Verhoog het rendement van uw webwinkel

De online omzet groeit jaarlijks met twintig tot dertig procent. Ook uw webwinkel groeit ongetwijfeld als kool, maar helaas daarmee ook uw voorraad. Heeft u ondanks al die voorraad wel de juiste spullen op voorraad? Het runnen van een webwinkel is een 24/7-spel waarin logistiek en marketing nauw moeten samenwerken om voortdurend de marges te optimaliseren. Door goed voorraadbeheer kunt u de beschikbaarheid van artikelen en daarmee uw omzet flink verbeteren. Tegelijkertijd kunt u uw totale voorraadkosten verlagen waardoor u onderaan de streep meer geld overhoudt. Wim van Loo van Slimstock geeft een aantal tips voor een gezonde voorraad en een hoger rendement.

Klanten die online winkelen, eisen korte levertijden. Vandaag besteld, morgen in huis. Als online retailer moet u razendsnel kunnen leveren. Dit kan door zelf voorraad aan te houden maar er zijn ook modellen waarbij u uw leverancier via een dropshipment aan uw klant laat leveren. Stel dat u uit eigen voorraad levert, hoe zorgt u dan dat u de juiste artikelen, in de juiste hoeveelheden, op voorraad heeft? Dit is het vakgebied van voorraadmanagement. Hoge druk op beschikbaarheid, grote assortimenten en een volatiele vraag; het is een giftige cocktail van factoren die zomaar kan leiden tot een ongecontroleerde en zeer kostbare voorraad. Door onderstaande tips kunt dat voorkomen en zet u de eerste stappen naar een gezonde voorraad en een hoger rendement van uw webwinkel.

Focus op de juiste artikelen
Op het juiste moment de juiste spullen inkopen, dat is het werk van voorraadplanners. Met behulp van goede beheersoftware moeten zij zorgen voor een optimale beschikbaarheid met zo min mogelijk voorraad. Maar door die enorme assortimenten hebben voorraadplanners van webwinkels vaak veel te weinig tijd om aan alle producten de juiste aandacht te besteden. Planners moeten kunnen differentiëren en de focus leggen op producten die er toe doen. Een beproefd middel hierbij is de ABC-methode, een analyse-instrument waarbij een assortiment wordt ingedeeld op basis van omzet en marge (of aantal klanten en marge). Hieruit blijkt steevast dat slechts een beperkt aantal SKU’s verantwoordelijk is voor een groot deel van de marge en de omzet. Bij veel bedrijven geldt de 80/20-regel, maar in online omgeving gaat het al snel richting 90/10: tien procent van de artikelen zorgt voor negentig procent van de omzet.

Kies de juiste voorraadstrategie
Met een ABC-indeling kunt u differentiëren in voorraadstrategie. Als u over goede voorraadbeheersoftware beschikt, kunt u instellen dat A-artikelen een hogere servicegraad moeten krijgen dan B- of C-artikelen. U kunt ook besluiten artikelen met een groot risico op incourantie of waar klanten bereid zijn om langer op te wachten, juist een lagere servicegraad te geven. Door goed na te denken over een gedifferentieerde voorraadstrategie en deze slim te implementeren in uw software, is voor veel webwinkels enorm veel winst behalen.

Ontwikkel in- en uitfaseerprocedures
Webwinkels gaan prat op hun grote assortimenten, maar het is niet verstandig om teveel varianten van een product aan te bieden. Het toevoegen van een variant leidt in de praktijk nauwelijks tot toename van de vraag, maar wel altijd tot meer voorraad en kosten! Als er teveel varianten van één product worden aangeboden in een webshop, wordt een groot deel nooit gevonden en raakt de vraag alleen maar versnipperd. Om een wildgroei aan artikelen te voorkomen, moet een webwinkel goede in- en uitfaseerprocedures ontwikkelen.

Stuur op levenscyclus
Elk product doorloopt een levenscyclus en iedere fase vraagt om een andere voorraadaanpak. Voorraadplanners en data-specialisten moeten op basis van historische vraagcijfers, clickgedrag, sociale media en andere data, proberen in te schatten hoe de vraag van een nieuw product zich gaat ontwikkelen. Geavanceerde forecastsoftware kan hierbij zeer behulpzaam zijn en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de verwachte vraagontwikkeling van een nieuw artikel te kopiëren van een eerdere versie of aanverwant product.

Stuur op marge
In een online omgeving zijn er veel mogelijkheden om de vraag in de gewenste richting te sturen. Google Adwords, positionering op uw eigen website, content, reviews, prijs; het zijn de instrumenten waarmee marketeers snel kunnen inspelen op ontwikkelingen. Deze zijn vooral effectief als dit in nauwe samenhang gaat met voorraadbeheer en product lifecycle management. Stel dat een artikel het einde van zijn levenscyclus nadert en u heeft nog veel voorraad. Dan kan het verstandig zijn om snel de prijs te verlagen en aan extra promoties te doen. Beter nu 10% of 20% van de marge inleveren dan later helemaal niets meer krijgen. Een succesvolle webwinkel stuurt op marge en is hier 24/7 mee bezig. Dat vergt een alerte houding en een continu samenspel tussen voorraadplanners, data-analisten en marketeers.

Anticipeer op retouren
In webomgevingen zijn retouren een fact-of-life. De consument wil artikelen kosteloos kunnen terugsturen en gebruikt zijn huiskamer als pashokje. De retourenstroom is zo groot dat hier op een slimme manier rekening mee gehouden moet worden in het voorraadbeheer. Retouren zijn te vergelijken met een nalevering, met dat verschil dat u niet precies weet welke artikelen het betreft. U zult moeten uitgaan van gemiddelde retourpercentages per artikel of artikelcategorie en een verdeling in de tijd. Een heel andere oplossing kan zijn om de retouren niet meer op te nemen in de reguliere stroom, maar een soort outlet te creëren. Hiermee wordt de outlet als het ware één virtuele klant, zónder voorraadstrategie, maar wel met een eigen commerciële strategie.

Voorraadoptimalisatie voor webshops draait om data en vergt een slim samenspel van voorraadbeheer en commercie. De experts van Slimstock hebben veel ervaring met online retail en het optimaliseren van voorraad.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*