B2B verpakking moet vooral functioneel zijn

De ‘unboxing experience’ is vooral in B2C een groot goed. Een B2B verpakking daarentegen hoeft niet zo blits te zijn. Aan het woord is Piet Vanoverbeke, key account manager industry bij Moonen Packaging. Volgens hem draait het in B2B vooral om efficiency en ligt de nadruk veel meer op het functionele aspect. Hij vertelt over hoe Moonen Packaging inspeelt op de behoeften van de veelzijdige B2B klant.

Efficiency is een belangrijk thema in de wereld van verpakken. “Er wordt steeds meer verpakt. Ook in B2B. Daarnaast verandert de manier van verpakken,” constateert Vanoverbeke. “Behalve de gekende grote gecombineerde zendingen worden er ook steeds meer stukgoederen verstuurd in B2B. Dat heeft nogal een impact op de organisatie en specifiek voor de verpakking en de achterliggende processen. Veel bedrijven zijn genoodzaakt om een serieuze efficiencyslag te maken.”

Voorsorteren op toekomstige regelgeving

Moonen Packaging ondersteunt bedrijven bij het efficiënt inrichten van verpakkingsprocessen, gaande van het makkelijk opzetten van dozen tot het volledig geautomatiseerd inpakken van goederen. Vanoverbeke: “De vraag naar systemen en mogelijkheden naar verpakken toe in B2B komt steeds meer overeen met die in B2C, alleen hoeft de verpakking zelf minder blits te zijn. We merken dat een ‘box on demand’ en ‘fit to size’ ook steeds meer in B2B een actueel thema is. Op termijn zullen vrachten worden afgerekend op basis van het volume en niet enkel meer op gewicht, zoals nu al gebeurt in de luchtvracht,” verwacht Vanoverbeke. “Het is goed om daar alvast op voor te sorteren als organisatie. Bovendien wordt het ook niet meer aanvaard als er grote hoeveelheden ‘lucht’ wordt verstuurd. Wij gaan daarin mee en zorgen dat ons assortiment aansluit op wat er in de markt gevraagd wordt. Zo zijn we dealer van verschillende soorten ‘on demand’ verpakkingsmachines, zodat bedrijven zelf dozen op maat kunnen produceren.”

Nood aan advies

Volgens Vanoverbeke hebben veel bedrijven nood aan goed advies als het gaat om het (her)inrichten en efficiënter maken van verpakkingsprocessen. “Wij helpen ze die stappen te maken. Dat wil niet zeggen dat we per definitie inzetten op automatisering. Ook door het efficiënter inrichten van inpakplaatsen en paktafels kan er de nodige winst worden behaald. Het verschilt per bedrijf en per proces. Neemt niet weg dat door de actualiteit (corona) en de krapte op de arbeidsmarkt bedrijven wel een extra trigger hebben gehad dat een sterke afhankelijkheid van personeel niet altijd even wenselijk is. De invloed van corona zullen we op de lange termijn wel gaan merken. Bedrijven zullen eerder geneigd zijn in te zetten op automatisering, zodat ze minder afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van personeel. De eerste voorzichtige stappen in die richting worden steeds meer zichtbaar. En ook daar bieden wij een helpende hand en nemen klanten stap voor stap mee om tot een zo efficiënt mogelijk verpakkingsproces te komen.” 

Meer weten over de uitdagingen en tips op het gebied van verzenden en verpakken? Download dan onze whitepaper op corporate.moonenpackaging.com/verzenden2020

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*