Perfect schaalbaar Europees fulfilment-netwerk voor e-commerce

Eindelijk is het er: het perfecte supply chain platform voor e-commerce ondernemers die in heel Europa snel, secuur én voordelig willen kunnen leveren. Supplime biedt logistieke cross-border oplossingen voor 24/7 levering en smart services, zoals forecasting en voorraadoptimalisatie. Precies wat je als webwinkel nodig hebt om ook over de grens geld te verdienen. Recentelijk is Supplime als medeoprichter toegetreden tot The Future of Commerce, een samenwerkingsverband van specialisten om ‘E-commerce as a Service’ aan te bieden voor online merken die Europa in willen. 

Het lijkt vanzelfsprekend: je supply chain moet degelijk, fijnmazig en schaalbaar zijn. Zeker als je met je webshop de grens over gaat. Waarom worstelen zoveel ondernemers daarmee? “Omdat ze tot nu toe in ieder land zelf het wiel moesten uitvinden en er niet één handige oplossing was”, zegtBart de Rijke, supply chain-specialist en founder van Supplime. “De supply chain is daarnaast voor de meeste ondernemers bij internationale expansie zelden de hoogste prioriteit. Ze denken eerst aan product, pricing en marketing. De supply chain bungelt vaak onderaan. Toch blijkt juist die vaak doorslaggevend voor het succes. Doe je die vanaf dag 1 goed – met snelle levering, hoge product-beschikbaarheid en fulfilment op hoog niveau – dan verdien je daar veel credit en geld mee. Verpruts je het, dan krijg je slechte reviews en kun je het vaak wel schudden. Andersom geldt ook: als je drie keer zo snel kunt leveren, schieten je serviceniveau en klanttevredenheid omhoog.”

Schaalbaar

Supplime biedt ondernemers een schaalbaar Europees fulfilment netwerk. “Dit is naar wens geschikt voor B2B, B2C én B2Professional, en voor uiteenlopende producten van klein tot groot”, verduidelijkt De Rijke. “We organiseren als het ware de complete supply chain voor snelgroeiende e-commerce bedrijven op de Europese markt. Dat gaat van het ontwerpen van de internationale fulfilmentstrategie en het contracteren van fulfilmentbedrijven, parcel- en palletcarriers tot het verzorgen van de implementatie en de operatie.” Ook biedt Supplime aanvullende services zoals het dagelijks organiseren van de klant- en inkooporders en het analyseren én optimaliseren van de maandelijkse inkoop, voorraad en fulfilment voor een betere cashflow. Vorig jaar heeft Bart met zijn team voor launching customers de eerste 30.000 transacties afgehandeld in diverse productcategorieën. Daarmee is een goede basis gelegd. “We staan nu klaar om middelgrote e-commerce ondernemers te gaan helpen bij hun internationale groei.” 

Valkuilen 

Waar gaat het voor groeiende e-commerce bedrijven nu vaak mis? “Met name in trage levering, vaak veroorzaakt door de voorraad-strategie”, weet De Rijke. “De neiging is nog te vaak om de voorraad op één locatie te houden. In een klein land als Nederland kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar internationaal werkt dat niet. Met een centrale voorraad op één locatie kun je niet de snelheid en service bieden die klanten willen. Je last mile is dan veel te lang en te kostbaar.” De reden dat crossborder webwinkeliers toch vaak vanuit die ene voorraad verzenden, is volgens De Rijke logisch te verklaren. “Omdat ze de tijd, de kennis en de software niet hadden om het écht goed aan te pakken. Ze weten de weg niet, zien op tegen het sluiten van individuele contracten met fulfilmentpartijen en carriers – in een versnipperd landschap is dat natuurlijk ook bewerkelijk. Daarbij komt dat ze denken dat het heel erg kostbaar is om op meerdere plekken voorraad aan te houden. Theoretisch is dat ook zo. Maar dankzij ervaring, netwerk en data weten wij de sweet spot te vinden tussen voordelig (centraal of decentraal) voorraadbeheer en (snelle, zorgvuldige én kostenefficiënte) last mile bezorging.”

Local heroes

Fulfilment is nog altijd een markt van local heroes: professionele logistieke dienstverleners, maar lokaal, vervolgt De Rijke. “Er zijn weinig fulfilmentpartijen met vestigingen in meerdere landen. Hetzelfde geldt voor de productcategorieën: niet elk product past in een standaard AutoStore-bak van 65 x 45 cm. Voor een goede lokale propositie moet je met verschillende partijen in zee gaan. Dat geldt ook voor de distributie: voor bezorging kunnen webwinkeliers werken met bekende pakketvervoerders, maar internationale carrier-kosten zijn ondoorzichtig en hoog, en niet elke pakketvervoerder heeft in ieder land een sterk lokaal netwerk. Weegt je pakket meer dan 31,5 kg, dan ben je al snel aangewezen op 2-mans levering of pallet-distributie. Dat vraagt om lokale oplossingen en wij hebben die in ons netwerk. Zo kunnen wij een dedicated netwerk bouwen met per land de juiste aanbieders: lokale specialisten die de markt, de cultuur en de voorkeuren in bezorging en communicatie kennen.”

Performance based

Waar zit het geheim van Supplime? “In het slim spreiden van de voorraad en het heel exact vinden van de sweet spot tussen voorraadkosten, transportkosten en leveringssnelheid en -kwaliteit”, stelt De Rijke. “Met slimme voorraadspreiding kun je in Europa tot 85% van de klanten binnen 24 uur leveren. Daarmee schiet je serviceniveau omhoog, en daarmee ook je kans op het koopblok op marketplaces en de klanttevredenheid. En het kan vele procenten besparen.” Supplime werkt performance based. “Dat wil zeggen, we rekenen een fee per transactie voor het netwerk en onze diensten. Daarmee open je internationale deuren, maar weet je als ondernemer altijd heel goed waar je aan toe bent. En het is super schaalbaar.” 

The Future Of Commerce

Supplime is medeoprichter van het recent gelanceerde initiatief ‘The Future Of Commerce’, een unieke en geïntegreerde totaaloplossing met een bewezen e-commerce platform, eersteklas logistiek & fulfilment en gespecialiseerde online marketing. The Future of Commerce is een samenwerking van NextChapter eCommerce, Supplime en D2C Company en ontstaan vanuit behoefte uit de markt aan een one-stop-commerce solution om eenvoudig geld over de grens te verdienen. “Merken en producenten kunnen daarmee hun business enorm versnellen zonder grote eigen inspanning of investering vooraf”, zegt De Rijke. “Via het platform van The Future Of Commerce bereiken en overtuigen zij klanten en markten in nieuwe regio’s, inclusief stipte levering en fulfilment.” De initiatiefnemers voegen steeds nieuwe e-commerce verkoopkanalen en partners toe, om merken snel en rendabel te helpen groeien. 

Meer weten over het unieke totaalconcept of de afzonderlijke diensten van onder meer Supplime? “We zijn tijdens de Webwinkel Vakdagen gezamenlijk aanwezig op de stand van NextChapter, nr 200.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*