Online een koe delen: kansrijk en uitdagend

dynalogic0616

De online verkoop van verse producten is kansrijk en tegelijk uitdagend. Dat weet ook David De Keyser. Sinds begin 2014 geeft hij met zijn concept deeleenkoe.be consumenten immers de mogelijkheid een koe te delen met anderen. Hij vertelt niet alleen over zijn uniek concept met gegarandeerd eerlijk en vers vlees, maar ook over de gekoelde transportoplossing van EfoodConsult én de ‘personalized logistics’ van Dynalogic, die voor hem mee aan de basis liggen van het stijgend succes.

David De Keyser is afkomstig uit een echte slagersfamilie. “In 1939 opende mijn grootvader zijn eerste slagerij in Gent die vervolgens over is gegaan op mijn vader. Zelf ben ik na mijn studie een andere weg ingeslagen en vlieg de wereld rond als piloot op een Boeing 747. De band met mijn familie en hun vak is me altijd blijven boeien. Ik heb echter de vleessector zien veranderen van een serieus ambacht naar een industrie. De meeste slagers zijn vandaag de dag veredelde traiteurs. Niet omdat ze dat wensen, maar omdat ze genoodzaakt zijn ook andere dingen te verkopen om zo het hoofd boven water te houden. Het aandeel vers vlees dat verkocht wordt bij de slager is door de prijzenoorlog in de supermarkten steeds minder geworden.”

Eerlijke prijs
Het delen van een koe onder familie of vrienden is iets wat vroeger gebruikelijk was maar door de jaren heen verloren is gegaan, zegt De Keyser. “Ook bij onze familie was het gebruikelijk, waarbij een koe werd verdeeld onder vier families. Gevolg was dat we 150 kilogram vlees in de diepvries hadden liggen. De biefstukken raakten altijd als eerste op, waarna we de laatste vier maanden veel spaghetti moesten eten om het gehakt op te maken,” lacht De Keyser. “Met deeleenkoe.be doen we dat anders en steken we eigenlijk een eeuwenoud concept in een nieuw jasje. We kiezen bewust voor kleinere pakketten van maximaal 10 kilogram. We willen consumenten niet aanzetten tot het eten van meer vlees, maar wel tot het eten van kwalitatief hoogwaardig vlees. Vlees van een lokale boer die zijn vee goed heeft behandeld en er een eerlijke prijs voor heeft gekregen. Vanaf het moment dat alle delen zijn verkocht – meestal wordt een koe gedeeld met dertig anderen – wordt de koe geslacht bij een lokale slager. Ieder pakket heeft een gelijke inhoud (rosbief, rumsteak, entrecote, stoofvlees, hamburgers, …) en de verschillende soorten worden apart verpakt en gelabeld. De pakketten gaan dan op transport en worden thuis bij de consument afgeleverd. Zo is de consument er zeker van dat het vlees vers is en niet is gemanipuleerd met bewaarmiddelen.”

Voedselveiligheid
Deeleenkoe.be levert zijn vlees gratis thuis aan klanten doorheen gans België, Nederland en het Groot Hertogdom Luxemburg. Een van de uitdagingen was om een koelbox te vinden om de producten overnight vervoerd te krijgen waarbij de temperatuur van het vlees in het kader van de voedselveiligheid niet boven de 4 graden Celsius mag komen. “Na eerst enige maanden zelf geëxperimenteerd te hebben met koeltassen en koelelementen hebben we de hulp ingeroepen van Efoodconsult,” zegt De Keyser. “Met Dynalogic hadden we reeds een logistieke partner die invulling kon geven aan onze wensen en een bijna 100 procent succesvolle eerste thuisaflevering kon en kan garanderen. Door de ‘personalized logistics’ en flexibiliteit van Dynalogic kunnen onze klanten kiezen wanneer ze beleverd willen worden tijdens de dag omdat Dynalogic dagdelen en zelfs tijdsvensters van drie uur aanbiedt. Op vrijdag is het zelfs mogelijk om voor een avondvenster te kiezen, maar daar hangt wel een kleine extra kost aan vast. De consument wordt op verschillende momenten op de hoogte gehouden van de status van de levering. Op de ochtend van de levering wordt een mail gestuurd met een tijdsindicatie van drie uur en een half uur voor uitlevering wordt nog een sms bericht verstuurd. Zo is de kans dat de bezorger voor een gesloten deur staat quasi nihil.”

