Ga crossborder!

asendia0516

België staat in de top drie van Europese landen met de sterkste groei in e-commerce. Dat blijkt uit de cijfers van Ecommerce Europe. Volgens Ellen Kop van Asendia liggen er voor Belgische etailers grote kansen in het buitenland, met name bij zuiderbuur Frankrijk met 47 miljoen (!) actieve internetgebruikers. Ze moedigt Belgische etailers aan om crossborder te gaan en vertelt op welke manier Asendia daarbij een helpende hand kan bieden.

De e-commerce markt is enorm in beweging. Asendia publiceert regelmatig white papers over het consumentengedrag in de diverse landen. “Wat in België gewoon is hoeft niet perse in het ontvangende land het geval te zijn,” zegt Ellen Kop. “De informatie omtrent lokale gebruiken is cruciaal voor een hogere conversie van de webshops. Asendia biedt diverse mogelijkheden voor het verzenden middels lokale posterijen. De ontvanger ziet daardoor niet dat de zendingen uit het buitenland afkomstig zijn.”

Colissimo
In Frankrijk bieden wij aan grote retailers directe infeed aan via onze service Colissimo, vervolgt Ellen Kop. “Colissimo wordt door de Franse consument beschouwd als preferente bezorger van B2C pakjes. Sleutelwoord daarbij is het aanbieden van keuzes; Homedelivery is favoriet – in Frankrijk kiezen consumenten voor 73% thuislevering zonder handtekening; dit houdt verband met de grote maat van de genormaliseerde brievenbussen; veel pakjes passen hier in. Zo hoeft men niet thuis te blijven hetgeen een positieve customer experience vergroot. Wij sturen nu zelfs ook een email aan de koper met het tijdstip van bezorging in zijn brievenbus ter bevestiging. Dat betekent dat de koper dan al op kantoor – tijdens werkuren – een email krijgt en weet dat hij bij thuiskomst het pakje in zijn brievenbus gaat vinden.

Naast homedelivery heeft Asendia-Colissimo het grootste pick-up netwerk van Frankrijk met 18.000 punten. Ook in Zwitserland bieden wij een vergelijkbare service als Colissimo. Een dicht netwerk van homedelivery en pick-uppunten (2.400). Sinds kort bieden wij tevens een antwoord op de omnichannel vraag die steeds meer aan ons gesteld wordt en beleveren wij ook consumenten vanuit de Franse winkels.”

Retouren
Als het aantal verzendingen toeneemt, stijgt logischerwijs eveneens het aantal retourzendingen, stelt Ellen Kop terecht. “Asendia biedt diverse mogelijkheden voor het retourneren van zendingen. Ook handling van retouren tot en met het tijdelijk opslaan en op een afgesproken frequentie retourneren van de zendingen behoort tot de mogelijkheden. Het retourneren van de zendingen kan enerzijds via postale netwerken en anderzijds door middel van lokale pakketkanalen en/of combinaties van internationale en lokale kanalen. Soms werken we met partners die lokaal oplossingen bieden en soms bieden onze lokale hubs mogelijkheden. Tevens is er keuze uit het crossborder retourneren, mét of zonder track and trace. Het is dus essentieel de juiste service te bieden op de verschillende vragen die klanten ons stellen. In Zwitserland bieden wij nu ook een volledige service van retourenhandling aan in combinatie met het exporteren van deze retouren terug naar de EU-klant met een duty drawbackregeling.”

Postale oplossingen
Postale netwerken zijn zeer fijnmazig. “Deze netwerken zijn uitermate geschikt voor het afleveren van zendingen naar consumenten met een relatief lage waarde,” zegt Ellen Kop. “Deze bedrijven hebben een grote naamsbekendheid en leveren vaak vijf tot zes dagen per week de post af op ieder adres in het land van bestemming. Voor kleinere pakjes is het postale netwerk ideaal als deze in de brievenbussen passen. Lukt dit niet, dan bieden postkantoren, waarvan het netwerk vaak groot is en dichtbij de consumenten, de oplossing. Bovendien zijn posterijen erg actief in het verbeteren van hun netwerken. Natuurlijk houdt dit verband met dalende volumes in de post: zij hebben deze pakjes hard nodig en moeten zorgen voor een aangepast netwerk voor pakjes: ook met track and trace en met betrouwbare en frequente terugkoppeling van data. We merken namelijk dat data steeds belangrijker worden voor de webshops.”

Traceerbaarheid
Asendia biedt mogelijkheden voor het verzenden van postale pakketten die niet, een beetje of volledig traceerbaar zijn. Ellen Kop: “We maken daarbij gebruik van zowel postale als niet postale netwerken: een grote keus aan mogelijkheden wordt geboden. Via ons platform is het heel gemakkelijk om een switch te maken naar een andere of nieuwe service of bestemming. Ook retouren vallen hieronder. En dat alles ‘plug and play’. ‘Ease of use’ is hierbij het sleutelwoord. Middels Asendia Tracking kunnen verzenders en ontvangers de status van de zendingen volgen op allerlei manieren en kunnen wij onze klanten gemakkelijk voorzien van data en rapportages. Door één platform en één trackingtool aan te bieden voor alle gekoppelde leveranciers kunnen we een gemakkelijke terugkoppeling geven en sneller inspelen op vragen van onze klanten.”

Nieuwe toegevoegde waarde
Asendia blijft streven naar het aanbieden van services waar de snelgroeiende e-commerce wereld behoefte aan heeft. “Zo zetten we steeds meer in op omnichannel oplossingen,” verzekert Ellen Kop. “Wij volgen onze klanten nauwlettend en ontwikkelen proactief oplossingen van nieuwe toegevoegde waarde. Een voorbeeld hiervan is de deelneming in EshopWorld, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het bieden van additionele services aan webshops. Je kunt hierbij denken aan diverse lokale betalingsmogelijkheden tot en met het bieden van een ‘total landed cost’ systeem waarin ontvangers van de zendingen niet worden belast met eventuele onverwachte importheffingen en verschuldigde BTW. Ook spelen wij in op een land als Rusland waar persoonsdata lokaal moeten worden gestored op een server. Veel lokaliseren en zo goed mogelijk die lokale klant bedienen is key voor de conversie van een webshop.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*