Hoe Covid-19 de behoefte aan omnichannel excellence aanwakkert

De afgelopen maanden hebben we gezien hoe het coronavirus de wereldwijde en regionale supply chains heeft verwoest. Wendbaarheid is cruciaal geworden, waarbij organisaties zich snel moeten aanpassen aan veranderingen in het gedrag van klanten en de realiteit van de markt. Hoe kunnen bedrijven dit versnelde tempo van veranderingen bijhouden? Eerst overleven tijdens deze pandemie en daarna terug groeien? Een belangrijk element is het bieden van een sterke omnichannel ervaring voor hun klanten. Dat zegt David Jacobs, Industry Insight & Outreach Manager bij Generix Group.

De pandemie betekent de definitieve doorbraak van e-commerce. Zowel grote als kleine bedrijven die al online verkoopkanalen hadden kunnen op de markt blijven, zodat ze kunnen blijven ademen en niet verdwijnen, in tegenstelling tot bedrijven die nog steeds uitsluitend gewijd zijn aan de face-tot-face verkopen. Toch blijkt e-commerce alleen niet zaligmakend. E-commerce in België is in de eerste helft van dit jaar met 10 procent gedaald, zo blijkt uit cijfers van Becommerce. En dat terwijl de lockdown juist zo’n boost gaf aan online shoppen. De daling is vooral te wijten aan een daling in de online verkoop van diensten. Aan de online aankoop van producten heeft het niet gelegen. In de eerste zes maanden van dit jaar hebben Belgen samen 59,1 miljoen online aankopen gedaan. Dit komt neer op een stijging van 33 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Nieuwe gewoonten

Deze crisis heeft dankzij de consument die bij wijze van spreken verplicht was om online te winkelen, bedrijven doen inzien dat online aanbod een absolute must is, meent Jacobs. “Maar laten we eens nadenken wanneer de curve daalt en we geleidelijk terugkeren naar het normale leven. De piek van het online shoppen zal ook dalen, producten zullen niet meer uitverkocht zijn en de distributie en de levertijden zullen zich herstellen naar hun normale ritme. In dit scenario zullen de kopers die vandaag de dag e-commerce hebben ontdekt, zien dat ze een efficiënte service krijgen en zonder twijfel zal de online verkoop stijgen, wat deel zal uitmaken van de nieuwe gewoonten. Wie geen omnichannel aanbiedt, zal zeker achterblijven.”

Supply chain

We mogen ook niet vergeten om lessen te trekken uit de crisis met betrekking tot de supply chain, vervolgt Jacobs. “De globalisering, die veel grote bedrijven ertoe aanzette om op één plaats te produceren op zoek naar besparingen, heeft haar onvermijdelijke kwetsbaarheid aangetoond. Niemand zal er meer zo zeker van zijn dat de besparingen die een enkele megafabrikant biedt, het risico op mislukking van onze productbron kunnen compenseren. Iets meer verspreide productie zal niet noodzakelijkerwijs van invloed zijn op de schaalvoordelen, maar het zal zorgen voor een veel krachtiger en veiliger aanbod. Logistieke technologieën zullen veel te zeggen hebben. Informatiesystemen en managementtools zijn al jaren bezig om magazijnen om te vormen tot veel efficiëntere ruimtes en zullen van strategisch belang zijn voor de nieuwe situatie in een wereld na Covid-19.”

Flexibel WMS

Het beheer van de gevolgen van de crisis zal moeilijk zijn, omdat er geen vergelijkbaar voorbeeld is. “U kunt er zeker van zijn dat ons team van Supply Chain adviseurs en productspecialisten altijd klaar staat om u te ondersteunen in deze periode van snelle veranderingen,” verzekert Jacobs. “Een manier om deze verandering te vergemakkelijken is door te investeren in een Warehouse Management System zoals Generix WMS. Het is gebouwd op een schaalbaar en flexibel platform. De oplossing is in hoge mate configureerbaar op het gebied van informatie lay-out, processen en mobiele workflows, rapportering en optimalisatieregels. Dit robuuste platform biedt uw bedrijf voordelen met een zeer adaptieve en gemakkelijk te integreren supply chain oplossing – die uw bedrijf helpt de uitdagingen van vandaag en morgen aan te gaan.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*