Efoodbox
Omdat er in de markt geen koelbox bestond, die aan de noden van deeleenkoe.be kon voldoen, heeft Efoodconsult zelf een box ontwikkeld. “Bestaande oplossingen konden slechts een koeling van twaalf uur garanderen,” zegt Jos Miermans van Efoodconsult. “In de transportsector is dat veel te kort. Om de pakketten zonder tijdsstress te kunnen klaarmaken en te verdelen was minimaal 36 uur een vereiste. Dat heeft geleid tot de Efoodbox, die ook nog eens volledig aansluit op de duurzame en ecologische gedachte van deeleenkoe.be. De box is namelijk tot 200 keer te hergebruiken. Het vlees wordt verpakt in een op maat gemaakte kartonnen doos die vervolgens in de herbruikbare sterk isolerende Efoodbox wordt geplaatst. In de Efoodbox kunnen tot vijf koelelementen geplaatst worden. Voor standaard gekoelde trajecten gaan we uit van vier koelplaten, voor diepvriesproducten stappen we over van koelplaten naar droogijs. Om te garanderen dat de temperatuur van het vlees tot aan de aflevering binnen de wettelijke normen blijft, hebben we de box uitgerust met een temperatuursensor in een rfid chip. Op afstand kan elke box én de temperatuur in de box worden gemonitord. Voordat we de box in gebruik nemen voor een nieuwe handelaar is de weg, die de box met de zending van de handelaar aflegt, gesimuleerd in onze eigen klimaatkamer. En dat in een zomerprofiel, waarbij de temperatuur in de camionet oploopt tot 55 graden Celsius.”

Combineren van zendingen
Dynalogic is als transporteur gekend om zijn value added services. “Het vervoer van verse producten – geconditioneerd, gekoeld of diepvries – past perfect in onze filosofie van value added services,” vertelt Francis Nevens, Business Development Manager bij Dynalogic. “Aan de deur doen we doorgaans meer dan alleen maar een pakketje afleveren. Niet iedere transporteur kan of wil daarom dit soort services aanbieden. Naast een ID-check doen of een wasmachine aansluiten vereist ook het leveren van voeding via gekoeld transport een aparte aanpak, waar we intussen al meer dan twee jaar ervaring mee hebben.”

“Het grote voordeel van de Efoodbox is dat deze het mogelijk maakt om onder meer het vlees van deeleenkoe.be te combineren met andere niet gekoelde pakketten tot 30 kilogram op dezelfde route. Dat komt de CO2 footprint ten goede. Doordat we een fijnmazig netwerk hebben in de Benelux, kunnen we leveringen binnen een tijdsframe van bijvoorbeeld drie uur garanderen. We hebben een aantal momenten ingebouwd waarop we de consument op de hoogte brengen van de status van de levering. Dit vanaf de aanmelding van de order tot een sms-bericht dertig minuten voor de effectieve levering. De ontvanger heeft hierdoor continu grip op de zending.”

Het succes van deelenkoe.be blijft ook bij Dynalogic niet onopgemerkt. Francis Nevens: “De vraag naar onze ‘personalized logistics’ in combinatie met de Efoodbox gaat de laatste maanden crescendo omhoog. We zijn onafhankelijke bedrijven, maar kunnen op basis van deze samenwerking de beste kwaliteit bieden.”

Ondanks het succes van deeleenkoe.be vliegt De Keyser nog altijd. “Het is niet de bedoeling om snel te groeien met ons concept,” zegt hij. “Ik krijg meer voldoening van tevreden klanten.” En die heeft deeleenkoe.be. “Ruim 94 procent zijn terugkerende klanten en 0 procent van de pakketten komt retour. Een percentage waar menig retailer alleen maar van kan dromen…”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*