De voordelen van automatisch sorteren

Door toenemende hoeveelheden aan orders, orderregels en aantal producten wordt het pickproces alsmaar complexer. Veel bedrijven hebben dat zeker de afgelopen periode aan den lijve ondervonden. Automatisch sorteren is zeer aantrekkelijk om doorlooptijden te verkorten, handlingkosten te verminderen en pickfouten te elimineren. Resultaat: lagere kosten per product. Een gesprek met Edwin van Kempen, managing director bij Distrisort, system integrator van sorteeroplossingen.

Met name de laatste maanden merken we een toenemende vraag naar slimme en schaalbare oplossingen, begint Van Kempen. “Veel bedrijven maken een enorme piek door, vooral in e-commerce, terwijl het fysieke kanaal op een veel lager pitje draait. Wie reeds een grote mate van flexibiliteit heeft in gebouwd in zijn sorteeroplossingen, plukt daar nu de vruchten van. Met een hybride oplossing kunnen ze naadloos overschakelen van bijvoorbeeld shop delivery naar e-commerce, zonder extra investeringen te moeten doen, en zodoende mee bewegen met de vragen uit de markt. Ook na corona zal de markt in beweging blijven. Retail heeft nu eenmaal te maken met pieken en dalen als gevolg van seizoenswisselingen, feestdagen, uitverkoopperiodes, enz.”

Personeel zo efficiënt mogelijk inzetten

Het leveren van equipement is één, het zo efficiënt mogelijk inzetten is volgens Van Kempen minstens zo belangrijk. “De besturingstechniek wordt steeds belangrijker, dat wil zeggen, software zo slim mogelijk schrijven om processen vlotter te laten verlopen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het zo efficiënt mogelijk inzetten van personeel. Door de software zodanig te programmeren dat er sprake is van badgeoverlap in de sorteerprocessen, wordt inefficiëntie van personele bezetting voorkomen. Zeker bij e-commerceprocessen kan op deze manier veel winst worden behaald, aangezien het hier gaat om hoge aantallen orders met lage volumes (vaak enkelstuksgoederen). Ze kunnen bovendien de cut-off tijden opschuiven, zonder dat het gepaard gaat met extra werk.”

Retouren

Corona zal volgens Van Kempen ook op de lange termijn effect hebben op het succes van e-commerce. “Een grote groep consumenten die eerder niets of weinig online kocht, was door corona gedwongen online te kopen. Ze zullen nu ongetwijfeld meer genegen zijn om vaker iets online te bestellen. Gemak dient immers de mens en voor de prijs hoeft hij het niet te laten.” Daar raakt Van Kempen een gevoelig punt. Hij verwacht namelijk dat uiteindelijk de consument de rekening gaat betalen, zeker in segmenten waar het retourpercentage enorm hoog ligt. “Als de consument moet gaan betalen voor het retourneren, zou het wel eens kunnen betekenen dat e-commerce wat afvlakt. Er zijn overigens verschillende flows in de logistiek die door een sorteermachine geoptimaliseerd kunnen worden. Behalve het reguliere orderproces gaat het om bijvoorbeeld replenishment (aanvullen van de voorraad), cross-docking én retouren.”

Gegarandeerde ROI

Een sorteermachine is interessant vanaf een volume van zo’n 15 tot 20.000 stuks per dag, stelt Van Kempen. “Daarbij ligt onze focus op kleine, losse artikelen (en brieven) en (kleine) pakketten van een halve kilogram tot gemiddeld 8 kilogram met een piek naar boven tot 21 kilogram. Afhankelijk van het proces bekijken we welke oplossing het beste past. Een mooi voorbeeld van een slimme en schaalbare oplossing is onze Twin Push Tray sorteermachine, een aanvulling op het bestaande Push Tray gamma om flexibiliteit te combineren met meer capaciteit. Op de carrier kun je zowel twee verschillende producten onafhankelijk afwerpen, maar ook gecombineerd inzetten voor één groot artikel. Een win-win en een betaalbaar alternatief voor de Cross Belt sorter. We gaan altijd uit van een ROI tussen de twee en vier jaar. Het is een gegarandeerde ROI die we ook naleven. We lopen niet weg van onze verantwoordelijkheid en aarzelen dan ook niet om eventueel de processen rond de sorter opnieuw in te richten voor meer (lees: maximale) efficiëntie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*