De last-mile: cruciaal voor e-commercesucces

In de afgelopen jaren hebben webwinkeliers zich vooral gericht op het personaliseren van de winkelervaring. De fundamentele drijfveer voor e-commerce succes is echter de last-mile. Levering is een van de grootste kansen voor merken en retailers om te groeien en tegelijk ook een van de moeilijkste uitdagingen, omdat zoveel partijen bij dat proces betrokken zijn. Aan het woord is Jan-Willem Roest die na vele succesvolle jaren als algemeen manager bij PayPal nu als CEO van Paazl de last-mile naar een hoger niveau wil brengen.

E-commerce is een fascinerende wereld, begint Jan-Willem. “Na ruim tien jaar werkzaam te zijn geweest voor PayPal, vond ik het tijd voor iets anders. In die periode is er veel veranderd in betaalwereld. Banken hebben niet meer het alleenrecht. Sterker nog, ze hebben zich moeten conformeren aan de nieuwe wereld waarin ook plek is voor vernieuwende partijen, zoals PayPal, Apple Pay, enz. Ik denk dat de volgende grote slag in de logistiek gaat plaatsvinden en dan met name in de last-mile. De markt is klaar voor innovatieve spelers, zoals Paazl.”

Flexibiliteit in bezorging

E-commerce is volop in beweging. “We spreken over omnichannel, marketplaces, direct2consumer, B2B en E-Retail,” zegt Jan-Willem. “In feite covert e-commerce niet meer de volledige lading, maar moeten we ‘gewoon’ over commerce praten. De consument wil gewoon ontzorgd worden, ongeacht het kanaal waarop hij bestelt. In de last-mile heeft de consument momenteel weinig keuze, hier ligt een grote opportunity voor webwinkels. Daar brengen we met Paazl verandering in. Aan de ene kant stelt het platform verkopers in staat om gelijktijdig met verschillende vervoerders (en verschillende bezorgmethoden) te werken, hun activiteiten grensoverschrijdend uit te breiden en kosten te optimaliseren. Aan de andere kant zorgen we ervoor dat de consument keuze heeft uit de verschillende bezorgopties die op zowel klant als product zijn afgestemd. Pick up in buurt van werk, in de winkel (omnichannel), timeslots, same-day, green delivery, etc. Dat resulteert in tevreden en terugkerende klanten.”

Verborgen juweeltje

E-commercebezorging makkelijk maken door middel van uitgekiende software-oplossingen. “Paazl is een echte game-changer in het mogelijk maken van een eenvoudig en geoptimaliseerd leveringsproces,” stelt Jan-Willem. “De technologie erachter is nog steeds een verborgen juweeltje, maar bij de bedrijven die het hebben ontdekt, zoals Rituals, Hunkemöller, Scotch & Soda en anderen, zie je echt een snelle groei over de grenzen heen. We koppelen zoals gezegd alle carriers aan de achterkant en ‘serveren’ vervolgens op de betaalpagina’s de best passende bezorgopties of pick-up points. De consument verwacht anno 2019 niet alleen keuzevrijheid in betalen, maar ook in bezorgen. Zie ons als de Adyen voor delivery. We zijn absoluut geen broker of stapelaar, maar een verbinder. Retailers kunnen gebruikmaken van hun eigen contracten.” 

Unieke propositie

Paazl biedt volgens Jan-Willem een unieke propositie in vergelijking met andere softwareoplossingen in de bezorgindustrie. “Aan de achterkant is het een gecentraliseerd, datagestuurd platform voor carrierbeheer, dat verzend-, etiketterings-, transportcontracten en leveringsopties omvat. Ze zijn allemaal naadloos geïntegreerd met het magazijn en de klantenservice van de klant. Aan de voorkant is het slim gevisualiseerd op de checkoutpagina, leveringsopties die de consument keuze bieden in termen van verzendtijden en locaties. Daarnaast faciliteren we ook in de customer journey na de aankoop (post-purchase). Track en Trace voor customer engagement en retouren.”

Nieuwe spelers

Jan-Willem verwacht dat de last-mile zich steeds verder ontwikkelt met veel nieuwe, innovatieve bezorgmethoden, zoals Trunks, Budbee, Homerz, etc. “Net zoals in de betaalwereld, verwachten we ook in de last-mile nieuwkomers die het gat dat de huidige carriers laten liggen, opvullen. Uiteindelijk draait het om de consument, die moet centraal komen staan. Dat is nu allerminst het geval. Waarom heeft Coolblue besloten om de bezorging zelf te gaan doen? Omdat ze denken vanuit de consument en daarom de last-mile niet volledig in handen willen leggen van een derde partij. Ook verwacht ik dat de Ubers en Deliveroos van deze wereld een rol kunnen spelen in de last-mile. Zij hebben immers ook overcapaciteit op bepaalde tijden. Of wat te denken van de social pick-up points die als paddenstoelen uit de grond schieten? Het is belangrijk om al deze partijen vanuit een overkoepelende layer te kunnen aansturen. Dat is waar Paazl in uitblinkt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*