Cross-Border Fulfilment: meer verkopen in het buitenland!

Met vijftien vestigingen, meer dan duizend medewerkers en meer dan 1.500 webshops als klant is Monta het grootste en één van de snelst groeiende fulfilmentbedrijven van Nederland. Het bedrijf heeft afgelopen jaar een eerste vestiging in Duitsland (Krefeld) geopend en zal dit jaar flink uitbreiden in het buitenland. Oprichter en CEO Edwin van der Ham vertelt over de voordelen en aandachtspunten bij fulfilment over de grens, het zogenaamde cross-border fulfilment.

Nederlandse MKB webshops worden meer en meer gevonden door consumenten in het buitenland, begint Van der Ham. “Want net als dat de Nederlandse consument maar wat graag over de landsgrens shopt bij buitenlandse webshops, zijn er ook steeds meer Nederlandse webshops die meer buitenlandse klanten mogen verwelkomen. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op je logistiek.

Ecologische voetafdruk

Ondanks de verschillen in wensen en eisen tussen consumenten omtrent bezorging is er één gemeenschappelijke deler: iedere consument, in ieder land, wil dat zijn/haar pakketje op de juiste manier bezorgd wordt en wil deze eenvoudig kunnen retourneren. Het merendeel van de consumenten hecht daarnaast ook waarde aan een snelle levering en verwacht dat er op logistiek gebied gelet wordt op het beperken van de ecologische voetafdruk bij het transport van de bestelling. Voor webshophouders speelt het beperken van de ecologische voetafdruk logischerwijs dus ook een grote rol, net als de andere factoren waarop gelet moet worden om de klanttevredenheid hoog te houden. Vanzelfsprekend tellen ook de kosten voor hen mee in de logistieke keuzes die gemaakt worden.

Lokale voorraad

Stel je voor dat je een online bestelling binnenkrijgt voor een consument in Duitsland. Natuurlijk kun je je producten vanuit een warehouse in Nederland naar Duitsland verzenden en kan de buitenlandse consument gewoon haar retouren terugsturen naar Nederland. “Dat weegt echter in veel gevallen niet op tegen de voordelen van een warehouse (lokale voorraad) in het land zelf”, vindt Van der Ham. “Vanzelfsprekend zijn de doorlooptijden korter, hierdoor is het pakket sneller in huis bij de consument en wordt de ecologische voetafdruk kleiner. De bezorgkosten zijn lager door afspraken met lokale vervoerders. Ook voor retouren is het prettig. Het is veel fijner voor een Duitse consument om een retour naar een adres in eigen land te sturen. Het komt betrouwbaar over en product is sneller terug in het magazijn en kan dus ook sneller terug in roulatie worden genomen. Dit is fijn voor de consument, want die persoon ontvangt dan sneller zijn/haar geld terug. Uiteraard is deze snellere omloop ook voordelig voor de webshop. Wanneer sectoren ‘kampen’ met een hoog retourpercentage leidt cross-border fulfilment al helemaal tot aanzienlijke kostenbesparingen. In Duitsland komt bijvoorbeeld meer dan de helft van de orders in vrouwenfashion retour. Dan is een lokale aanwezigheid van je producten welhaast essentieel om snel te kunnen schakelen en de kosten beheersbaar te houden.”

Pieken uitbalanceren

Het hebben van voorraden in meerdere landen betekent een extra focus vanuit de webshop op het voorraadbeheer. Monta adviseert de webshophouder op dit vlak door middel van voorspellende voorraadrapportages in de magazijnsoftware. Toch kan het natuurlijk voorkomen dat een product van een webshop uitverkocht raakt bij bijvoorbeeld een landelijke actie. Van der Ham: “Daar hebben we wat op bedacht. Ik zal een voorbeeld geven. Wij hebben een klant in warmtekussens die zowel lokale voorraad heeft liggen in Nederland als in Duitsland. Enige tijd geleden hadden zij in Duitsland een zeer succesvolle actie waardoor een product in Duitsland uitverkocht raakte. We zouden er dan voor kunnen kiezen om de voorraad te replenishen. Echter hebben wij geregeld dat we de online order via de software kunnen doorzetten van Duitsland naar Nederland om zo de consument nog sneller te beleveren. We verzenden het warmtekussen dan direct vanuit het warehouse in Nederland naar de Duitse consument. Dit is prijstechnisch iets kostbaarder voor ons maar we houden de consument blij. En daar gaat het om; die consument, die moet tevreden blijven”, aldus Van der Ham.

“Inmiddels schakelen we op deze manier voor meerdere klanten. De ervaringen zijn heel positief. Natuurlijk hebben we ook klanten die ervoor kiezen om alle orders vanuit één land te verzenden. Dat is voor de consument net iets minder gunstig, maar logistiek eenvoudiger.  Deze keuze is natuurlijk aan de online ondernemer, het is onze taak om dit te faciliteren.” 

Ambities heeft Van der Ham nog te over. “DHL heeft recent in ons geïnvesteerd en dat maakt dat we met behulp van hun kennis en locaties heel snel internationaal kunnen uitbreiden. De vestiging in Krefeld is weliswaar onze eerste buitenlandse vestiging, maar zeker niet de laatste!”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*