Voorraadbeheer in coronatijden: kies voor de slimme aanpak

De coronacrisis plaatst retailers en webwinkels eens temeer voor grote uitdagingen qua voorraadbeheer: supermarkten zien zich geconfronteerd met hamstergedrag, de zogenaamde niet-essentiële winkels ontdekken e-commerce. Voorraadoptimalisatie is meer dan ooit een prioriteit. Aan het woord is Wim Van Loo van Slimstock, partner voor retail en expert in voorraadoptimalisatie.

De juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel of rechtstreeks bij de consument krijgen: het is al geen evidente oefening in ‘normale’ tijden, en het wordt een huzarenstuk wanneer de markt zich in crisismodus bevindt. De consument is wispelturiger dan ooit. Zeker nu de fysieke winkels weer heropenen na weken in lockdown, dienen zich nieuwe vragen aan. Hoe zal het koopgedrag in en na coronatijden evolueren? Op welke manier krijg je seizoenscollecties toch nog tijdig de deur uit? Wat met de bestelniveaus voor de komende maanden: annuleren of bijsturen? Naar welke producten is de consument op zoek? Waar ligt het nieuwe evenwicht tussen online en offline?

Slim4

De voorraden en serviceniveaus manueel beheren, is zo goed als onmogelijk geworden, weet Van Loo. “Er spelen gewoon te veel factoren mee: duizenden artikelen, tientallen tot honderden locaties, verschillende kanalen, de impact van het weer, de seizoenen, trends en promoties. Gebruik maken van de voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 voor retail wordt dan snel een lonende investering. Slimstock kan dat hele herbevoorradingsproces automatiseren. Als supply chain manager zit je dan weer in de cockpit, met een werkbaar overzicht van de bevoorradingsketen op één dashboard. Zo kan je tijdig anticiperen en meteen ingrijpen wanneer nodig. Dat is nu meer dan ooit een noodzaak. In uitzonderlijke tijden moet je immers klaar zijn om snel de juiste beslissingen te nemen.”

Juiste voorraadstrategie

Wat als de toevoer plots hapert? We zagen het de afgelopen maanden bijvoorbeeld gebeuren met de orders vanuit China. Voorraadonderbrekingen veroorzaken omzetverlies, en wie dan ondoordacht extra bestellingen plaatst, riskeert wat later met een overschot te zitten. 

Wat als de vraag explodeert? Hamstergedrag is ontwrichtend: er ontstaan bottlenecks in de bevoorradingsketen, met lege winkelrekken als gevolg. Dat hebben we in de supermarkten gezien. Ook hier speelt het risico van omzetverlies én overvoorraad achteraf. 

Want wat als de verkoop wegvalt? Je blijft zitten met je voorraad, je betaalt opslagkosten, je werkkapitaal staat vast en mogelijk zitten er ook nog bestellingen in de pijplijn… Dat is de harde realiteit waarmee (fysieke) retailers de afgelopen weken werden geconfronteerd.

Overschakelen op e-commerce dan maar? Dan zal je razendsnel moeten kunnen leveren, want onlineklanten verwachten ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Je zal ook moeten rekening houden met retouren. Kortom, de juiste voorraadstrategie is van vitaal belang.

Inzicht en wendbaarheid

Datagedreven beslissingen zijn nu meer dan ook noodzakelijk. “Buikgevoel zal geen redding brengen, paniekvoetbal maakt de crisis nog erger,” weet Van Loo. “Inzicht en wendbaarheid maken het verschil, prioriteiten stellen wordt essentieel. Beslissingen moeten data-gedreven zijn. Automatiseren, via Slim4, verhoogt de efficiëntie van je handelen en maakt tegelijk tijd om grondig je processen bij te sturen waar nodig. Een slimme module is bijvoorbeeld de ABC/XYZ-analyse, die de belangrijkste artikelen in je assortiment identificeert op basis van criteria als de totale omzet die een SKU genereert, de marge en de aankoopfrequentie. Zo focus je – in lijn met de bedrijfsdoelstellingen – op de belangrijkste artikelen (of artikelgroepen) die alle aandacht moeten krijgen op vlak van voorraadbeheer (stocked/non-stocked, beschikbaarheid, multi-sourcing, lead-time performance…).

De BI-module helpt je dan weer om de performantie van je bedrijfsprocessen te monitoren via relevante KPI’s. Het serviceniveau is daarbij één van de belangrijkste maatstaven voor een organisatie. Een hoog serviceniveau is ideaal voor de presentatie in de winkel en de beschikbaarheid voor de consument, maar kost meer werkkapitaal in voorraad. Door het optimaal definiëren en monitoren van deze KPI bereik je de juiste balans door een betere voorraad. Simulaties helpen je bij je beslissingen.”

Betere samenwerking

Bij al deze vraagstukken brengt de software van Slimstock, Slim4, raad. “Slim4 is een intelligent systeem dat op basis van grote hoeveelheden data betrouwbare prognoses naar voor schuift, beslissingen helpt voorbereiden, aankooporders klaarzet, allocatie en replenishment automatiseert,” legt Van Loo uit. “Slim4 zorgt voor meer en betere samenwerking in de keten die binnen de retailorganisatie wordt ondersteund door meerdere modules (op vlak van allocatie – promotie/events – maatbogen – shelflife management…). Zo blijven alle geledingen binnen het bedrijf die baat hebben bij een optimaal voorraadbeheer gealigneerd.”

Ook voor (toe)leveranciers 

Slim4 is volgens Van Loo niet enkel bedoeld voor retailers, ook hun leveranciers hebben er baat bij. “Een trend is immers samenwerking: ‘order collaboration’. Een groothandel of producent kan bijvoorbeeld de voorraden bij de retailer opvolgen en automatisch aanvullen volgens de afgesproken parameters. Franchiseketens kunnen hun aangesloten winkeliers helpen met voorspellingen en geautomatiseerde bestellingen.” Slimstock heeft een jarenlange ervaring in de retail en haar toeleveranciers. Tot de klantenkring horen bekende namen uit de meest uiteenlopende subbranches: Lagardère Travel Retail Belgium, Rituals, Krëfel, JBC, Cora, Delfood, Veritas, , Kruidvat, ICI Paris XL, Dreamland, Sligro, Ekoplaza, Euro Gijbels, Fermette, Ameel Candy World, …

Gratis voucher

Voor wie meer wil weten over de mogelijkheden van Slim4 zijn er onze kijkdagen (office/on-site/online) elke derde donderdag van de maand, zegt Van Loo. “Per bedrijf maak je dan kennis met de Slim4-retailoplossingen en beste praktijken, die kunnen helpen om je voorraad te optimaliseren. Een afspraak op maat kan natuurlijk steeds. Bovendien is er voor deelnemende retail bedrijven een gratis voucher voorzien (max. 2 per bedrijf) voor een rondleiding in de RetailHub, het gloednieuwe inspiratiecentrum van RetailDetail in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Tijdens deze gratis inspiratietour – die zal gepland worden zodra de anti-COVID19-maatregelen dit toelaten – beleef je de toekomst van het winkelen in de breedste zin. Wie tips wil opsteken uit onze ‘Corona Supply Chain Survival Toolkit’ kan steeds terecht op onze website en alvast het eerste deel gratis downloaden. Hierin presenteren wij bewezen tactieken die je helpen om risico’s te beperken, de kosten te minimaliseren en de prestatie van je supply chain op niveau te houden,” besluit Van Loo.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*