End to End Supply Chain Execution

zetes0416

Een duidelijk overzicht over de status van producten doorheen de logistieke keten, en dit binnen processen die alsmaar complexer worden, is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven actief in Retail en Productie. Zetes bouwt sinds jaren software toepassingen die de uitvoering van deze processen ondersteunt, ‘Proof of Delivery’, ‘Track & Trace’, ‘Logistics Executing’, ‘In-Store execution’,… Sedert 2011 is gestart met het standaardiseren van deze toepassingen. Het gaat om een basis framework dat eenvoudig en flexibel aangepast kan worden aan de specifieke noden van elke organisatie. Bruno Vandewalle, Country Manager Zetes België, geeft tekst en uitleg.

Uit een rapport van de Aberdeen Group daterend van 2013 blijkt dat Supply Chain Execution een proces is dat door verschillende partners (productie, warehousing, transport en retail) wordt uitgevoerd. Dit vraagt om een goede coördinatie van de middelen (verkeer, Informatie en geld) maar ook een synchronisatie van de vraag en het aanbod. Om een duidelijk overzicht te behouden, is de Supply Chain Visibility erg belangrijk. Supply Chain Visibility is het bewust zijn van en de controle houden over alle specifieke informatie, van productie tot aan de fysieke levering en eventuele retours.

Beheren en ondersteunen
De hele supply chain flow beheren en ondersteunen, vanaf productie via warehousing en logistiek tot in de retailshops. Dat is onze core business, zegt Vandewalle. “We hebben geen WMS systeem en ook geen ERP systeem, maar we hebben een platform dat beide oplossingen aanvult. We zorgen met onze software voor een efficiënte uitvoering van taken en tracering van goederen binnen de hele Supply Chain. In de vier stadia Production – Warehousing – Transport – Retailshops van de supply chain bieden we een gepaste oplossingen.

  • Met ‘Zetes Atlas’, hebben we voor de productie-omgeving een pakket gefocust op de verpakking van goederen waarbij we een identificatie aanbrengen op producten, dozen en paletten en deze informatie terugkoppelen naar het systeem
  • ‘Zetes Medea’ biedt oplossingen binnen het Warehouse om op de meeste efficiënte manier producten te ontvangen, orders klaar te maken en stock aan te vullen.
  • ‘Zetes Chronos’ is een Proof of Delivery oplossing
  • En finaal hebben we met ‘Zetes Athena’ een oplossing die het in-store Management ondersteunt met inventory management, stock accuracy, goederen ontvangst, returns management, task management, omni-channel lick & collect.”

Zetes biedt totaaloplossingen. “We leveren naast de software ook de hardware componenten (zoals de scanners, terminals, printers, label applicatoren, dock door controle systemen, netwerkoplossingen,…) en de supplies (labels, rfid labels,…). Ten einde bieden we ook ondersteuning bij het gebruik van onze oplossingen. Zetes heeft een eigen support dienst en ook een eigen repair / service center voor de hardware componenten. Zo garanderen we snelle interventies.”

Gebruiksvriendelijk
Software in de Supply Chain moet volgens Vandewalle vooral heel gebruiksvriendelijk zijn voor de eindgebruiker. “Onze software wordt in veel gevallen op specifieke handterminals gebruikt. We hebben een eigen mobiel platform waarop de applicaties draaien. De klant kan gemakkelijk de software personaliseren en zodoende de eigen processen ondersteunen. Een centrale module maakt het vervolgens mogelijk om onze softwaremodules te koppelen met alle mogelijke backend applicaties, zowel ERP, CRM als WMS systemen. De modules kunnen worden gezien als functionele blokken die gebundeld kunnen worden tot een pakket. Mede daardoor is onze software zowel toegankelijk voor kleine organisaties, bedrijven met een tiental winkels, als grote organisaties met wel 500 winkelpunten.”

Verlengstuk van POS, ERP en WMS
De tegenwoordig ‘overal kopen, overal retourneren’ omgeving vereist dat retailers in staat zijn om hun in-store processen aan te passen en te optimaliseren om de klant flexibel en consistent te kunnen bedienen, meent Vandewalle. “De ZetesAthena in-store mobility oplossing is een verlengstuk van POS, ERP en WMS op de winkelvloer. Hierdoor is de klant altijd verzekerd van volledige logistieke visibiliteit, beschikbaarheid in de rekken, voorraadnauwkeurigheid en goed geïnformeerd winkelpersoneel. ZetesAthena is perfect vanuit de cloud aanstuurbaar. Shops hoeven niet over eigen hardware te beschikken, buiten een Wi-Fi netwerk.” Een ander voorbeeld van een oplossing is ZetesMedea. Vandewalle: “De oplossing voor logistics execution ZetesMedea helpt de logistieke processen binnen de vier muren van een magazijn te optimaliseren. Het is een verlengstuk van de ERP- of WMS- functionaliteit en zorgt voor geavanceerde flexibele magazijnbeheersystemen die helpen het aantal pickfouten terug te brengen, 100% nauwkeurige verzendingen te bereiken, de inventaris te optimaliseren en de traceerbaarheid van inkomende en uitgaande goederen te garanderen.”

Volgens Vandewalle voegt Zetes continu nieuwe functionaliteiten toe aan de verschillende platformen, inspelend op de nieuwe noden die bijvoorbeeld een omni-channel benadering met zich meebrengt. “Ook op hardware vlak worden steeds weer nieuwe functionaliteiten geïntegreerd in bestaande oplossingen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden, zoals het gebruik van RFID voor track & trace van producten. RFID laat bovendien toe om in een grote omgeving veel producten tegelijk te gaan scannen. Daarnaast wordt ons steeds meer de vraag gesteld om te voorzien in totaaloplossingen voor end-to-end supply chain visibiliteit op alle vlakken. Daarin zijn we heel actief. We implementeren niet alleen de hardware en software, maar ondersteunen bedrijven om de tools van Zetes te gebruiken. Via Zetes Care kijken we eventueel op afstand toe hoe de gebruiker en onze tools zich gedragen en kunnen ook op afstand ingrijpen. Optimale efficiency,” besluit Vandewalle.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*