Geen verspilling meer van warehouseruimte

Moderne warehouses worden allemaal duurzaam gebouwd, vaak conform de nodige duurzaamheidslabels zoals Breeam en Well. Toch is er volgens Remko Been van Stockspots weinig aandacht voor ‘echte’ duurzaamheid, zowel in nieuwe als bestaande warehouses. Hij doelt op het feit dat 10 tot 15% van een warehouse steevast niet wordt benut (leegstand) vanwege de onvoorspelbaarheid in de supply chain. Met een platform á la Airbnb en Booking, maar dan voor warehouseruimte, verbindt Stockspots verladers met aanbieders van extra opslag- en verwerkingscapaciteit. En vice versa.

Online marktplaats
Stockspots is een online marktplaats voor warehouseruimte en fulfilmentactiviteiten. “Er is veel ruimte beschikbaar in de markt, restcapaciteit die niet wordt of kan worden benut,” weet Remko. “De kunst is om die restcapaciteit beter te timen, zodat deze (tijdelijk) wel kan worden benut. Nu is ruimte vaak tijdelijk beschikbaar omwille van seizoenschommelingen of onvoorspelbaarheden in de supply chain. Gemiddeld gaat het om 10 tot 15% van de totale warehouseruimte. Zonde, want dat kost geld. Als je die ruimte wél weet te benutten, is iedere euro winst. We bestaan nu twee jaar en hebben 1,8 miljoen vierkante meter beschikbaar in onze ‘virtual stock’. Daarmee zijn we het grootste onafhankelijk netwerk in Europa voor warehouseruimte en fulfilmentactiviteiten.” 

Zoeken, vergelijken en boeken
Verladers (brandowners, e-commercebedrijven, enz.) kunnen via het platform van Stockspots tijdelijk extra ruimte huren vanaf minimaal vier weken tot ongeveer twaalf maanden. “Het volledige proces van ‘zoeken, vergelijken en boeken’ wordt online afgehandeld,” legt Remko uit. “Huurders profiteren tevens van onze eigen IT oplossing om orders in het tijdelijk warehouse te managen. Het gaat dus om een package deal, waarbij we koppelen met de webshop, orders automatische worden gerouteerd, inclusief track and trace, enz. Zo hebben bedrijven dus altijd real-time inzicht in waar hun stock ligt.” Stockspots is volgens Remko bij uitstek geschikt voor bedrijven met seizoenartikelen. “Zo kunnen we een optimale synergie creëren tussen een bedrijf in Kerstartikelen en tuinmeubelen, om maar eens een voorbeeld te noemen.”

500 locaties 
Het netwerk van Stockspots omvat ruim 500 locaties in zeventien verschillende landen in Europa en biedt veel flexibiliteit. “In real- of near-time wordt de actuele voorraad bijgewerkt. Van alle locaties hebben we bovendien alle criteria vastgelegd, zoals type warehouse (ambient voor droge goederen, ADR voor gevaarlijke stoffen, koel/vries of in een bepaalde temperatuurrange, enz.). Op deze segmentdata, evenals plaats en gewenste periode, kunnen huurders gericht zoeken naar beschikbare warehouseruimte. Theoretisch zou een verlader op zaterdagavond via ons platform een geschikte locatie kunnen zoeken, bijvoorbeeld als een leverancier uit China onverwacht toch eerder een aantal containers komt leveren. We geven direct een indicatieve prijs (plus of min 20%) waarop de boeking gereserveerd kan worden.”

Crossborder e-commerce
Met Stockspots kan dus perfect worden ingespeeld op veranderingen die zich voordoen in de supply chain. Het is volgens Remko ook een perfect medium om te experimenteren met crossborder e-commerce. “Wie verkoopt in Spanje kan qua levertijden en transportkosten nooit concurreren met een lokale speler. Via ons netwerk kun je door heel Europa pionieren en de voorraad lokaal opslaan. In één keer een pallet versturen en lokaal opslaan is bovendien voordeliger dan het versturen van stukgoederen. Ook voor het aanleggen van satellietvoorraden voor de plaatselijke verkoop op Ebay of Amazon in Duitsland is het belangrijk dat je goed georganiseerd bent en kunnen we met ons netwerk een oplossing voorzien.”

Kijkend naar de total cost of supply, biedt Stockspots een win-win voor zowel de verlader als aanbieder van warehouseruimte. “Onze fee is gebaseerd op een transactioneel business model, met andere woorden, we vragen een percentage van de verhuurde ruimte. Voor aanbieders van restcapaciteit is er dus geen risico om te participeren aan ons Stockspots concept. Verladers daarentegen kunnen door hun voorraden strategisch te positioneren een lagere total cost of supply realiseren en hebben tevens de mogelijkheid om altijd op- of af te schalen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*