Trade Port Noord Venlo: functionele flexibiliteit

trade port

Op de logistieke hotspot nummer één van Nederland wordt gebouwd aan een nieuw logistiek centrum met een totaal vloeroppervlak van 140.000 m2 op maaiveldniveau, bestaande uit schakelbare units van 15.000 m2. Volgens Ralph Caspanni van vastgoedinvesteerder Groep Heylen is het gebouw geschikt voor partijen die zowel online als offline activiteiten verrichten en op zoek zijn naar functionele flexibiliteit. De bouw is inmiddels in volle gang. Een mooi moment om een kijkje te gaan nemen in Venlo.

Laten we eerst eens beginnen met de cijfers. Het gebouw van 140.000 m2 is gelegen op een grondperceel van ruim 22 hectare. De enorme ruimte is vanwege brandcompartimenteringseisen opgesplitst in bruikbare units van 15.000 m2 die onderling eenvoudig met elkaar verbonden kunnen worden. De vrije hoogte bedraagt 12,20 meter en de mogelijkheid bestaat om maximaal drie tussenvloeren in te bouwen op het moment dat het wenselijk is. “Op die manier kunnen huurders de vierkante meters dus in feite vier keer gebruiken, ideaal voor e-commerce partijen,” zegt Caspanni. “De voorbereiding voor de tussenvloeren wordt voor het totale bouwwerk voorzien.”

Meer personeel

Het gebouw kan aan alle kanten benaderd worden. Groep Heylen voorziet gemiddeld in één loadingdock per 750 m2. Daarnaast wordt er een grote parkeervoorziening aangelegd voor tenminste 850 personenauto’s. Caspanni: “Bij het uitoefenen van logistieke e-commerce zijn veel meer arbeidsplaatsen benodigd dan bij reguliere logistiek. Met name het parkeren vormt dan vaak een probleem. Daarom is gekozen om hier het parkeren voor personeel ruim op te zetten.”

Groep Heylen is eind mei 2015 gestart met bouwen en de eerste 60.000 m2 wordt begin 2016 opgeleverd. Ook is al een huurder gevonden. PVH Corp., het moederbedrijf achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger, gaat de eerste 30.000 m2 bezetten. “De tweede fase zal in dezelfde bouwstroom doorgaan en afhankelijk van de verhuursnelheid zal ook de derde fase aansluitend gebouwd gaan worden,” zegt Caspanni. “We zijn daarvoor met diverse potentiele kandidaten in gesprek.”

Duurzaam gebouw

Het nieuwe logistiek centrum wordt volgens hoge duurzaamheidseisen gebouwd. “Het volledige gebouw voldoet aan de FM Global voorschriften, wereldwijd de belangrijkste Amerikaanse verzekeringsmaatschappij voor commerciële en industriële goederen. Zo wordt voldaan aan de eisen ten aanzien brandveiligheid en inbraakwerendheid. Vanuit deze voorschriften zijn ook de units van 15.000 m2 ontstaan,” verklaart Caspanni. “Daarnaast wordt het gebouw gebouwd conform de Breeam certificering, een internationale standaard die zowel naar het bouwproces kijkt, het duurzame karakter ervan en ook eisen stelt aan het comfort van de gebruikers. Denk dan aan daglichttoetreding en de klimaatregeling. Maar ook het materiaalgebruik en het afval van de bouwstromen telt mee in de beoordeling. We gaan voor de score Very Good, de op één na hoogste score. Voor wie dat nog niet genoeg is, is het gebouw voorbereid op zonnepanelen. De dakconstructie is dusdanig verzwaard en uitgelegd om in de toekomst zonnepanelen te plaatsen. Bij veel oude magazijnen is het plaatsen van zonnepanelen vaak niet mogelijk omdat de dakconstructie niet toereikend is. Op die manier kan mogelijk een nog hogere duurzaamheidsambitie worden behaald.”

Behalve het modulaire en duurzame karakter van het gebouw is volgens Caspanni ook de locatie van het nieuwe logistieke centrum top. “De locatie verkoopt zichzelf. Met name voor warehouses en Europese distributiecentra is Venlo zeer centraal gelegen. Het centrum ligt op het snijvlak van vervoersstromen over de weg, water en het spoor en dichtbij grote Europese hubs van parcel delivery bedrijven als TNT en UPS. De samenwerking met de gemeente en de provincie was professioneel en werd dan ook als zeer prettig ervaren. Ze zijn zich bewust van de centrale ligging en het belang van de logistieke activiteiten voor de regio.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*