Innovaties voor het opvullen van verpakkingen

Al vele decennia ontwikkelt FROMM slimme producten en systemen om goederen veilig te verpakken. De verpakkingsspecialist focust zich op de thema’s omsnoeren, omwikkelen, opvullen en beschermen, en heeft recent weer een aantal nieuwe ontwikkelingen gedaan. Manager en tevens ‘integration specialist’ Antoine van Heumen van FROMM Integration Solutions praat ons bij.

FROMM is in 1947 opgericht in Zwitserland en groot geworden met apparaten voor het omsnoeren van transportladingen.  “In de beginjaren gebeurde dat vooral met staalband, maar dat werd in de jaren tachtig uitgebreid met PET-band”, weet Van Heumen. “Vervolgens zijn daar in de jaren negentig de foliewikkelsystemen bijgekomen, en introduceerden we rond die tijd ook de eerste luchtkussen opvulsystemen. Met Airpad systemen blazen onze klanten zakjes op om producten in pakketten te beschermen tegen transportschade. Al onze systemen worden in eigen huis in onze fabriek in Italië geproduceerd en geassembleerd. Daarnaast beschikken we nog over een R&D-centrum in Duitsland en over productielocaties voor luchtkussenfolie en PET-band, onder andere gerecycled uit PET-statiegeldflessen. De productielocaties zijn te vinden op vier continenten zodat we nabij onze klanten zijn.” Bij FROMM zijn inmiddels 1.300 medewerkers werkzaam, verdeeld over 40 landen met een lokale aanwezigheid, waaronder in Nederland. 

Luchtkussens van papier

FROMM is inmiddels ook in staat om luchtkussens van papier te vullen met lucht: Airpad PAPER. “Een ontwikkeling die is ingezet op vragen uit de markt”, zegt Van Heumen. “Mensen ervaren papier als heel groen. In een papieren luchtkussen zit weliswaar nog een dun laagje biofolie van 12 micron aan de binnenzijde om het geheel luchtdicht te maken, maar het kan wel gewoon met het oud papier afgevoerd worden, net zoals tape op een doos ook bij het oud papier mag. Na gebruik prik je de luchtkussens lek en er blijft vervolgens heel weinig volume achter. Dat scheelt een hoop ruimte in de oud papier container. Een groot verschil met ‘verfrommelde’ papieren opvuloplossingen, en het ziet er ook nog eens zeer fraai uit. Airpad PAPER bestaat voor 99% uit lucht en 1% uit restmateriaal. Dat restmateriaal is vervolgens voor tenminste 75% vervaardigd uit gerecycled papier met FSC-keurmerk. Bedrijven waarvoor uitstraling heel belangrijk is, kiezen voor Airpad PAPER. Dit noemen wij ook wel ‘de unboxing experience’. Als webwinkel maak je je klant ook erg gelukkig wanneer het weinig inspanning kost om van verpakkingsmateriaal af te komen.”

Plastic of papier

Op de vraag wat nu echt duurzamer is – plastic of papier – heeft Van Heumen een duidelijk antwoord: plastic. “Wij moedigen onze klanten aan om vast te houden aan folie, en bij voorkeur folie gemaakt van recycled content. Het is de meest duurzame keuze. Dat strookt helaas (nog) niet altijd met de beleving van de consument, maar dat is wellicht een kwestie van tijd.”

Airpad Scanner

Op het moment dat een standaard oplossing niet volstaat, adviseert FROMM graag in een passende oplossing. Vaak wordt Antoine van Heumen dan ingevlogen om ‘in den lande’ een passende maatwerkoplossing te voorzien. Eén van de ontwikkelingen die daaruit is ontstaan, is de Airpad Scanner. “Het is een apparaat dat de leegte in een doos meet en vervolgens een voorstel doet voor het aantal luchtkussens om die loze ruimte rondom een product op te vullen”, verduidelijkt Van Heumen. De Airpad Scanner is een mooie eerste stap op weg naar een ergonomisch verpakkingsproces. En daar blijft het niet bij. “We hebben inmiddels ook een Airpad Shooter gelanceerd die op basis van de scandata een afgemeten aantal luchtkussens serveert aan de operator. Zo bestaat er geen twijfel meer of er wel genoeg luchtkussens zijn gebruikt.” Beide systemen zijn onderdeel van het Airpad SmartFill concept van FROMM. “Het is de eerste stap naar automatisering. De volgende stap is om de operator, die nu nog de luchtkussens in de doos stopt, te vervangen. En zo werken we voortdurend aan een ergonomisch én voordelig verpakkingsproces voor onze klanten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*