Supply chains stoppen nooit

COVID-19-pandemie heeft het overgrote deel van de wereld tot stilstand gebracht. Maar voorraden moeten in beweging blijven om klanten en de economie stabiliteit te brengen. Sterker nog, de logistiek blijkt een van de meest vitale sectoren, ook tijdens crises. Als wereldwijd leverancier van Supply Chain Optimalisatie-oplossingen voelt ook Manhattan Associates de problematiek bij klanten. “Met name de afgelopen periode hebben we intensief samengewerkt met onze klanten om directe problemen te helpen oplossen,” zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates Europe.

Het coronavirus heeft de manier waarop de wereld werkt, shopt en leeft ingrijpend veranderd, constateert Van den Broecke. “Hoewel de vraag naar voorraden bij sommige sectoren vrij stabiel is gebleven, is het geen verrassing dat er drastische veranderingen zijn bij veel bedrijven. Elke industrie en elk bedrijf wordt geconfronteerd met andere obstakels. We zetten ons in om met ieder van hen samen te werken om aan hun behoeften in hun specifieke markt te voldoen, het mogelijk te maken zich tijdelijk aan verschuivingen in de vraag aan te passen en hun belangen op de lange termijn te beschermen. Oftewel, een supply chain ontwikkelen die effectief, efficiënt, flexibel en schaalbaar is om de veranderende behoeften van onze klanten te ondersteunen.”

Dertig jaar ervaring

Dertig jaar geleden introduceerden we ons eerste WMS systeem, inmiddels bieden we oplossingen voor de gehele supply chain om bedrijven te helpen hun warehouseprocessen op een efficiënte manier aan te sturen en te organiseren, vervolgt Van den Broecke. “Sinds de opkomst van e-commerce pakweg vijftien jaar geleden hebben er in het warehouse twee belangrijke evoluties plaatsgevonden. Ten eerste hebben we gemerkt dat een directe koppeling tussen het WMS en de webshop iets te brutaal was, er was nood aan een tussenlaag. En ten tweede is het verwerken van orders in een magazijn heel iets anders dan het verwerken van e-commerceorders. Evoluties die nu na vijftien jaar nog steeds actueel zijn.”

Omnichannel oplossing

Inmiddels is men wel overtuigd van het feit dat het apart verwerken of zelfs apart stockeren van voorraden in een warehouse voor de verschillende kanalen (groothandel, retail en online consumentenleveringen) geen toekomstbestendige oplossing is, meent Van den Broecke. “Het biedt aanzienlijke schaalvoordelen om deze stromen te centraliseren vanuit één operatie. Maar dat maakt het niet minder complex. Manhattan heeft enorm geïnvesteerd in oplossingen om de pickdensiteit maximaal te maken, waarbij de picking voor consumentenleveringen verweven is met de picking voor de andere kanalen. Intussen zijn we met onze omnichannel oplossing wereldwijd marktleider, niet in de laatste plaats door het toepassen van technieken zoals Artificial Intelligence en Machine Learning voor optimalisatie.”

Winkelnetwerk als bijkomende troef

Een ander aspect dat volgens Van den Broecke door de populariteit van e-commerce onderbelicht blijft, is het fysieke winkelkanaal als bijkomende troef te gaan zien en inzetten. “De traditionele retailers worden zwaar onder druk gezet door pure players. Als ze echter hun winkelnetwerk ook koppelen aan e-commerce ontstaan er hele mooie oplossingen. Het geeft de consument vertrouwen. Ze kunnen immers hun bestelde producten ook ophalen of retourneren bij de gekende retailer. Ook biedt het mogelijkheden om seizoensgebonden producten of producten die niet goed verkopen in de winkel online te gaan promoten aan een veel breder publiek. Dat verhoogt de marges. Ook dat brengt natuurlijk een bepaalde complexiteit met zich mee. Een complexiteit die door de meeste softwareleveranciers niet ondersteund wordt, maar waar Manhattan met de omnichannel oplossing in excelleert.” 

Al onze oplossingen staan in het teken om de beste service te bieden aan de eindklant, ongeacht het een consument, retailer of groothandel betreft, resumeert Van den Broecke. “En dat ook nog op een manier die het meest efficiënt is om de beste marges te kunnen maken. We zien dat veel bedrijven e-commerce niet winstgevend kunnen maken. Wij zorgen er juist voor dat e-commerce een opportuniteit wordt en geen extra last of kost.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*