Maak het verschil in de supply chain

Met een winkel of webshop alleen kun je je vandaag de dag bijna niet meer onderscheiden. Retailers zullen meer dan ooit de focus moeten leggen op het bieden van toegevoegde waarde. Dat zegt Koenraad Verduyn van Generix. Hij vertelt over hoe de Supply Chain Hub van Generix kan bijdragen voor retailers om het verschil te maken, zowel online als offline, want logistiek was nog nooit zo betrokken bij de belofte aan de klant.

Retailers kunnen zich niet meer permitteren om alleen een fysieke winkel te bedrijven of alleen in te zetten op een webshop, stelt Verduyn. “Je zal daar aanwezig moeten zijn – of in ieder geval zichtbaar – waar je klanten zich bevinden. Dat betekent dus ook dat je niet meer om marketplaces heen kunt, een aspect waar veel retailers nog mee worstelen. De impact daarvan is precies nog niet voor iedereen duidelijk. Ik verwacht wel dat bedrijven die alleen maar (generieke) producten doorverkopen en zelf geen toegevoegde waarde bieden, het de komende jaren moeilijk gaan krijgen. Ze kunnen de strijd met de marketplaces niet winnen; er is altijd wel een partij die het efficiënter en goedkoper kan. Toch zijn er wel degelijk kansen voor retailers die wel een extra stap willen zetten door consumenten beter te informeren, adviseren en begeleiden gedurende het (online) aankoopproces, als zijnde een persoonlijke assistent.”

Hefboom voor differentiatie

Ook in het warehouse vinden enorme veranderingen plaats om die optimale service en ervaring aan de voorkant te kunnen bieden. “De supply chain vormt de hefboom voor differentiatie,” zegt Verduyn. Generix heeft dan  een heel breed gamma aan oplossingen om het verschil te kunnen maken in de suply chain, variërend van een WMS en TMS tot een volledige omnichannel oplossing. Dat laatste is zeer breed en omvat onder meer een loyaliteitsprogramma, een systeem voor het beheer van promoties, de communicatie met klanten en een oplossing voor de analyse van het aankoopgedrag van klanten. Het laatste product dat nog ontbrak in onze Supply Chain Hub is het MES oftewel het manufacturing executive system, helemaal aan de voorkant van de supply chain voor aansturing van de fabricage. Dat hebben we inmiddels in Amerika al uitgerold en komt in 2020 geconverteerd naar een cloudoplossing beschikbaar in Europa. Dat maakt het plaatje compleet en zorgt ervoor dat we voor elke fase in de supply chain een geschikte oplossing kunnen bieden.”

Retourbewegingen

Een van de meest onderschatte stromen in het warehouse zijn de retourbewegingen, meent Verduyn. “Het is belangrijk om hiervoor een duidelijke strategie uit te rollen. Voorbeelden te over van consumenten die door een niet goed geoutilleerde retourstroom een negatieve ervaring ondervinden.” Verduyn geeft enkele voorbeelden. “Het komt regelmatig voor dat consumenten een nieuw product bestellen, maar dat ze vervolgens een ‘jong gebruikt’ exemplaar ontvangen. Zo ontving laatst een consument een ‘nieuwe’ laptop thuis met foto’s van iemand anders op de harde schijf. Als je de kleine lettertjes erop naleest, blijkt dat je een product nieuw mag verkopen dat door iemand anders is geretourneerd. Maar zorg er dan wel voor dat het product er ook als nieuw uitziet en dat bestanden zijn verwijderd. Datzelfde geldt voor kleding. De kosten voor retouren in deze sector kunnen hoog oplopen. Maak bijvoorbeeld ook afspraken met leveranciers om producten terug te leveren. Dat gebeurt zelden. Er wordt nog te weinig nagedacht over een efficiënte retourregeling. Een gemiste kans.”

Door data slim te verwerken en te analyseren kan er vaak veel worden bespaard. “Wij helpen retailers met slimme oplossingen om juist die toegevoegde waarde te kunnen bieden, zodat zij het verschil kunnen maken, zowel online als offline,” besluit Verduyn.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*