E-commerce: de 5 trends van dit moment

Dat de coronacrisis invloed op de maatschappij wereldwijd heeft moge duidelijk zijn. De wereld van e-commerce is hierop geen uitzondering. “E-commerce zat sowieso al stevig in de lift. Maar door de komst van het coronavirus zijn de online verkopen nog meer gestegen. Ik weet van sommige bedrijven dat ze in de maand april meer omzet hebben gedraaid dan in december, de drukste maand van het jaar voor e-commerce.” Aan het woord is Johannes Panzer, Head of Product Strategy bij Descartes, een bedrijf dat zich richt op het verbeteren van productiviteit en automatisering van logistieke processen. “Er was ook een groot verschil te zien tussen de verschillende branches in de markt. Zo werden er opvallend veel kantoorartikelen verkocht, maar ook speelgoed en doe-het-zelf artikelen voor in huis. Niet zo gek natuurlijk, met al die mensen die thuis aan het werken, spelen en klussen waren. Fashion was dan weer geen succes. Logisch, mensen konden immers toch de deur niet uit naar een feestje of een restaurant. Vanuit een helicopterview bekeken, durf ik wel te stellen dat het consumentengedrag blijvend een verandering heeft ondergaan.”

De 5 trends voor e-commerce supply chain en logistics

E-commerce is hot. We zijn met elkaar van ‘bricks naar clicks’ gegaan, al was het in eerste instantie noodgedwongen. Dit zijn de 5 trends die Johannes Panzer opmerkt in de markt: 

1. Het volume is verhoogd

Door de stijging van het aantal online bestellingen zijn de volumes in alle opzichten serieus verhoogd. “Ik verwacht dat dit ook op de middellange en lange termijn door blijft zetten. Dit betekent voor veel bedrijven dat hun business kan groeien. Tegelijkertijd zullen ze, om duurzaam succesvol te blijven, dan ook hun productiviteit moeten verhogen. Het is een kans voor bedrijven om na te denken over de arbeidskrachten die ze aan gaan trekken: moeten dit mensen van vlees en bloed zijn of kan een virtuele arbeidskracht, zoals slimme software uitkomst bieden?,” stelt Panzer.

2. De opkomst van influencer marketing

De markt laat zich het best omschrijven als volatiel. Dat heeft te maken met de opkomst van influencers: zij kunnen een product maken of breken. Er hoeft maar één influencer iets positiefs over een bepaald product te zeggen, en er worden binnen no time 5.000 meer orders per dag geplaatst. Schaalbaar zijn, en dan bij voorkeur binnen een paar dagen aanpassingen kunnen doen, is dus heel belangrijk voor aanbieders. Al is het alleen al om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.

3. Brands richten zich op consument

Steeds meer brands willen rechtstreeks met de consument in gesprek zijn. 

Ze hebben de juiste systemen en technologie nodig om dit te kunnen doen, omdat ze dit buiten de retailer om aan de consument leveren. Doel is niet de retailer uit de keten te stoten, maar vooral om een extra kanaal te creëren. Dit betekent dus dat men ingericht moet zijn om orders snel en juist te verwerken.

4. Aankoopgedrag eindgebruikers 

Consumenten laten blijvend veranderd aankoopgedrag zien. Ze hebben zich ontwikkeld: waar men eerst naar de winkel ging, wordt er nu online geshopt. En dat blijft wellicht ook het geval. Opvallend is bijvoorbeeld de vele aankopen van printerinkt, omdat veel mensen vanuit huis werkten. En daarnaast werden er ook veel zogenaamde ‘home office outfits’ gekocht, zoals sweatpants. Nu mensen eenmaal ervaren hebben hoe gemakkelijk het online bestellen, ook voor dit soort producten gaat, zullen ze niet meer zo snel de gang naar de fysieke winkel maken als de ‘coronatijd’ straks naar de achtergrond verdwijnt. Je ziet webshops inspelen op deze trends. Zo is het via onze software bijvoorbeeld mogelijk om, volledig geautomatiseerd, klanten de optie geven om tegen extra betaling snel te laten bezorgen of, zonder meerprijs, juist op een later moment.

5. It’s all about data 

Data, en de analyse daarvan, zijn ontzettend van belang anno nu. Bijvoorbeeld om de vraag naar producten aan te kunnen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een real-time warehouse systeem wilt hebben, zodat de voorraad wordt aangepast zodra er iets gekocht is. Ook aan de bezorgkant wil je je zaken op orde hebben: de consument van nu is kritisch en wil bijvoorbeeld via ‘track en trace’ op elk moment kunnen zien waar zijn pakket is.

Tot slot…

Kijk, de volumes zijn gestegen en ze blijven hoog. E-commerce is een enorme groeimarkt. Alleen al in de afgelopen jaren is er een stijging van 15% tot 20% gerealiseerd. We hebben geleerd dat we niet voor alles naar de winkel hoeven, bovendien geeft vanuit huis bestellen minder risico voor de gezondheid. Sommige zaken beklijven nu we gedwongen werden, net zoals dat met het thuiswerken ging. En de slimme e-commerce onderneming speelt hier snel op in en behoudt óf bereikt daarmee een enorm concurrentievoordeel ten opzichte van de rest.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*