Nood aan automatisatie

Als gevolg van schaarste op de arbeidsmarkt zal je je in een warehouse steeds de vraag moeten stellen welk deel van de processen kan ik automatiseren of mechaniseren om dit soort activiteiten in West-Europa te kunnen blijven uitvoeren. COVID-19 onderstreept de nood aan automatisatie. “De markt maakt sprongen die we begin dit jaar niet hadden kunnen bedenken. Het is in het warehouse en in de depots continu presteren op het niveau van Black Friday,” zegt Dirk Fransen van BEUMER Group Benelux, gespecialiseerd in onder meer het automatiseren van logistieke centra. Hij vertelt over de verregaande mogelijkheden van het gebruik van machinedata in het warehouse.

BEUMER Group is een wereldwijde speler in het ontwikkelen en integreren van logistieke systemen voor het verpakken, sorteren, transporteren, en distribueren van goederen. Begin maart van dit jaar was het nog ‘business as usual’ bij BEUMER, maar al vrij snel na de invoering van de lockdown klopten een groot aantal partijen bij ons aan vanwege grote capaciteitsproblemen, zegt Fransen. “De afgelopen periode hebben we dan ook de nodige upgrades moeten uitvoeren op bestaande installaties en zijn er enorm veel aanvragen binnengekomen voor uitbreidingen.” Sinds COVID-19 ziet Fransen een aanzienlijke toename in het aantal non-conveyable goederen. “Het is heel belangrijk voor ons en onze klanten om mee te kunnen bewegen op de actuele trends. Grote pakketten kunnen niet over de standaard systemen en dat verstoort het logistieke proces enorm. Hier krijgen we nu veel vragen rond, waarvoor we oplossingen ontwikkelen. Ontwikkelingen die veelal custom made zijn.”

BG Insight platform

Met behulp van data uit onze machines helpen we processen beter te sturen, kunnen we aan forecasting doen ten aanzien van de operatie en komen we tot een optimale Total Cost of Ownership (TCO) door het juiste onderhoud, vervolgt Fransen. “Alle data die onze machines genereren, bundelen we in ons nieuwe BG Insight platform. Een platform waarmee BEUMER Group haar klanten inzicht kan geven in data, machineprestaties, onderhoudsbehoefte, documentatie en services. Dit niet alleen voor BEUMER Group equipment, maar ook voor systemen van andere leveranciers. Op basis van die data maken we het voor onze gebruikers mogelijk om analyses uit te voeren op drie niveaus. Via een ‘digital twin’ van het material handling systeem kunnen we de operationele en technische bottleneck inzichtelijk maken waarop eventueel de strategie kan worden aangepast. Het niveau daaronder richt zich op de operationele procesvoering. De processen kunnen real-time worden gevolgd en eventueel ‘on the go’ worden bijgestuurd. Dat maakt dat we een stukje dieper kunnen gaan dan de gebruikelijke scada’s.” 

Storingen voorspellen

Op ieder beslispunt kunnen we via BG Insight zichtbaar maken wat een aanpassing betekent voor de operatie. Fransen: “Het derde en laatste niveau baseert zich op het gebruik van data voor ‘predictive maintenance’. Dit in plaats van het nog steeds gangbare onderhoudsmodel gebaseerd op ‘preventive maintenance’. Het ultieme einddoel: Te komen tot nul ongeplande technische verstoringen aan het systeem door tijdige uitvoering van de juiste onderhoudswerkzaamheden. Behalve voor equipment van BEUMER Group kan BG Insight ook data verzamelen van alle andere apparatuur die in het warehouse worden gebruikt, evenals data van bijvoorbeeld het gebouwbeheersysteem als luchtvochtigheid en temperatuur. Het platform vormt in feite het digitale hart van de organisatie. Via Machine Learning principes worden automatisch bepaalde patronen herkend die we weer kunnen aanreiken aan de gebruiker. Het gaat zelfs zover dat we op dit moment sommige storingen van onze eigen systemen al 10 minuten op voorhand kunnen melden. Op moment dat de algoritmen vaststellen dat er iets fout dreigt te lopen, wordt automatisch een bericht gegenereerd naar onze hotline. Aansluitend zal onze 24/7 beschikbare hotline engineer de klant fysiek contacten.”

Bouwde ‘vroeger’ iedere machinebouwer zijn eigen dashboards, vandaag vertrouwt BEUMER Group op software van derden. “Dat maakt dat we altijd kunnen profiteren van de meest state-of-the-art software,” meent Fransen. “Vandaag zijn dit applicaties als bijvoorbeeld Kibana en ElasticSearch, zodat onze klanten ook met eigen data-analisten individuele dashboards kunnen creëren. En zo tillen we ook de mate van automatisering in logistieke centra naar een steeds hoger niveau. We zijn ervan overtuigd dat alles wat nu nog manueel gebeurt in een warehouse steeds verder geautomatiseerd en gemechaniseerd zullen worden om concurrerend te kunnen blijven. Door COVID-19 zal die transitie nog eens versnellen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*