One-stop-shop voor e-commerce, warehouse en hygiëne

Met méér dan 200.000 verpakkingsproducten is RAJA de Europese nummer 1 in de distributie van verpakkingsmateriaal. Maar het aanbod gaat nog veel verder dan dat. RAJA is een one-stop-shop met meer dan 9.000 artikelen voor onder andere verpakkingen, magazijninrichting, kantoorartikelen en hygiëne- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Een gesprek met Gidi Pluym, General Manager van RAJA Benelux, over de gevolgen van Covid-19. “Wij hebben door de veranderende gewoontes de impact heel hard gevoeld.”

Na een eerste paniekreactie door het instellen van de lockdown maatregelen door de overheid zagen we al heel snel een enorme piek in de vraag naar onze producten, zegt Pluym. “De reden daarvoor is dat we enerzijds producten leveren die ondersteunend zijn aan het e-commerceproces en anderzijds dat we ook veel nieuwe klanten mochten verwelkomen die elders blijkbaar niet vonden wat ze zochten.” Daarnaast hebben we kunnen inspelen op de actualiteit met ons additionele gamma, vult Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA Benelux, aan. “We zijn gekend als B2B leverancier van voornamelijk verpakkingsmateriaal, maar tijdens de crisis namen ook hygiëne- en persoonlijke beschermingsmiddelen een grote vlucht.”

Inspelen op de actualiteit

Nog vóór Covid-19 op het Europese continent arriveerde besloot RAJA om de voorraad mondmaskers flink op te schroeven. Lambrecht: “Eind februari zijn we begonnen met het vergroten van de voorraad. Het volume dat we normaal in enkele maanden afzetten, was nu plots op enkele dagen verkocht. Dat was voor ons het punt om het specifieke gamma aan hygiëne- en persoonlijke beschermingsmiddelen verder te gaan verrijken en op hele korte tijd te gaan insourcen. Denk aan alcoholgel, plexiglas preventieschermen, mondmaskers, overalls en brillen. Daarnaast werd het assortiment uitgebreid met alles rond signalisatie en social distancing, zoals vloerstickers, richtingspijlen, afstandaanduiders, afzetlinten en signalisatiezuilen. Parallel daaraan hebben we een vier pagina’s tellende brochure specifiek met deze anti-Covid-19 artikelen gepubliceerd en op alle kanalen gecommuniceerd. Het loopt nog steeds storm. Ook de signalisatie-artikelen. Hier zien we zelfs de trend dat de tijdelijke oplossingen vervangen worden door structurele oplossingen. Ook daarin kunnen wij voorzien.”

Alles op voorraad

Covid-19 heeft volgens Pluym echt een katalysatoreffect op e-commerce. “Het heeft een gedragsverandering teweeggebracht die wij als leverancier heel hard hebben gevoeld. We draaien nog altijd op een zeer hoog niveau om alle orders te kunnen verwerken. Groot voordeel is dat wij alle artikelen uit voorraad kunnen leveren. Wie voor 16.00 uur bestelt, krijgt de producten de volgende dag al geleverd, zowel in Nederland, België als Luxemburg. Snelheid is een belangrijk aspect, zeker in panieksituaties zoals Covid-19.” Het hele bedrijf draaide dan ook overuren, zegt Lambrecht. “Onze verpakkingsexperts kregen veel vragen van bedrijven die versneld de overstap naar e-commerce maakten omdat bijvoorbeeld hun winkel gesloten was. Ze werden geïnspireerd door onze blogs, whitepapers, verpakkingsgidsen en webinars. Deze artikelen werden vooral in de eerste maanden van Covid-19 bovengemiddeld gelezen. Een teken dat bedrijven die nog niet in e-commerce actief waren, de urgentie wel degelijk gevoeld hebben.”

Pluym heeft binnen het standaard assortiment van RAJA een aantal verschuivingen waargenomen. “Aan de hand van de type producten die worden afgenomen, kunnen we aflezen hoe de markt zich ontwikkelt. Zo zien we bijvoorbeeld een stagnatie in de afname van wikkelfolies, maar een groei in de vraag naar e-commerceverpakkingen. Of die trend zich zal doorzetten? We weten het niet. Maar tot op de dag van vandaag is er nog geen terugval. De piek zal misschien wat afvlakken, maar het veranderende gedrag van offline naar online kopen, evenals het thuiswerken, zal zeker impact blijven hebben.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*