorbeeld op het laatste moment aan de order toegevoegd. De belevering is dan misschien anders, maar aan de kwaliteit van de producten verandert niets. We maken bij AH Online overigens gebruik van hetzelfde depot als voor de belevering van de supermarkten. En ook het logistieke netwerk wordt ‘gedeeld’. Alleen voor de last mile maken we gebruik van speciale voertuigen. Voertuigen die maximaal zijn toegerust op de belevering van producten met een beladingsgraad van 84%.”

Een van de meest recente toevoegingen aan het assortiment van AH Online is vers afgebakken brood. Volgens Selma Postma wordt het brood in een mooie broodzak, net als andere versproducten, op het allerlaatste moment aan de order toegevoegd. “Ons doel is om producten zo vers mogelijk af te leveren bij de klant in de keuken. Daarnaast hebben we de Allerhande Box in het leven geroepen om klanten hulp te bieden bij de vraag ‘wat eten we vandaag?’. In de box treffen klanten iedere week alle ingrediënten in de juiste hoeveelheden aan voor drie lekkere, gevarieerde Allerhande-recepten. En op die manier zijn we altijd bezig met wat de klant beweegt; we hanteren daarbij korte lead times. Als het relevant wordt, springen we erop in,” zegt Postma stellig.

Een nieuwe dienst die op de rol staat is ‘predict my list’. Postma: “Op basis van de bestelhistorie kunnen we voor consumenten alvast een lijstje samenstellen. Zo ‘weten’ we bijvoorbeeld wanneer de vuilniszakken of het wasmiddel op is en plaatsen dat op het persoonlijke boodschappenlijstje. We proberen consumenten zoveel mogelijk een one stop shop ervaring te bieden en merken bovendien dat een klant die via AH Online bestelt overall meer gaat besteden bij Albert Heijn. Een win-winsituatie dus,” besluit Postma.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*