Behoefte aan e-commerce verpakkingen naar ongeziene hoogte

De afgelopen maanden heeft e-commerce een enorme boost gekend. “Velen van onze klanten zagen online verkoop excessief stijgen en vonden op die manier hun weg naar Topa. Ook zijn er een groot aantal bedrijven gestart met hun eigen e-commerce handel. 

Het is duidelijk dat de lockdown de verhouding tussen offline versus online verkoop drastisch door elkaar heeft gegooid. Voor veel van onze partners is online verkoop een belangrijke stroom geworden, sommige zijn zelfs noodgedwongen volledig moeten overschakelen naar online verkoop. Allen hebben zij in deze moeilijke periode kunnen terugvallen op onze expertise. Of je nu startup bent of een gevestigde waarde, Topa helpt je de juiste keuzes te maken voor je bedrijf of merk. We stellen een gigantische piek vast in online sales waar wij van verwachten dat die zich op korte termijn zal stabiliseren, maar het is duidelijk dat er ook een deel onomkeerbaar is,” zegt Guy Proost van Topa.

“De verpakking is een belangrijke fysieke interactie die je klant krijgt met zijn of haar bestelling. De unboxing experience die de klant ervaart wanneer die de verpakking opent, is een essentieel onderdeel en vervangt een stuk van de winkelervaring. Velen breken zich het hoofd over hoe zij dit moment voor hun klanten zo uniek mogelijk kunnen maken, zodat hun bedrijf of merk een onuitwisbare indruk achterlaat. Niet alleen het uiterlijk van jouw verpakking draagt hieraan bij, maar ook de functionaliteit,” zegt Proost. “Op een relatief gemakkelijke manier kan je de verpakking naar jouw stijl personaliseren en net die extra touch geven die zorgt voor dat stukje herkenbaarheid van jouw merk.”

Branding versus productiviteit
Topa Packaging heeft in zijn expertise en assortiment een brede waaier aan verpakkingsoplossingen. “We houden de drempel zeer laag zodat we ook onze startups hier mee van kunnen laten genieten. We groeien als het ware mee met hen en zorgen dat zij in elke fase van hun ontwikkeling bijgestaan worden door onze specialisten om zo efficiënt mogelijk te werken. Topa bezit de kennis om jou te begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Het vertrekpunt is steeds jouw bedrijfs-en verpakkingsproces. Voor bedrijven die nog maar net gestart zijn met e-commerce is het niet altijd mogelijk om de dozen speciaal te laten bedrukken met hun eigen logo. Vaak kan bijvoorbeeld een bedrukte tape met hun logo erop al een mooie start zijn,” geeft Proost als advies. “Het is goedkoper dan een bedrukte doos, maar geeft toch dat stukje branding en personalisatie van jouw bedrijf.”

Maar buiten gerichte informatie geven rond de branding van jouw verpakkingen geeft Topa Packaging ook advies rond de productiviteit van hun verpakkingsproducten. “Onze aanpak richt zich op product, proces en mens. Het doel is dat jij jouw productiviteit kunt verhogen en zo de kosten kunt verlagen. Wij gaan ervoor zorgen dat je efficiënter en goedkoper kunt werken. Samen met jou zorgen wij ervoor dat schade tot een minimum herleid wordt. Zo kun je al snel de productiviteit verhogen.” 

Waar Topa zijn partners ook steeds mee begeleid, is het voorkomen van schade tijdens leveringen en retours. “Als jouw klant zijn product beschadigd ontvangt, is dat slecht voor jouw imago. Onze verpakkingsspecialisten volgen het gehele traject dat het product aflegt en komen op basis daarvan met oplossingen om de schade en retouren tot een minimum te beperken.” 

Duurzame verpakkingsoplossingen
Als verpakkingsadviseur is Topa Packaging op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en materialen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Proost geeft enkele tips voor de ultieme verzendverpakking. “Ten eerste, is het belangrijk dat het product intact aankomt bij de eindklant. Daarom is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan het formaat van de verpakking en aan de weg die het zal afleggen. Ten tweede zorg je ervoor dat de verpakking makkelijk geopend kan worden en of de verpakking herbruikbaar of recycleerbaar is. Ik denk dat het tijd wordt dat we allemaal ons steentje beginnen bijdragen aan het milieu. Topa engageert zich hier voor en wil deze kar meer dan ooit trekken…”

De transitie naar duurzaamheid is al langere tijd ingezet, zeker bij grotere bedrijven. Net als Topa zijn ze al jaren duurzame alternatieven aan het testen en integreren. Deze zijn ondertussen gevonden en geïmplementeerd. Producties draaien op volle toeren met duurzame materialen. Dat betekent dat duurzame alternatieven nu ook beter ter beschikking zullen komen, ook voor kleinere spelers in de markt.

Dankzij de groeiende vraag naar verpakkingsoplossingen die duurzaam zijn, verschijnen er steeds meer milieuvriendelijke alternatieven op de markt. Denk aan Biobased plastic zakjes en folie, maar ook herbruikbare papieren verzendverpakkingen of luchtkussenenveloppen die volledig uit papier bestaan. Tot zelfs dozen vervaardigd uit gras.

Het zit vanbinnen 

Wat Proost ook belangrijk vindt, is dat je zorg draagt voor de binnenkant van je verpakking. “Wat ben je met een prachtige verpakking, als je product beschadigd aankomt. Het volstaat niet dat de buitenkant van je verpakking er goed uitziet. Over de binnenkant moet zeer goed nagedacht worden, Topa kan jou hier ook in begeleiden. De consumenten moeten telkens een ‘wauw’ gevoel krijgen wanneer ze hun pakketje opendoen.”

Voor Topa Packaging zijn er drie zaken heel erg belangrijk. “De producten die je verkoopt moeten even goed uit de verpakking kunnen gehaald worden als dat ze in de verpakking gestoken zijn. Bovendien moet de klant ook een blij gevoel krijgen wanneer ze het pakketje opendoen, zonder dat je de kosten en efficiëntie uit het oog bent verloren. Voeg een persoonlijke touch toe binnenin de verpakking; een kleurrijke binnenkant, een bedankkaartje. Zo tover je gegarandeerd een glimlach op het gezicht van jouw klant. En tot slot zorg je er altijd voor dat je duidelijke retourinstructies met contactgegevens of retouradres bij het pakketje voegt. Dit geeft vertrouwen en zorgt voor een vlotte bereikbaarheid. Als je deze zaken voor elkaar hebt, weet je dat je goed bezig bent.”

Topa Packaging is een toonaangevende organisatie met bijna 100 jaar ervaring op het gebied van verpakkingsontwikkeling en verpakkingsinnovatie. Met haar vooruitstrevende blik op het gebied van transportverpakkingen levert Topa innovatieve en klantspecifieke verpakkingsoplossingen uit eigen assortiment en op maat. Topa’s verpakkingsspecialisten begeleiden u vanzelfsprekend bij uw verpakkingsvraagstuk. Zij zijn technisch onderlegd en kennen uw branche als de beste. Hierdoor zijn zij een inhoudelijk sterke gesprekspartner. Dit maakt van Topa een zeer betrouwbare partner voor al uw verpakkingsmateriaal; van advies tot aankoop. Heeft u vragen of advies nodig op het gebied van verpakkingen of verpakkingsmateriaal? Neem dan contact op met Topa Packaging via info@topapack.be of telefonisch via +32 3 450 99 60

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*