Naadloze omni-channel oplossing voor pakjes

dpd

De opstart van een webwinkel – en de daarbij horende omni-channel omgeving – brengt voor veel retailers nieuwe uitdagingen met zich mee. DPD heeft met StoreConnect + een dienst ontwikkeld die het traditioneel Click & Collect concept verbindt met een georganiseerde transport-flow tussen de eigen winkels, het distributiecentrum, de Pickup parcelshops en de klanten thuis. Frank Jahn van DPD vertelt ons meer over deze naadloze omni-channel oplossing voor pakjes en verklapt ook alvast wat toekomstplannen van DPD.

Jahn begint met een voorbeeld. “Stel, een retailer heeft een centrale voorraad én een voorraad in al zijn winkels. Als deze retailer zich aansluit op het StoreConnect + systeem wordt elke winkel en het distributiecentrum uitgerust met een PDA van DPD. Via de PDA’s, die in verbinding staan met ons centraal systeem, kan elk product nauwkeurig worden gevolgd. We weten real-time waar een product zich bevindt. Deze methode laat het bovendien toe om af te stappen van een separate voorraad voor de winkelpunten en e-commerce. Het kan gecombineerd worden.” Volgens Jahn is StoreConnect + dan ook het enige echte logistieke antwoord op de omni-channel strategie van retailers.

Transport-flows eenvoudig organiseren
DPD doet dagdagelijks de verschillende winkelpunten aan van de retailer en verwerkt vervolgens de bestellingen richting consument, maar ook tussen de voorraden van de winkelpunten. Jahn: “Afhankelijk van de bestemming van het product, rolt er in een winkelpunt automatisch een pakbon én DPD label uit de printer. Op die manier weet de chauffeur of hij het pakje in de winkel, aan huis of in één van 750 Pickup parcelshops in België moet bezorgen. Alle transport-flows zijn voor de retailer heel eenvoudig te organiseren. Als bijvoorbeeld een consument een hemd past in maat 44 in een winkel in Brugge, maar de gewenste kleur is niet voorradig, kan real-time worden gezien waar het hemd wel voorradig is, bijvoorbeeld in Luik. De consument kan het hemd dan in de winkel bestellen – het kassasysteem is hierop aangepast – en heeft dan keuze uit genoemde afleveropties. Bestellen via de website gaat op een vergelijkbare manier. Achter de schermen verzorgen wij dan de gewenste afleveroptie voor de retailer en consument. Ook is het mogelijk om bij grotere bestellingen eerst alle producten centraal te verzamelen om gecombineerd uit te leveren. Vanwege het dichte DPD netwerk kunnen we StoreConnect + niet enkel in de hele Benelux aanbieden, maar in alle landen waar DPD actief is. Zo laten we grenzen vervagen.”

Follow My Parcel
Eind september start DPD in België met een extra aanvulling op de dienst Predict. “Predict is een innovatieve manier om de consument meer gemak en flexibiliteit te bieden,” meent Jahn. “Met Predict houdt de consument zelf de controle over zijn leveringen en die controle gaat vanaf eind september nog een stapje verder. Op de bezorgdag sturen we na het scannen van het product in het verdeelcentrum de ontvanger een e-mail of een sms. Daarin staat het tijdvak van de bezorging, waarbij we werken met tijdvakken van één uur. Vandaag kan de ontvanger daar niet meer op reageren, maar vanaf eind september voegen we daar ‘Follow My Parcel’ aan toe. Via het portaal kan de consument het pakje op de bezorgdag quasi real-time visualiseren en hierop ageren. Op een kaart tonen we waar de chauffeur zich bevindt en wat het verwachte aankomsttijdstip is. Mocht de consument rond dat tijdstip onverwacht toch niet thuis zijn, heeft hij een viertal opties om in te grijpen: afleveren op een andere dag, afleveren op een ander adres, afleveren bij een Pickup parcelshop, of als laatste optie, afleveren op een door de consument bestempelde veilige plek, bijvoorbeeld in het tuinhuis of achter de vuilbak. Op dit moment lopen nog de laatste testen met Follow My Parcel. De bedoeling is om eind september de dienst live te hebben, ruim vóór de eindejaarsrush.”

De consument zoekt en vraagt flexibiliteit. “Onze laatste nieuwe diensten geven daar perfect antwoord op. Zowel StoreConnect + als Predict zijn ontstaan uit een nauwe samenwerking met onze klanten. We gaan voortdurend in gesprek met onze klanten en gaan vervolgens nieuwe diensten ook echt testen of ze een meerwaarde bieden, voordat we deze implementeren. Het zal in veel gevallen altijd een afweging zijn tussen de logistieke kost en de bereidbaarheid van de consument om ervoor te betalen,” zegt Frank Jahn tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*