Efficiënte logistiek in het magazijn

In veel magazijnen is er nog een enorme efficiencyslag te behalen als het gaat om de interne logistieke processen en de inrichting van het magazijn. Dat zegt Stijn Coddens, zaakvoerder van ASD Coddens. Na een reeds rijk gevulde loopbaan als logistiek ingenieur bij internationale bedrijven helpt hij nu sinds 2015 met zijn eigen bedrijf organisaties om structuur aan te brengen in het magazijn. Dat varieert van eenvoudige picking-optimalisatie tot complexe automatisaties voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw.

Advice, Support en Development

ASD Coddens staat voor Advice, Support en Development Coddens. Stijn heeft als zaakvoerder één rode draad voor ogen in zijn bedrijf: mensen en bedrijven adviseren, supporteren en hen verder helpen ontwikkelen. ASD Coddens is expert op het gebied van magazijn management en alles wat daarbij komt kijken “We zijn geen groot bedrijf, maar dat is juist onze kracht. We zijn leveranciersonafhankelijk en kijken op een onafhankelijke manier hoe we de interne flows en inrichting van een magazijn kunnen verbeteren en/of automatiseren. Naast het adviseren over mogelijke oplossingen, werken we ook mee aan de implementatie ervan.”

Richting bepalen

De werkwijze van ASD Coddens is heel open en transparant, zegt Stijn. “Een opdrachtgever weet wel dat er een probleem is, maar hij kan niet altijd exact het pijnpunt bepalen. We maken daarom altijd een analyse van de bestaande situatie, gaan mee op de werkvloer kijken en duiken in alle processen zodat we een volledig beeld krijgen van de flows in het magazijn. Aansluitend doen we een grondige data-analyse die ons nog extra inzichten verschaft. Op basis van die gezamenlijke informatie maken we een advies op maat met een aantal voorstellen. Het bieden van meerdere scenario’s vinden wij belangrijk. Daarvan worden ook de voor- en nadelen besproken, zodat we uiteindelijk samen met de klant de richting bepalen.”

3D-overview

Eenmaal de koers uitgestippeld, gaan we het scenario inpassen in de lay-out van het magazijn, vervolgt Stijn. “Dat doen we voor zowel nieuwbouw als voor optimalisaties van een bestaand magazijn. In de meest extreme situatie zullen we een bestaand magazijn volledig leeghalen en opnieuw inrichten. Het zal niet de eerste keer zijn. De lay-out overview wordt al dan niet in samenwerking met een architect in 3D opgezet. Op basis van ons adviesrapport weet de klant perfect waar hij zaken moet bijsturen in de processen en welk materiaal of oplossing hij dient aan te kopen. Met ons rapport kan de opdrachtgever dan ook bij mogelijke leveranciers aankloppen om duidelijke offertes aan te vragen. Ook hierin bieden wij vanzelfsprekend ondersteuning. Elke leverancier beweert natuurlijk dat zijn oplossing het beste is. Als onafhankelijk adviesbureau kunnen we offertes en voorgestelde oplossingen objectief beoordelen.”

Training en coaching

De analyse is voltooid, de lay-out gemaakt, het ontwerp is geselecteerd, maar hoe nu verder? Stijn: “Wij helpen graag mee met de implementatie, zodat we van ons advies ook een succesverhaal kunnen maken. Ook dan blijkt onze onafhankelijke blik vaak zeer waardevol. Daarnaast kunnen we met onze verschillende magazijngerichte opleidingen medewerkers nieuwe processen of een andere werkwijze aanleren. Er is immers nood aan goed opgeleide medewerkers die voorbereid zijn op de toekomst om het project tot een goed einde te brengen.” 

Elke organisatie of bedrijf, van KMO tot multinational met een logistieke vraag of uitdaging kan bij ASD Coddens terecht. “Wij hebben ervaring in alle sectoren, als het maar een magazijn heeft,” lacht Stijn. Eenmaal het magazijn efficiënt ingericht, is het ook zaak het zo te houden. “Data verzamelen over je processen en er actief op sturen, is een berg waar veel bedrijven nog door moeten. Ze zien er het nut niet van in, totdat wij hen duidelijk aantonen dat het tot verbetering leidt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*