Oplossingen voor een verbonden supply chain

E-commerce staat meer dan ooit in de belangstelling, nu de coronacrisis heeft geleid tot verlaten winkelstraten en grootschalige verstoringen van supply chains. De consument vraagt aanhoudend om meer gebruiksgemak en snelle, correcte leveringen op het afgesproken tijdstip, waardoor retailers en hun logistiekpartners onder hoge druk komen te staan. Een ‘verbonden supply chain’ is cruciaal voor een uitmuntende klantervaring en correcte leveringen. Dat zegt Steve Corens van Zetes, een internationale speler op het gebied van geïntegreerde supply chain execution en visibility oplossingen. 

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd, begint Corens. “Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor bezorgers. Gemiste of mislukte bezorgingen kosten gemiddeld 15 euro per keer, zo toont onderzoek van PCA Predict aan. Dit is een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverweking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.”

Processen optimaliseren

Het is duidelijk dat toekomstige technologieën, zoals robots en zelfrijdende voertuigen, de orderverwerking efficiënter en duurzamer zullen maken. “Deze oplossingen staan nog in de kinderschoenen en vereisen grote investeringen,” zegt Corens. “Retailers en logistiekbedrijven moeten nu al veranderingen doorvoeren om snel hun flexibiliteit en schaalbaarheid te verbeteren, zodat ze de vraag en de hoge verwachtingen kunnen bijbenen. Bovendien moeten ze slimmer gaan werken door belangrijke processen te optimaliseren met technologie. Hierdoor ontstaat een elastisch logistiekmodel waarin processen naar behoefte kunnen worden op- en afgeschaald.” 

Visual Sort Assist

Machine vision en image capture zijn twee technologieën die de verzendprocessen in de first mile transformeren en veel fouten elimineren. “In de eerste fase van de orderafhandeling kunnen medewerkers hun strakke deadlines halen met behulp van vision-based technologieën zoals Visual Sort Assist (VSA) en Image ID, die gebruikmaken van camera’s met intelligente software,” legt Corens uit. “Met VSA kunnen pakketten in het magazijn halfautomatisch worden gesorteerd. Een camerasysteem leest de barcodes en projecteert nummers en kleurcodes op de pakketten, zodat medewerkers sneller kunnen werken en minder fouten maken.” 

ImageID

Ook ImageID helpt fouten te voorkomen. Honderden barcodes worden tegelijkertijd gescand om te controleren of de juiste producten op de juiste pallets en in de juiste voertuigen zijn geladen. Als een product ontbreekt of verkeerd is gesorteerd, wordt de medewerker onmiddellijk gewaarschuwd met een visueel signaal. Voor deze innovatie is weinig training vereist, zodat nieuwe medewerkers snel aan de slag kunnen. Deze systemen zijn heel flexibel en creëren extra meerwaarde doordat ze een combinatie van technologieën ondersteunen, zoals spraakherkenning en barcodescanners.”

Efficiëntie in de last mile

In de last mile kan technologie worden ingezet om de gebruikerservaring voor chauffeurs tijdens het hele leveringsproces te verbeteren, vervolgt Corens. 

“ZetesChronos biedt real-time zicht op het transport en de last mile. Producten worden allemaal gescand als ze door de chauffeur worden geladen voor de leveringsronde. Datzelfde geldt voor het uitleveren. Daarnaast is het mogelijk om een ‘proof of delivery’ te voorzien, waarbij je de consument laat tekenen op het mobiele toestel. Vandaag zien we mede door de COVID-19 pandemie een evolutie naar contactloos betalen. Ook in de last mile zet deze trend zich door. Zo kan je als consument je betaling contactloos uitvoeren via een betaalterminal gekoppeld aan het toestel van de chauffeur of via apps  die contactloos betalen ondersteunen. Waar de eerste manier van betalen vandaag al mogelijk is met ZetesChronos, zullen we op korte termijn ook interfaces opzetten met providers van contactloos betalen.”

Met een infrastructuur op basis van flexibele, schaalbare en onderling verbonden technologie krijgen retailers en hun logistiekpartners real-time zicht op de hele keten. Dankzij deze informatie kunnen ze elke stap van het proces proactief beheren. Alleen op deze manier kunnen ze op een kosteneffectieve en milieuvriendelijke manier zorgen dat elke keer het juiste product op het juiste moment op de juiste plek wordt afgeleverd. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*