E-commerce en EDI: een onmisbare schakel

Descartes0418

 

E-commerce heeft het logistieke landschap drastisch veranderd. Aan de zijde van de consument zien we dat er heel veel verschillende kanalen zijn om producten aan te schaffen. Anderzijds moet de leverancier / online retailer ervoor zorgen dat zijn producten op veel meer verschillende manieren beschikbaar zijn. Het uitwisselen van informatie wordt dan ook steeds belangrijker, niet in de laatste plaats om als verkopende partij beloftes waar te maken. EDI oftewel Electronic Data Interchange is daarin een onmisbare schakel, meent Johannes Panzer van Descartes, wereldleider in het leveren van on-demand, software-as-a-service logistieke oplossingen.

De klantverwachting is de driver van de logistieke veranderingen, zegt Johannes Panzer. “Leveren op het voor de klant geschikte moment wordt steeds belangrijker. Je zal als (online) retailer de logistiek daarop moeten inrichten of uitbesteden om aan die hoge verwachtingen te kunnen voldoen. Dat geldt overigens zowel voor B2C als voor B2B orders. Zakelijke aankopers zijn in de avonduren en weekenden immers ook gewoon consumenten en verwachten vandaag dezelfde experience. En aangezien de e-commerce omzet met dubbele cijfers blijft groeien, neemt niet alleen het aantal verzonden en geretourneerde pakketten explosief toe, ook het aantal ketenpartners en de informatiebehoefte binnen de logistieke keten stijgt.”

Dataexplosie
Al deze veranderingen brengen volgens Johannes Panzer een explosie aan data met zich mee. De consument wil immers volledig geïnformeerd worden over zijn bestelling. Is het product op voorraad? Hoe lang is de levertijd? Kan ik kiezen uit een bezorgmoment? Mag het gratis geretourneerd worden? Al deze en nog veel meer informatie gaat heen en weer tussen consument, (online) retailer, leverancier en logistieke service provider (LSP). ‘Nee’ verkopen is geen optie. Als je iets belooft en het uiteindelijk toch niet kunt waarmaken, ben je de klant kwijt. Voorgoed. Dit heeft vanzelfsprekend allerlei gevolgen voor het op voorraad houden van producten en de logistieke keten. De informatie binnen de keten moet dus snel en foutloos worden uitgewisseld. EDI zorgt voor een geautomatiseerde en betrouwbare uitwisseling van berichten, 24 op 7.”

E-commerce EDI paraplu
Johannes Panzer: “Onder onze e-commerce EDI paraplu scharen we zeven oplossingen, gaande van oplossingen om goederen slimmer te vervoeren en het flexibele, op barcode gebaseerde WMS-platform voor slimme warehousing, tot een veelomvattende database van nauwkeurige, actuele import- en exportinformatie, en zeer uitgebreide rittenplanningsoplossingen voor transport- en routeplanning. Al deze oplossingen kunnen zowel standalone draaien, maar ook aan elkaar ‘geknoopt’ worden tot een totaaloplossing. Door het uitwisselen van informatie via elektronische data-integratie zijn retailers in staat de concurrentie een stapje voor te blijven.”

Transparantie
Als het gaat om voorraadbeheer is transparantie volgens Johannes Panzer erg belangrijk. “Gegevensuitwisseling tussen de verschillende systemen moet in real-time zijn; online multi-channel (eigen website, maar ook op Amazon, Bol, …) vereist dat wat je op al deze sites aanbiedt ook echt beschikbaar is. Dus als het op Bol.com wordt verkocht, moet de voorraad ook op Amazon en de eigen website worden bijgewerkt. Anderzijds is EDI ook voor fabrikanten belangrijk. Kärcher bijvoorbeeld gebruikt de data van zijn machines voor de eigen online shop, maar is tevens dataprovider naar de retailers. Wehkamp maakt gebruik van diezelfde datastroom om Kärcher producten te verkopen. Elektronische data-integratie maakt daarin het verschil, omdat je altijd beschikt over de enige en juiste informatie, rechtstreeks van de fabrikant.”

Retouren
Ook voor retouren biedt EDI veel potentie om het verschil te maken. Johannes Panzer legt uit: “In e-commerce is er voor iedereen veel aangelegen om de retouren te minimaliseren of in ieder geval beter te verwerken. De data is er, dus waarom zou je diezelfde data niet gebruiken om de retourstromen beter in te richten? Via ons WMS-platform kan er meer aandacht besteed worden aan de retouren en worden interne processen geoptimaliseerd. Zo worden ook retouren gevolgd, net zoals de track and trace op verstuurde goederen, weet je exact wanneer ze aankomen in het magazijn en kunnen ze sneller verwerkt worden om al dan niet opnieuw in het assortiment op te kunnen nemen. Ook de consument krijgt dan sneller zijn geld terug. Klant blij, retailer blij.”

Split second
EDI is ook de spil om een efficiënte rittenplanning voor thuislevering te kunnen realiseren, om nog maar eens een voorbeeld te geven. “Voor John Lewis in Groot-Brittannië bijvoorbeeld is de rittenplanning gekoppeld met de boekingsmogelijkheden. Klanten kiezen of ze meer willen betalen voor een snellere levering of een ‘groene bezorging’ willen, waarbij we de bestelling bezorgen in combinatie met andere leveringen in de buurt. Bezorgkosten, leveringsdata, importkosten / heffingen en hoe deze te betalen, … al deze parameters worden in een split second verwerkt door onze software om de klant een goed voorstel te kunnen doen. Hoe vollediger de informatie, hoe beter.”

Ook in België geloven vooraanstaande partijen in de EDI oplossingen van Descartes. “Zo maken onder andere Hubo, Mr Bricolage en KatoenNatie gebruik van onze EDI oplossingen,” zegt Johannes Panzer tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*